Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

GT1: Velikonoční nadílka po francouzsku

GT1: Velikonoční nadílka po francouzsku

Zahájení sezóny MS GT1 a ME GT3 v Nogaru.

Po nezvykle dlouhé zimní přestávce je zde další pokračování světového mistrovství vozů GT. Ratelovi se nakonec s vypětím všech sil podařilo sehnat dostatek zájemců. Předchozí dva ročníky se odehrály v působivém a megalomanském prostředí hlavního města Spojených Arabských Emirátů. Časově náročný přesun se při obtížích během shánění účastníků mnohdy v hodině dvanácté ukázal jako nepříliš šťastný.

Letošní zahájení se odehraje v skromnějším prostředí na jihu Francie. Oblast na evropské poměry s nezvykle nízkou hustotou osídlení si vysloužila mj. nelichotivé označení Midi-pyrenejská poušť. Přesto ve zdejší oblasti vznikají zaznamenání hodné produkty. Prvním z nich je Armagnac, destilát z vína anebo sýr Roquefort. Poblíž Toulouse jsou vyráběna letadla Airbus. Na své si přijdou i fanoušci motorsportu, ať už se jedná o městský okruh v Pau anebo autodrom ležící nedaleko obce Nogaro, Circuit de Paul Armagnac.

Historie tohoto méně známého francouzského autodromu se začala psát již v roce 1960. Tehdy byl 3. října otevřen pouze 1,752 km dlouhý okruh. V roce 1972 byl autodrom prodloužen až na 3,12 km. Významné změny byly provedeny nejprve v roce 1987, když byla dráha rozšířena na 12 metrů a následně o dva roky později. Za zatáčkou Ferme byla vybudována technická část, čímž došlo k prodloužení okruhu na 3 635 metrů. Okruh nyní nabízí ještě další dvě varianty, Short (1,799 km), vycházející z původní podoby a Caupenne. Jedná se o samostatnou část nezávislou na krátké verzi.

Světový šampionát sem zavítá poprvé, nicméně závod předchůdce FIA GT zde proběhl již dvakrát. Podrobnosti o vítězích jsou zobrazeny v následující tabulce. Protože obě třídy jely společně, je u GT2 v závorce u vítěze uvedeno celkové umístění.

Galerie vítězů

 Rok  Posádka  Třída  Vůz
 2008  A.Negrão/M.Ramos  GT1  Maserati MC12
 R.Westbrook/A.Davison  GT2 (9.)  Porsche 911 GT3 RS (997)
 2007  M.Hezemans/J.D.Deletraz  GT1  Corvette C6R
 G.Bruni/S.Ortelli  GT2 (12.)  Ferrari 430 GT2

Na závodníky čeká devět pravých, pět levých zatáček a jeden mírný záhyb. Což vzhledem k délce pouhých 3 635 metrů i v případě nejdelší verze činí okruh technicky náročným. Ačkoliv rozdíl nadmořských výšek se pohybuje v rozmezí 89-102 metrů nad mořem, případné terénní změny jsou pozvolné. Dráhu většinou lemuje tráva, v kritických místech je kačírek. Jezdci krouží po směru hodinových ručiček.

V současnosti je již zveřejněna startovní listina, kde chybí pouze jméno jednoho z jezdců. Protože došlo ke změnám v sestavách od představení týmů, bude jezdeckému složení věnován samostatný článek v sobotu.

Časový rozvrh přenosů

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry. Časový údaj u hlavního závodu v případě GT1 TV značí zahájení živého vysílání. Stejně jako u kanálu Sport 5 je předchozí půlhodina věnována představení a sestřihu kvalifikačního závodu.

Vzhledem k pondělnímu svátku budou závody uspořádány v netradičních dnech, tj. kvalifikační až v neděli a hlavní dokonce v pondělí.

 Událost  Den  GT1 TV  Sport 5  Start
 Kvalifikace  Sobota  15,30-17,00  -
-
 Kvalifikační závod  Neděle  14,00-15,30  14,05-15,30
14,10
 Hlavní závod  Pondělí  14,00-15,30  13,30-15,35
14,10

 

MS FIA GT1 Sachsenring 2011

Foto: Martin Ševčík 

Balancování nad propastí

Doprovod světovému mistrovství obstará evropský šampionát GT3. Číslo sedm značící ročník této série zatím mnoho štěstí nepřináší. V současnosti je přihlášeno pouhých 14 účastníků. Mezi nimi je i dvojice vozů stáje s českou licencí, Heico Gravity-Charouz Team. Vozy Mercedes nepilotuje žádný z českých anebo slovenských jezdců.

Třída GT3 se těší obrovskému zájmu výrobců a některé šampionáty pořádané SRO s těmito vozy (ADAC GT Masters, Blancpain Endurance Series) hlásí přeplněné startovní rošty. Opakem je situace u v roce 2006 průkopnického šampionátu, který letos prochází hlubokou krizí. Ratel jej prozatím neodepisuje a je ochoten bojovat za jeho přežití.

 Událost  Den  GT3  Sport 5  Start
 Kvalifikace  Sobota  14,00-15,20  -
-
 Kvalifikační závod  Neděle  17,20-18,50*  17,25-18,45*
17,30*
 Hlavní závod  Pondělí  9,30-11,00  9,40-11,00
9,40

* V současné době je rozpor mezi časovým rozvrhem na stránkách série a programem TV. Podle informací pořadatelů by se měl závod odehrávat o hodinu dříve.

Foto: Martin Straka 

Užitečné odkazy

GT1 World Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde lze zjistit informace o účastnících anebo závodech. Měly by zde opět probíhat přenosy závodů s možností sledování přes internet.

GT3 Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde je ve spodní části stránky umístěno okno GT3 TV. Nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy ze závodů. Na spodní liště, která se zobrazí po najetí kurzoru na okno televize, je tlačítko pro zvětšení na celou obrazovku. Také zde je k dispozici archiv letošních závodů a některých loňských událostí (volba GT3´s most recent videos).

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.

You Tube Zde

Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Prozatím zde nejsou přenosy předchozích závodů.

Daily Motion Zde

Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozích let včetně záznamu některých závodů.

Zdroj: GT1, GT3, FIA GT, Endurance-Info, Wikipedia, Circuit Paul Armagnac, The Racing Line, Sport 5, Topocoding