Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

FIA připravuje nové podmínky získání super licence

FIA připravuje nové podmínky získání super licence

Dvojité body a pevné restarty jsou již definitivně minulostí.

Jak již víme, v Kataru se setkali členové Světové rady motorsportu a nemalou pozornost věnovali i dění ve Formuli 1. Byly zveřejněny závěry vyšetřování Bianchiho nehody v Suzuce, na kterém se podíleli i Ross Brawn, Stefano Domenicali či Alexander Wurz a měnily se i sportovní předpisy. Komise F1 předložila návrh na zrušení nepopulárních pravidel o udělování dvojitých bodů za poslední závod sezóny a o pevných restartech po přerušení závodu bezpečnostním vozem. Obě změny byly odsouhlaseny a pravidla tedy budou odstraněny ze Sportovních pravidel F1 pro sezónu 2015.

Další změny platné od sezóny 2015:

Pokud bude závod pozastaven, uzavře se výjezd z boxové uličky a piloti se seřadí v ní, ne na startovní rovince.

Pokud člen nebo vybavení týmu zůstane na startovním roštu po 15 sekundovém signálu, bude pilot vozu, se kterým jejich přítomnost souvisela, potrestán startem z boxové uličky nebo 10 sekundovým trestem stop and go.

Zrušilo se pravidlo, podle kterého po výměně celé pohonné jednotky za 6. kus dostal Sebastian Vettel v USA trest startu z boxové uličky. Namísto toho bude udělen kumulativní trest ztráty pozic na startu za každou vyměněnou část.

Pokud se jezdec v kvalifikaci neumístí dostatečně vysoko na to, aby mohl být udělen celý trest ztráty pozic na startu, tak bude jezdec odsunut na poslední startovací místo a zbytek trestu bude nahrazen penalizací v závodě. Jde o podobný systém jako ten, který letos platil v posledním závodě sezóny.

Za nebezpečné vypuštění vozu po zastávce u boxech dostane jezdec daného vozu 10 sekundový trest stop and go.

Stevardi dostali do výbavy nový trest - 10 sekundovou penalizaci. Na rozdíl od 10 sekundové stop and go penalizace, si ji jezdec bude moci odpykat během zastávky v boxech, stejně jako 5 sekundovou penalizaci.

Minimální hmotnost vozů se zvýšila o 1 kilogram, monoposty nyní musí spolu s jezdcem vážit alespoň 702 kilogramů.

FIA zároveň oznámila, že ještě před sezónou 2016 hodlá zpřísnit podmínky udělování super licencí, bez kterých se jezdci nesmějí zúčastnit velké ceny. V reakci na krok Red Bullu, který nechá v Toro Rosso jezdit svého 17 letého juniora, zavede FIA hned několik nových podmínek. Jezdec F1 bude muset mít alespoň 18 let a musí mít platný řidičský průkaz. Max Verstappen momentálně nesplňuje ani jednu z těchto podmínek, ale do sezóny 2016 řidičský průkaz jistě získá.

K tomu, aby jezdec mohl vůbec požádat o super licenci, bude muset mít za sebou minimálně 2 roky v juniorských sériích (Verstappen jezdil pouze 1 sezónu v F3) a dosáhnout v nich určité úspěchy v závislosti na prestiži série (třetí místo v soutěži F3 není totéž jako třetí místo v GP2).

Nový žadatel o super licenci bude zároveň muset prokázat znalosti sportovních předpisů F1, což odporučila skupina vyšetřující nehodu Julese Bianchiho.

Na 18. prosince je naplánováno další setkání Strategické skupiny F1 (FIA, FOM a 6 týmů). Tématy budou snížení nákladů, zlepšení show, zrychlení a horší ovladatelnost vozů a zjednodušení sportovních i technických předpisů F1.