Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Grand magazín 2/2013 (31. ledna – 23. února)

Grand magazín 2/2013 (31. ledna – 23. února)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Pro uplynulé období je příznačné zveřejňování plánů stájí na nadcházející sezónu. V tomto ohledu si nejlépe počíná vytrvalostní Blancpain Endurance Series. Sesterská série krátkých závodů FIA GT má oznamování jmen týmů již za sebou, střídá je odhalování jezdeckých sestav.

Jestliže předchozí mistrovství zároveň překypují pestrou nabídkou vozidel, která je tak typická pro kategorii GT3, v GT Open hrají první housle italské vozy Ferrari 458. Rouškou tajemství je prozatím zahaleno mistrovství německých pořadatelů z klubu ADAC, byť i zde jsou již známa první jména. Další informace se dozvíte v dalším vydání zpravodajského souhrnu.


  FIA GT, Brno 2008

Foto: Martin Ševčík

Krátce ze světa

Pořadatelé ADAC GT Masters oznámili 1. února nový termín závodu na Nürburgringu. Původně se do pohoří Eifel měli účastníci šampionátu vydat třetí červencový víkend, nyní je podnik naplánován na první srpnový víkend (4. - 6. srpna).

Francouzský tým Sofrev ASP účastnící se vytrvalostní BES byl již dříve zmíněn v souvislosti s účastí v domácím závodě FIA GT v Nogaru. Bezmála dva měsíce před plánovaným podnikem uvedl 13. února složení posádek vozů Ferrari 458. Kromě dvojice Tonelli/Barthez se v druhém voze vedle Beaubeliquea představí šampión série LMS z roku 2007 (třída GT1) a GT Open v roce 2011 (SGT) Soheil Ayari.

Jména účastníků ADAC GT Masters jsou dosud zahalena tajemstvím, přestože pořadatelé hlásili již v prosinci obsazení poloviny z 28 míst pro první vlnu přihlášek. V jediný den, 13. února, potvrdil svoji účast DB Motorsport s vozy BMW a nejlepší stáj uplynulé sezóny, MS Racing. Německý tým ze švýcarského pohraničí přezbrojil v zimní přestávce z vozů Mercedes SLS na Audi R8.

Dva roky trvající snaha o uvedení vozu Hyundai Genesis na závodní dráhu skončila 14. února. Týmu Austech, který chtěl cenově dostupný vůz upravit dle pravidel třídy GT3 se nepodařilo přesvědčit korejského výrobce k zamýšlené podpoře projektu. Australané přitom měli přislíbené nasazení vozu v neuvedených evropských stájích v ADAC GT Masters a International GT Open. Pokud se jim podaří sehnat investory, Austech zvažuje zaměření na vlastní projekt vozu GT4 (případně GT3).


  Hlavní závod MS GT1 2012

Foto: Tomáš Krejčík

Mike Parisy (vpravo) má šanci navázat na své loňské vítězství v hlavním závodě v Zolderu. Francouzský jezdec se stal 15. února součástí týmu Sébastiena Loeba. Jeho kolegou ve voze McLaren bude Andreas Zuber, příležitostný účastník a vítěz prvního kvalifikačního závodu MS GT1 v roce 2010.

Další oznámení o účasti ve vytrvalostní BES

V předchozím díle zpravodajského přehledu zpráva z vytrvalostní série BES zmiňovala 27 potvrzených přihlášek. Již o týden později, 31. ledna, ubylo dalších pět míst z padesáti připravených po potvrzení dalších zájemců. Jednalo se o již minule zmíněné týmy Blancpain (Lamborghini), von Ryan (McLaren), WRT (Audi) a ProSpeed (Porsche).

Následně oznámil 4. února bývalý účastník MS GT1 a WEC, tým JRM, nasazení dvou vozů Nissan GT-R GT3. Ke splnění cíle v podobě úspěšného působení v této prestižní sérii představil 14. února zkušenou posádku nasazenou v hlavní třídě GT3 Pro: Peter Dumbreck a řadou titulů ověnčený Lucas Luhr. Druhý vůz bude závodit ve třídě smíšených posádek GT3 Pro-Am.

Po dalším oznámení z 11. února od dříve neuvedeného týmu Molitor (McLaren), hlásila SRO obsazení 35 míst na startovním roštu. Mezi další vážné zájemce by se mohl počítat také tým Boutsen Ginion (McLaren), který také 11. února prodloužil spolupráci s Karimem Ojjehem (vítěz LMS v roce 2011 a 24 hodin v Le Mans, vždy LMP2). Další potvrzení účastnící se objevili na seznamu 20. února: dříve zmíněný SMG a nově Pro GT (oba Porsche) a Sainteloc (Audi).

Zájem však mezitím projevili i další nezmiňovaní účastníci, mezi nimiž se nachází Speed Cars (Audi), Grasser (Lamborghini), Ruffier Racing (Porsche) a Sport Garage (Ferrari).

Zbývá jen doplnit již dříve potvrzené týmy s vozy McLaren (ART GP, Hexis, Gulf), BMW (TDS), Mercedes (Preci Spark), Ferrari (Insight, Sofrev), Porsche (Haribo) anebo Aston Martin (Beechdean). Prozatím beze změny zůstala situace u dalších zájemců mj. u týmu DKR (BMW), Fortec (Mercedes), JMH (Nissan), rhino’s Leipert Motorsport (Lamborghini), GPR (Aston Martin) a GT3 Racing (Audi).

Naopak jeden z uchazečů v boji o loňský titul mezi týmy a jezdci, belgický Marc VDS, s největší pravděpodobností nebude v BES pokračovat. Od prosince 2012 nabízí své vozy BMW Z4 k prodeji, ale také pokračuje ve sporu ohledně posledního závodu minulé sezóny. V něm podal protest proti porušení pravidel při zastávce v boxech u soupeřů v boji o titul, týmu WRT. Po zamítnutí komisaři se Belgičané obrátili na španělský odvolací soud, který protest neuznal. Následně belgická stáj využila možnosti odvolání k mezinárodnímu soudu FIA, jehož jednání má proběhnout 28. února.


  Mistrovství světa GT vozů, Brno

Foto: Martin Ševčík

Z dění v International GT Open

Šampionát španělských pořadatelů prozatím nepoutal tolik pozornosti zájmem účastníků jako konkurenční BES. Po trojici lednových oznámení svoji účast potvrdil 4. února tým Kessel Racing. Pro Švýcary je typické nasazení vozů Ferrari 458, dva z nich nasadí ve třídě SuperGT (GT2) a tři v GTS (GT3). Vozy nižší třídy představil včetně posádek, v nichž nalezneme mj. jméno mistra této třídy z roku 2011, Stefana Gattusa.

Pro české a slovenské fanoušky této série nepříjemnou zprávu oznámil GT Sport 7. února. Lednové přeložení maďarského závodu spíše předznamenalo jeho následnou náhradu španělským Jerezem ve stejném termínu.

Pohled do seznamu účastníků prvního víkendu Zimní série zveřejněný 12. února odhalil tři účastníky ve třídě Super GT a 21 vozů kategorie GTS. Nakonec na jih Francie dorazily pouze dva vozy Super GT (Ferrari a Porsche) a 18 vozidel třídy GTS. Mezi nimi mělo drtivou převahu Ferrari 458 (14 aut) s doprovodem dvou Porsche, jednoho Lamborghini a Mercedesu SLS.

Za jejich volanty se posadili nejen šampióni z GT Open, Gattuso (GTS 2011) a Montermini (SGT 2007 a 2008), ale i závodníci úspěšní v konkurenčních šampionátech Peter Kox, Matteo Bobbi anebo Francesco Castellacci.

Při zpestření testovacího víkendu v podobě dvou závodů se nakonec radovali jiní jezdci. V prvním z nich vyhrál Mirko Venturi s Ferrari třídy GTS (Black Bull Racing). Teprve na třetím místě skončila vítězná posádka druhého klání, otec a syn Talkanitsa s vozem stejné značky z vyšší třídy SGT (AF Corse). Nejlepší dvojicí z třídy GTS v druhém závodě byla celkově druhá sestava Ladygin/Rosell (Ferrari, SMP Racing).

GTech - představení nejnovějších přírůstků

V druhé polovině letošního roku obohatí nabídku vozů GT3 další model. Vůz Maserati Granturismo MC GT3, připravovaný stájí Swiss Team od konce roku 2011, byl po loňských zkušebních závodech předán FIA k homologaci. Pod kabátem z karbonu tepe pohonná jednotka z typu Quatroporte Evo o objemu 4,7 litru, jejíž přepracované sání a vačkový hřídel přineslo zvýšení výkonu ze 460 na 530 koní (při 7 500 otáčkách za minutu). Řazení převodových stupňů zajišťuje šestistupňová převodovka francouzské společnosti Sadev. K zastavení italského vozu o hmotnosti 1 230 kilogramů slouží vpředu šestipístkové brzdy s ocelovými disky o průměru 380 milimetrů a vzadu čtyřpístkové v kombinaci s disky o průměru 355 milimetrů.

Porsche 911 řady 997 bylo podrobeno poslední modernizaci před uvedením vozu GT3 vycházejícího ze současné verze 991. Seznam změn obsahuje větší přední vstupy vzduchu, větší zadní křídlo a nárazník vzhledově připomínající vyšší model RSR třídy GTE. Přestože se vůz objevil již u prvních zákazníků, Porsche Motorsport se o změnách zatím nezmiňuje.


  BMW Z4 GTE v Jerezu

Foto: Andreas Beil/BMW Group

Po čtyři roky trvajícím působení vozu BMW M3 GT představil mnichovský výrobce jeho nástupce ve třídě GTE. Základem nového BMW Z4 GTE je závodní vůz dle pravidel třídy GT3, který byl od července loňského roku upravován ve spolupráci s týmem RLL. Nejvýraznějšími změnami je nepřítomnost elektronických pomocníků v podobě ABS nebo kontroly trakce. Premiéru si novinka odbude ve vytrvalostním seriálu ALMS v polovině března.

Očekávané události

1. – 2. března - Zimní série International GT Open (2/3), Jerez

14. – 15. března - Zimní série International GT Open (3/3), Katalánie

Další dvojice setkání účastníků mistrovství společnosti GT Sport je naplánovaná v obou případech ve Španělsku. Rozdílný je program, kdy pouze v Jerezu dojde i na kratší závody. Formát víkendu je stejný jako v předchozím případě, tj. v pátek jsou na programu čtyři hodiny testů v délce čtyř hodin, po nichž budou následovat v sobotu po krátkém testování kvalifikační duely (20 minut na jednoho pilota) a dva závody (50 minut).

Na katalánském okruhu se mohou soutěžící věnovat zkoušení své techniky každý den (čtvrtek, pátek) čtyři hodiny.

12. – 13. března - Blancpain Endurance Series - testy, Paul Ricard

Měsíc po návštěvě účastníků GT Open zavítají na okruh Paul Ricard soutěžící z vytrvalostní BES. Zda se testů účastní i aktéři ze spřízněné série krátkých závodů FIA GT není zatím známo, někteří soutěžící působí v obou mistrovstvích.

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 24. prosince – 30. ledna Zde.

Zdroj: ADAC GT Masters, SRO, GT Sport, FIA, Endurance-Info, Speedweek, Motorsport, JRM, Formule