Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

FIA připravuje nové podmínky získání super licence

FIA připravuje nové podmínky získání super licence

Dvojité body a pevné restarty jsou již definitivně minulostí.

Jak již víme, v Kataru se setkali členové Světové rady motorsportu a nemalou pozornost věnovali i dění ve Formuli 1. Byly zveřejněny závěry vyšetřování Bianchiho nehody v Suzuce, na kterém se podíleli i Ross Brawn, Stefano Domenicali či Alexander Wurz a měnily se i sportovní předpisy. Komise F1 předložila návrh na zrušení nepopulárních pravidel o udělování dvojitých bodů za poslední závod sezóny a o pevných restartech po přerušení závodu bezpečnostním vozem. Obě změny byly odsouhlaseny a pravidla tedy budou odstraněny ze Sportovních pravidel F1 pro sezónu 2015.

Další změny platné od sezóny 2015:

Pokud bude závod pozastaven, uzavře se výjezd z boxové uličky a piloti se seřadí v ní, ne na startovní rovince.

Pokud člen nebo vybavení týmu zůstane na startovním roštu po 15 sekundovém signálu, bude pilot vozu, se kterým jejich přítomnost souvisela, potrestán startem z boxové uličky nebo 10 sekundovým trestem stop and go.

Zrušilo se pravidlo, podle kterého po výměně celé pohonné jednotky za 6. kus dostal Sebastian Vettel v USA trest startu z boxové uličky. Namísto toho bude udělen kumulativní trest ztráty pozic na startu za každou vyměněnou část.

Pokud se jezdec v kvalifikaci neumístí dostatečně vysoko na to, aby mohl být udělen celý trest ztráty pozic na startu, tak bude jezdec odsunut na poslední startovací místo a zbytek trestu bude nahrazen penalizací v závodě. Jde o podobný systém jako ten, který letos platil v posledním závodě sezóny.

Za nebezpečné vypuštění vozu po zastávce u boxech dostane jezdec daného vozu 10 sekundový trest stop and go.

Stevardi dostali do výbavy nový trest - 10 sekundovou penalizaci. Na rozdíl od 10 sekundové stop and go penalizace, si ji jezdec bude moci odpykat během zastávky v boxech, stejně jako 5 sekundovou penalizaci.

Minimální hmotnost vozů se zvýšila o 1 kilogram, monoposty nyní musí spolu s jezdcem vážit alespoň 702 kilogramů.

FIA zároveň oznámila, že ještě před sezónou 2016 hodlá zpřísnit podmínky udělování super licencí, bez kterých se jezdci nesmějí zúčastnit velké ceny. V reakci na krok Red Bullu, který nechá v Toro Rosso jezdit svého 17 letého juniora, zavede FIA hned několik nových podmínek. Jezdec F1 bude muset mít alespoň 18 let a musí mít platný řidičský průkaz. Max Verstappen momentálně nesplňuje ani jednu z těchto podmínek, ale do sezóny 2016 řidičský průkaz jistě získá.

K tomu, aby jezdec mohl vůbec požádat o super licenci, bude muset mít za sebou minimálně 2 roky v juniorských sériích (Verstappen jezdil pouze 1 sezónu v F3) a dosáhnout v nich určité úspěchy v závislosti na prestiži série (třetí místo v soutěži F3 není totéž jako třetí místo v GP2).

Nový žadatel o super licenci bude zároveň muset prokázat znalosti sportovních předpisů F1, což odporučila skupina vyšetřující nehodu Julese Bianchiho.

Na 18. prosince je naplánováno další setkání Strategické skupiny F1 (FIA, FOM a 6 týmů). Tématy budou snížení nákladů, zlepšení show, zrychlení a horší ovladatelnost vozů a zjednodušení sportovních i technických předpisů F1.