Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Grand magazín 3/2013 (24. února – 18. března)

Grand magazín 3/2013 (24. února – 18. března)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Přestože v našich končinách úřadovala zima, v jižní části kontinentu měla nejedna ze stájí z různých sérií napilno. Nyní již mají za sebou pokračování testů i cvičné závody účastníci International GT Open, byť se slabší účastí než v polovině února.

V hojném počtu se na jediném testu před sezónou sešli účastníci šampionátů SRO na okruhu Paul Ricard. Kromě sbírání dat pro výkonnostní vyvážení vozidel probíhalo v některých stájích zároveň zkoušení závodníků na doplnění posádek.

Testování a přípravy na novou sezonu tvoří hlavní náplň tohoto vydání. Dozvíte se zde také konečný výsledek stížnosti týmu Marc VDS, která celou zimu zaměstnávala právníky.


  Podnik MS GT1 a ME GT3 v Zolderu

Foto: Tomáš Krejčík

Krátce ze světa

Déletrvající dohady o zájmu RTL o televizní práva k šampionátu společnosti SRO, FIA GT Series, ukončila 28. února vydaná zpráva o podpisu smlouvy. Německá televizní stanice nakonec bude vysílat závody nejen ze série krátkých závodů, ale také z vytrvalostní BES. Přestože se podařilo prodejem televizních práv významné televizní společnosti docílit dlouhodobé snahy, bezplatné přenosy prostřednictvím stránek pořadatele budou zachovány.

Testy a dvojicí závodů na okruhu v Jerezu ve dnech 1. – 2. března navázali účastníci International GT Open na předchozí vystoupení ve Francii. V poli s poloviční účastí v porovnání s testy na okruhu Paul Ricard se stala vítězem prvního závodu posádka Cameron/Griffin (Mtech) ve třídě Super GT. Nejlépe v kategorii GTS a celkově třetí skončila dvojice Rosell/Mavlanov (SMP Racing). Druhý den se z výhry radovala rodina Talkanitsů (AF Corse), nejlépe v nižší kategorii skončil Krygluk s Giammariou (Team Ukraine). Testů se nezúčastnil jiný model vozu než Ferrari 458.

Jediné předsezónní společné testy uspořádala na okruhu Paul Ricard společnost SRO ve dnech 12. – 13. března. Původně přihlášených 62 účastníků vytrvalostní BES a sprintové FIA GT sice nakonec na jih Francie nedorazilo, přesto se na dráze objevilo více jak pět desítek vozidel. Nechyběli mezi nimi ani zájemci o FIA GT s českou licencí, HTP Gravity Charouz s vozy Mercedes SLS.

Testy před sezónou začínající koncem dubna završili ve dnech 14. – 15. března účastníci International GT Open třídílný seriál zimní série. Tentokráte nebyly na programu závodu, ale pouze dva dny plné testů. Na okruhu v Jerezu se sešlo celkem 14 účastníků s následujícím rozdělením do tříd: 5 vozidel třídy SGT (Corvette, Porsche, Ferrari), jeden vůz GTA (Corvette z ALMS) a 8 vozů Ferrari 458 třídy GTS.

Změny v kalendáři FIA GT Series neberou konce. Zpráva z 18. března oznamuje přesun termínu podniku v Zandvoortu o týden dříve. Nyní se třetí podnik bude konat ve dnech 5. - 7. července.


  MS FIA GT1 Sachsenring 2011

Foto: Martin Ševčík

Částečný úspěch týmu Marc VDS

Belgický tým podal při posledním závodě loňského ročníku Blancpain Endurance Series ve Španělsku 14. října 2012 protest proti zastávce týmu WRT. Jednalo se o úspěšnější soupeře v boji o titul v hodnocení jezdců a týmů. Komisaři zamítnutá námitka se týkala postupu při tankování u první a druhé zastávky vozu č. 1. Před jeho zahájením mechanici týmu WRT zapojili hadici pneumatického systému zvedáků, což mělo být v rozporu se Sportovními pravidly série.

Belgičané neuspěli ani s odvoláním u španělského odvolacího soudu 15. listopadu 2012. Proto se obrátili na Mezinárodní odvolací soud FIA, který se této záležitosti po předchozím šetření věnoval 28. února 2013. K němu šli se snahou nejen zrušit předchozí rozhodnutí, ale také mj. upravit pořadí po případném udělení trestu týmu WRT, zaplacení poplatků souvisejících se soudy stájí WRT a vrácením plateb souvisejících s podáním odvolání.

Přestože se soud zabýval i procesními chybami účastníků, hlavním jádrem sporu se stal výklad pravidel týkající se provádění zastávek v boxech. Jedná se především o odstavce 89 - 92 a jejich oddělené anebo společné posouzení. Postupy při zastávkách byly popsány v seriálu věnovaném v těchto dílech Zde a Zde.

Tým WRT se obhajoval tvrzením, že zapojením tlakové hadice prováděl dodatečné uzemnění vozidla, které se má provádět před tankováním prostřednictvím měděného drátu. Podobný postup byl schválen činovníky šampionátu a používán některými účastníky. Díky použití stejné procedury u druhého vozidla (č. 6, nebyl součástí protestu) a jeho případnému potrestání by nedošlo ke kýžené změně pořadí.

Soud však uznal porušení pravidel (konkrétně odstavce 91.1., dle něhož musí stát vůz na kolech). Nicméně se rozhodl potrestat tým WRT pouze pokutou ve výši 10 000 euro, nikoliv časovou penalizací. Rozhodnutí odůvodnil nejen zpochybněním úspory času při použití tohoto postupu, ale také jednáním účastníků (nejen týmu WRT u vozu č. 1) v dobré víře. Dále doporučil zpřesnění Sportovních pravidel šampionátu.

Tým Marc VDS tak dosáhl vítězství ve všech s vých požadavcích, jedinou výjimkou je neuznání časové penalizace pro tým WRT. Tím zůstávají v platnosti nejen výsledky posledního závodu v Navaře, ale také mistrovské tituly pro tým WRT.


  MS GT1 Slovakia Ring 2012

Foto: Martin Ševčík

Speciál – přehled dosud oznámených zájemců o série

V čase vydání dalšího dílu Grand magazínu bude s největší pravděpodobností mít první ze šampionátů za sebou úvodní závod. Nejen zde pokračují přípravy na nadcházející sezonu, prozatím však žádný z pořadatelů nevydal žádné oficiální představení. V tomto speciálu bude souhrn dosavadních oznámení o účasti týmu a případně i jezdců. V okamžiku případného vydání oficiálních startovních listin budou tyto součástí samostatných článků.

FIA GT Series: první závod 31. března

Nástupce světového mistrovství oficiálně oznámil 10. ledna jména jedenácti zájemců o nový šampionát (více Zde). K nim se přidal po oznámení 8. března do té doby neuvedený tým RJN s vozy Nissan GT-R. Za volanty usednou vítězové národních kol soutěže na simulátoru v rámci Nissan GT Academy: Lucas Ordoñez, Alex Buncombe (č. 35, Pro-Am), Mark Shulzitskiy a Wolfgang Reip (č. 32).

Jejich soupeři budou mclareny Loebova týmu (Loeb/Parente a Parisy/Zuber), stáje Rodrive (Ford; Stumpf, Ricci, Tozzo, Mascarello), ProSpeed (Porsche), Reiter (Lamborghini), Vita4One (BMW), Team Brazil (BMW; Bueno a nově oznámený Zonta) a HTP Motorsport s vozy Mercedes a 24. února oznámenou dvojicí Buhk a Chandhok. Třetina startovního pole bude využívat vozů Audi R8: belgický WRT, španělský Sunred, portugalský Novadriver (Viera, Eskelinen, Campanico) a německý Phoenix (Kumpen, Ide).

Úvodní závod se jede za necelé dva týdny, vydán byl pouze časový rozvrh víkendu. V současnosti je známa i dvojice příležitostných zájemců o závod v Nogaru: Hexis (McLaren) a Sofrev ASP (Ferrari). Tím je výčet dalších podrobnosti o účastnících, ale také pravidel prozatím konečný.

Blancpain Endurance Series: první závod 14. dubna

V šampionátu, který se těší také letos mimořádné oblibě, neustále přibývají noví účastníci. Další zájemce z řad týmů poodhalilo testování na okruhu Paul Ricard.

Dle informací pořadatelů se také letos v hlavní třídě GT3 Pro utká o prestižní titul více jak deset posádek. K dříve oznámenému týmu Hexis (McLaren; Parente, Dusseldorp, Sims), SMG (Porsche; Clément, Armindo, Pla) a JRM (Nissan; Dumbreck, Luhr, Kane) se přidal 26. února s dvojicí vozů BMW také Marc VDS (Leinders, Buurman, Palttala, Moser, Catsburg) následovaný 27. února týmem Gulf (McLaren; Bell, Carroll, Verdonck). Odklad oznámení o týden později na 8. března si ponechal mistrovský WRT (Audi; Ortelli, Mies, Sandström). Nejnověji potvrdil 11. března svoji účast Prospeed (Porsche; Soulet, Hennerici, Maassen). Mezi další možné účastníky bude možné počítat Phoenix (Audi; Kumpen, Ide, Winkelhock) a nebo druhý vůz týmu WRT (Sandström, Stippler, Mies).

Loni nejoblíbenější třída smíšených posádek GT3 Pro-Am bude letos o něco méně zastoupena. Očekávány jsou asi tři desítky soutěžících, úbytek je způsoben přesunem do nižší kategorie (Gentlemen Trophy) s pozměněnými podmínkami účasti. Mezi nejnovější přírůstky patří od 26. února tým RJN (Nissan; Reip, Shulzitskiy, Kane, Ordoñez, Buncombe, Doherty), od 27. února Gulf (McLaren; Meyrick, Wainwright), od 2. března tým Haribo (Porsche; Stursberg, Riegel, případně Collard a Westbrook), ve stáji Molitor (McLaren) se 11. března k Engovi přidal Kray. Mezi dalšími potvrzenými zájemci je od 13. března ROAL Motorsport (BMW; Cerutti, Liberati, Ferraris), od 14. března JRM (Nissan; Bell, Bateman, Al Masaood) anebo po oznámení z 15. března Black Falcon (Mercedes; Hummel, Jans, Christodoulou).

Rozšířily tak řady dříve přihlášených týmů Sofrev ASP (Ferrari; Ricci, Balthazard, Policand), Insight Racing (Ferrari; Jensen, Andersen), Blancpain Racing (Lamborghini; Kox, Hayek), TDS (BMW; Badey, Hassid), Preci Spark (Mercedes; bratři Jonesové), von Ryan Racing (McLaren; Barff, Gregor, Price) anebo Beechdean (Aston Martin; Howard, Adam, McKenzie).

U řady zájemců není prozatím zcela jasné zařazení do třídy, mj. i díky neúplným sestavám. Jedná se o reprezentanty McLarenu z týmů Hexis (Panis), Boutsen Ginion (Ojjeh; účast dvou vozů) anebo ART GP (Soucek; dva vozy). Podobně je na tom rival se vzpínajícím se koníkem ve znaku se svými zástupci z řad AF Corse (až tři vozy, další možný ve spolupráci s Team Ukraine), Kessel Racingu (dvě vozidla), Vilorby Corse, Mtechu (dvě auta), SMP Racingu (dva vozy), Esty Motorsport, Sport Garage (dvě auta) anebo italské odnože týmu Vita4One. Zbývají zástupci Porsche (Pro GT - dva vozy), Audi (Sainteloc – dvě vozidla; Speedcars), BMW (Ecurie Ecosse, Vita4One), Aston Martinu (Young Driver, GPR) anebo Lamborghini (GRT, Reiter, rHino´s Leipert).

Větší konkurence v podobě více jak desíti vozidel na roštu by měla čekat na prozatím jediného oznámeného zájemce v Gentlemen Trophy. Jedná se o posádku týmu Sofrev ASP (Ferrari; Beaubelique, Goueslard, Blanchemain) s níž by mohli poměřit své síly mclaren týmu Molitor, anebo bmw stáje TDS. Dvojice vozů z pohárových závodů předurčuje účast v této třídě stáji Porsche Lorient.


 

Foto: Martin Straka

International GT Open: první závod 27. dubna

Oznámení zájemců o účast v této sérii jsou prozatím sporadická, proto bude tato část doplněna také informacemi z testů.

Účast ve třídě Super GT potvrdil s dvojicí vozů Ferrari Kessel Racing. Jména jezdců nebyla uváděna, v testech byl vůz pilotován v minulosti spolupracující dvojicí Broniszewski/Peter. Účastník posledních testů, tým V8 Racing, se po předchozích dohadech představil 11. března včetně oznámení svých sestav. První z vozů Corvette C6R GT2 bude pilotovat dvojice Pastorelli/Ramos, druhý Longin/Sijthoff.

V této třídě lze pravděpodobně očekávat účast týmu Drivex School (Porsche; Torill, Schiró, Hamilton, Russo) anebo týmu Mtech (Ferrari; Cameron, Griffin, Cioci). Ve voze Ferrari se objevovali otec a syn Talkanitsa, zdánlivě rozdílné byly týmy AF Corse a AT Racing. Druhý ze zmiňovaných týmů je velmi úzce spjat s italskou stájí.

Ke stávajícím čtyřem stájím ve třídě GTS se k mercedesům týmu Seyffarth, mclarenům týmu Bhai Tech zařadil 8. března k nejpočetněji zastoupené značce tým Ombra Racing (Ferrari; Camathias, Cordoni). Italské vozy využije také Balfe Motorsport (Balfe, Erdos) a švýcarský Kessel Racing (Zanuttini, Gattuso, Calari, Alexander, Kremer, Earle). Přestože Švýcaři oznámili své složení před testy, v jejich vozech se vystřídala celá plejáda jiných jezdců mj. Montermini, Bianchi, Castellacci, Magnussen a další.

Během testů se na dráze objevily vozy porsche stájí Autorlando, PRO GT (Giauque, Dermont, Guibbert, Perrera), lamborghini Koxe (s Pronkem) anebo mercedes týmu Lechner (Plachutta). Zbytek pole tvořily vozy Ferrari 458 týmů Black Bull Racing (Invernizzi, Maino, Venturi), Vita4One Italy (Bobbi, Palmer, Amos), Team Ukraine (Krygluk, Tsyplakov, Giammaria), SMP Racing (Rosell, Ladygin, Maleev, Mavlenov) a AF Corse (Sdanewitsch, Rugolo, Dhillon, Scott, Ramindra, Sbirrazzuoli).

ADAC GT Masters: první závod 27. dubna

Řada jmen týmů prozatím zůstává tajemstvím, přestože se v poli nachází stáje, které již oznámili i jezdecké složení.

K týmu MS Racing (Audi), DB Motorsport (BMW; den Boer/Knap) a HTP Motorsport (Mercedes; Buhk) přibyl 26. února tým Callaway (Corvette; Alessi, Keilwitz, Hohenadel, Wirth) a 11. března Schubert Motorsport (BMW; Müller, Sandritter, Hürtgen, Baumann). Spolu s oznámením týmu Callaway byla přislíbena další dvojice vozů Corvette stáje Toni Seilera.

Prozatím mají účastníci na oznámení dost času, nicméně v loňském úspěšném roce bylo touto dobou v sérii německých pořadatelů rušněji. Protože je na polovinu dubna plánováno setkání s médii na Oscherslebenu, lze nyní očekávat období s dalším odhalováním plánů.


  ADAC GT Masters na Lausitzringu, nedělní závod

Foto: Tomáš Krejčík

GTech – dodatečné informace z Weissachu

V minulém vydání byla zmínka o upravených vozech Porsche 997 GT3R, které již obdrželi první zákazníci. V polovině března společnost Porsche Motorsport vydala zprávu o změnách, které provedla u verze pro rok 2013. Kromě minule uvedených odlišnostech ve vzhledu se změny dotkly zvětšení rozchodu kol o 5 cm na obou nápravách anebo osazení širšími 12 palcovými předními koly. Vylepšení elektronických pomocníků umožní docílit rychlejší a zároveň bezpečnější jízdy. Cena nového vozu uvedena nebyla, stávající zákazníci si mohou pořídit přestavbu vozidla za 45 500 euro.

Očekávané události

28. března - Formule.cz – představení FIA GT Series

Necelé dva týdny zbývají do zahájení prvního ze šampionátů gétéček. Ještě před začátkem budete blíže seznámeni s touto sérií v souhrnném článku s důležitými informacemi. Vzhledem k nedostatečnému množství informací pro vydání přehledu a potřebě jejich úpravy se jedná o předběžné datum.

30. března– 1. dubna - FIA GT Series (1/6), Nogaro

Úvodní závod nástupnického mistrovství po MS GT1 se odehraje na jihu Francie. Menší nároky na účastníky v novém mistrovství přilákají nejen více jak dvě desítky pravidelných účastníků, ale také příležitostné zájemce.

Sváteční pondělí je příležitostí pro odlišný časový rozvrh: kvalifikační závod se koná v neděli 31. března, hlavní závod v pondělí 1. dubna. Oba závody bude vysílat pořadatel na svých stránkách (Zde) ve shodném čase od 14,00 se startem do formovacího kola ve 14,10.

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 31. ledna – 23. února Zde.

Zdroj: ADAC GT Masters, SRO, GT Sport, FIA, Endurance-Info, Speedweek, Porsche Motorsport, Marc VDS, Young Driver, Fischer Racing, Formule