Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa: Belgický okruh pod drobnohledem

24 hodin ve Spa: Belgický okruh pod drobnohledem

Podrobné seznámení s místem konání závodu.

O tomto víkendu proběhne na belgickém okruhu ve Spa-Francorchamps již 64. ročník 24 hodinového vytrvalostního závodu. Na závodníky čeká celkem 7 004 metrů rychlé dráhy vinoucí se okouzlujícím prostředím ardenského pohoří. Popis okruhu bude doplněn komentářem Berta Longina, který v letech 2006 a 2007 dojel třetí ve voze Corvette C6.R, respektive C5-R.

Startovní rovinka ležící ve výšce 418 metrů nad mořem vede do velmi ostré vracečky La Source. Její vrchol se nachází 220 metrů od startovní čáry a během tohoto úseku se jezdci dostanou o 6 metrů výše. „La Source je velmi důležitá zatáčka, můžete ji zkusit střihnout. Zkuste se dostat co nejblíže ke zdi, jak je to možné – až 10 cm. Na výjezdu můžete být velmi agresivní, protože je zde hodně přilnavosti.“ V současnosti jezdcům ulehčuje její průjezd asfaltová úniková zóna umístěna na výjezdu ze zatáčky. Někteří piloti jsou schopni její výhody zneužívat především při startu závodu.

Za La Source (po 330 metrech na 419 metrů nad mořem) se dráha svažuje k jedné z nejznámějších zatáček na světě – Eau Rouge. Jméno získala podle říčky, která v těchto místech protíná okruh, aby jej opustila za zatáčkou Stavelot. V tomto místě mají závodníci za sebou 890 metrů a klesání do výšky 391 metrů nad mořem. Následuje katapult tímto levým záhybem posléze mířícím mírně doprava k místu Raidillon. Po ujetí pouhých 240 metrů překonávají jezdci převýšení 24 metrů. „Pak míříme dolů ke kopci s Eau Rouge a Raidillonem. Každý ví, že jde o jedno z nejvíce strhujících míst Spa. Ale musíte být velmi opatrní a projet ji dobře, jinak je to nebezpečné anebo jste příliš pomalí. Nejdůležitější věc v Eau Rouge je zklidnit vůz na vjezdu, jemně zatáčet a jet naplno v Raidillonu“, uvedl belgický závodník na adresu jedné z jeho dvou nejoblíbenějších zatáček na světě. Okolí obou zatáček lemuje asfalt, nicméně vzhledem k vysokým rychlostem dosahovaným v tomto úseku může být chyba potrestána nárazem do nedalekých svodidel.

V pravém záhybu rovinky Kemmel mají za sebou jezdci 1,5 km dráhy a vystoupali již do výšky 446 metrů nad mořem. Než dojedou do 2,2 kilometrů vzdálené dvojice zatáček Les Combes, dostanou se o dalších 17 metrů výše. Rodák z Leuvenu popsal jeden z jednodušších úseků belgické dráhy následovně: „Za Raidillonem následuje stoupání k Les Combes, takže pokud jste rychlí v Raidillonu, budete rychlí i v Les Combes. Do této zatáčky můžete brzdit velmi, velmi pozdě a můžete ji zkrátit.“ Tato slova prohlásil v době, kdy vnitřní část zatáčky byla ještě oseta travou. Nyní je zde již asfalt místy posetý zpomalovacími prahy. Pozor si však musí dávat jezdci na únikovou zónu na vnější části, protože je zde umístěna jedna z mála zbývajících částí pokrytých kačírkem.

Nejvyšší bod okruhu Spa-Francorchamps ležící v nadmořské výšce 470 metrů nad mořem ve vzdálenosti 2 470 metrů od startu je před pravotočivou zatáčkou Malmedy. Za ní se jezdci vydají klesáním k vlásence Rivage (někdy též nazývané Bruxelles), jejíž začátek následuje po ujetí dalších 400 metrů (s poklesem o 15 metrů). „Rivage je také velmi těžká zatáčka. Lze spatřit hodně jezdců, kteří na jejím výjezdu vyjedou z dráhy. Jde o nedotáčivou zatáčku, která je překvapí. Při dešti jde o pomalou zatáčku a mnoho závodníků je zaskočeno úrovní přilnavosti. Dráha se mění každý den, takže musíte rychle najít, kde je přilnavost a jak velká je,“ sděluje zkušený závodník své poznatky. Chybu v záludné Rivage již netrestá kačírek, nynější asfaltová úniková zóna je milosrdnější.

Následující devadesátistupňová klesající zatáčka je na vnější straně vyasfaltována. Je vzdálena 3 110 metrů od začátku okruhu a leží ve výšce 438 metrů nad mořem. Za ní následující krátká rovinka vede do druhé poloviny okruhu k rychlému levému oblouku se dvěma vrcholy s názvem Pouhon (anebo Double Gauche). Do Pouhonu ležícího ve výšce 402 metrů nad mořem piloti najíždí po absolvování 3,6 kilometru jízdy. Další oblíbená zatáčka Belgičana: „Tajemství spočívá v pomalejším nájezdu, protože jinak příliš zatěžujete předek vozu způsobující nedotáčivost a výjezd pak není dobrý. Je to dlouhá a rychlá zatáčka, takže pokud nemáte dobrý výjezd, hodně ztratíte. Rozhodující je nalezení správného brzdného bodu a místa, v němž můžete přidat plyn. Pokud projedete Pouhon správně, můžete získat spoustu času.“ Asfaltový povrch na vnější straně dráhy ulehčuje nápravu chyb příliš rychlých jezdců.

Kratší rovinka přivede jezdce k esíčku Les Fagnes (též pouze Fagnes). Začátek je umístěn 4,28 km od startu a je o dalších 25 metrů níže něž nájezd do Pouhonu. „Následuje Les Fagnes známá též jako Pif Paf. Jedná se o velkou šikanu, výjezd je nejdůležitější část této zatáčky. Máte-li dobrý vjezd, postupně přidáváte plyn, můžete získat. Sice to vypadá to, že jste pomalí, ale pokud příliš tlačíte v první nebo druhé části, ztratíte na výjezdu.“ Na jezdce, kteří nezvládnou vjezd do zatáčky čeká v únikové zóně asfalt, na výjezdu je menší zóna s kačírkem.

Dále již dráha neklesá tak dramaticky, protože průjezd 360 metrů dlouhého Stavelotu (anebo Campus, umístěna 4,74 km od začátku) představuje pouhé 2 metry výškového rozdílu do 373 metrů nad mořem. „Pak následuje zatáčka s přetáčivým výjezdem, nová část Stavelotu. Tato zatáčka je velmi důležitá, protože se jedná o začátek dlouhého stoupání. Pokud projedete Stavelot dobře, máte velmi dobrou rychlost na zbývající část okruhu.“ Poslední místo na okruhu, kde musí být piloti obezřetní, protože vnější část zatáčky lemuje kačírek.

Za Stavelotem následuje opět stoupání podél Courbe Paul Frére lemované na vnější straně asfaltem. Po 600 metrech jízdy od výjezdu ze Stavelotu jezdci překonají 15 metrů výškového rozdílu, aby je za mírným levým obloukem čekal po ujetí 300 metrů příjezd k zatáčce Blanchimont. Dalších 10 metrů výškového rozdílu dostane jezdce do 398 metrů nad mořem. Tento rychlý levý záhyb je druhým nejoblíbenějším místem belgického jezdce nejen na domácím okruhu, ale v celém světě: „Jedeme do kopce k Blanchimontu, jenž je také velmi působivou zatáčkou. Mezi jezdci probíráme, zda je výhodnější brzdit před Blanchimontem anebo ne. Ale ať se rozhodnete jet na plný plyn anebo ne, mnoho času nezískáte. Je to na vašem zvážení.“ Stejně jako v oblouku před Blanchimontem, i zde je asfaltová úniková zóna.

Pak se již závodníci dostávají do nejnovějšího místa na okruhu, do šikany ležící o dalších 9 metrů výše a vzdálené 6 540 metrů od startu. Má příznačný název Chicane. Nejprve následuje pravá zatáčka, za níž se mohou jezdci vydat do boxů anebo do levé zatáčky, která jezdce přivede na cílovou rovinku.

Tím mají jezdci za sebou devět pravých a deset levých zatáček. Jezdí se po směru chodu hodinových ručiček na dráze široké 10-14 metrů. Nejúspěšnější posádka předchozího ročníku ve složení Ekström/Franchi/Scheider dokázala během jednoho dne zdolat ve svém audi belgický okruh celkem 545krát.

Doplňující informace o závodu

Formule.cz Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo program víkendu. Významnou část představují informace o rozdělení do tříd, týmech, jejich technice a jezdeckém obsazení včetně výčtu úspěšných závodníků. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.

Seznam aktualizací

23. července: doplnění informací o pátečním Super Pole. Informace byla doplněna do textu a vložena do tabulky časového rozvrhu. V tabulce byl opraven čas předkvalifikačního tréninku

23. července: přidán odkaz na webové stránky belgického okruhu

23. července: přidán odkaz na startovní listinu zveřejněnou na stránkách šampionátu

Zdroj: BES, Spa, 24 hours Spa, Wikipedia, Formule