Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Tomáš Enge a jeho test odvahy v levých zatáčkách

Tomáš Enge a jeho test odvahy v levých zatáčkách

Exkluzivní zpravodajství přímo z Fontany (USA)

Přinášíme Vám exkluzivní reportáž od našeho zpravodaje Petra Dufka, který je přímo v místě dění nedělního závodu IRL ve Fontaně.
 
Osmadvacetiletý Tomáš Enge se stal v roce 2001 prvním Čechem ve F1. Už v neděli v noci českého času se stane také prvním Čechem startujícím v prestižní americké sérii IRL. Svůj první závod absolvuje na jednom z nejrychlejších oválů světa, kde se jel loňský závod průměrnou rychlostí přes 330 km/h! Účast v takovém závodě je především testem odvahy!
 
O startech Engeho v jednom z amerických seriálů (IRL a Champ Car) se hovořilo už delší dobu. Manažer Antonín Charouz pro jezdce hledal další uplatnění po letošním návratu do F3000. Nejvhodnějším pokračováním úspěšné kariéry byly závody v USA, kde se přední evropští jezdci skvěle prosazují. V těchto dnech se odvážné plány staly skutečností a český jezdec v pátek absolvoval první oficiální tréninky na nedělní závod.
Enge se seznámil s jízdou po oválu a s vozem IRL poprvé loni, když dostal příležitost k prvním testům s týmem Panther Racing. Letos projevila zájem stáj Patrick Racing, která Engeho nejprve vyzkoušela na oválech Chicagoland Speedway a Texas Motor Speedway. Oba testy zvládl výtečně a v Texasu poprvé ujel přes 50 kol na jeden zátah.
 
"Jízda na oválu je zcela odlišná než na okruhu. Zatáčí se stále jedním směrem, je to jednostranné zatížení. Když jsem vystoupil, při prvních krocích mě to stále táhlo jedním směrem," svěřil se se svými pocity Tomáš Enge.
 
Američané sledují jeho premiéru velmi pozorně. Tisk si hodně všímal zkušeného Čecha se třemi starty ve F1. Patřičně ocenil také jeho výkony ve F3000 a zdůrazňoval, že na trati dokázal v souboji o titul porazit i Sébastiena Bourdaise, nynější hvězdu Champ Car.
 
"Nevím, co mohu přesně od prvního závodu očekávat," brzdil Enge jejich přehnané očekávání, "protože je to něco úplně jiného, než na co jsem zvyklý. Také pocity jsou odlišné. Jsem trochu nedočkavý."
 
Enge pojede o víkendu svůj první závod na oválu. Největším rozdílem je, že se jezdí pekelnou rychlostí! Trať ve Fontaně je součástí supermoderního areálu na předměstí Los Angeles. Na základě počítačového návrhu byla postavena v roce 1997 a po dostavění se zjistilo, že je tak rychlá, že se na ní ani nedá závodit… Umožňovaly to mimo jiné klopené zatáčky s ideálními parametry. Muselo tedy dojít k úpravě, které trať zpomalily dřív, než se na ní jely první významné závody. Šampionát IndyCar Series hostí od roku 2002 a oba ročníky vyhrál San Hornish jr. Letos by rád dosáhl hattricku a je také největším favoritem. Z loňského roku zároveň drží rekordní průměrnou rychlost v závodě výkonem 331,4 km/h. Kvalifikaci však vyhrál Helio Castroneves průměrnou rychlostí 362,8 km/h!
 
Jsou to čísla naprosto neuvěřitelná ve srovnání s tím, že letos v Monze byla překonaná nejvyšší naměřená momentální rychlost ve F1 – Pizzonia ve williamsu jel v nejrychlejším místě na konci cílové rovinky 369,9 km/h. A teď si to srovnejte s tím, že téměř stejný je ve Fontaně průměr! Zvláštností v závodech na oválech je, že každý jezdec povinně využívá nápovědy rádiem. Ta mu pomáhá orientovat se ve spletitém závodě a udržet si lepší přehled o soupeřích. Pro Engeho bude v této funkci působit legendární Al Unser!
 
Engeho čeká úžasná zkouška odvahy. "Pro Tomáše to budou důležité dva závody – tady a v Texasu. Je to jeho předehra pro příští rok," nechal se slyšet šéf týmu ´Pat´ Patrick, který vedl své jezdce už ke třem triumfům v nejslavnějším závodě 500 mil Indianapolis. Momentálně dal Engemu přednost před Jacquesem Lazzierem, jehož nejlepším letošním výsledkem bylo 8. místo v závodě na oválu Pike‘s Peak. V předchozích šesti sezónách však vybojoval jedno vítězství a 15 umístění v první desítce.
 
Enge startuje s číslem 20 ve voze Dallara s motorem Chevrolet a pneumatikami Firestone. Do prvního měřeného tréninku v pátek ráno amerického času nastoupil v první skupině jezdců a dosáhl rychlosti 211,627 mil za hodinu, tedy asi 338,6 km/h. Nedělní závod na 200 kol po dvoumílovém oválu odstartuje v neděli ve 21:27 hodin českého času.