Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Budou mít motory opět 1000 koní?

Budou mít motory opět 1000 koní?

F1 uvažuje o velké změně přístupu k závodění.

F1 loni vstoupila do nové, hybridní éry, která však může být jednou z nejkratších v celé historii tohoto sportu. Současné pohonné jednotky byly navrženy tak, aby se automobilky mohly pustit do technického soutěžení v "moderních disciplínách". Namísto maximálního výkonu spalovacího motoru se soustředily na efektivní využití každé kapky paliva, k čemuž je nutí omezení 100 kg paliva na jeden vůz a závod. Další velkou oblastí vývoje jsou systémy obnovování tepelné a kinetické energie, které sice mohou jezdcům v každém kole pomoci pouze omezeným množstvím energie, ale výrobci zdokonalují jejich odolnost, velikost, rychlost nabíjení baterií a další důležité parametry. Již od roku 2017 se ale může směrování královny motorsportu opět změnit.

Členové Strategické skupiny F1 a speciálně vytvořena pracovní skupina se tento týden v Ženevě zabývali otázkou, jak zlepšit show a přinášet divákům více zábavy. K tomu by nejlépe přispěly výkonnější motory a horší ovladatelnost vozů, a když už výkonnější, tak o hodně výkonnější. Cílem je překonat i marketingově mimořádně zajímavou hranici 1000 koní, což by mohlo opět přilákat i fanoušky, které "zelené" technologie nechávají chladnými a F1 v posledních letech přestali sledovat.

Šlo by o velkou změnu, se kterou bychom neměli počítat dříve než v roce 2017. Automobilky by přitom neměly přijít o peníze investované do současné generace pohonných jednotek. 1000 koní by se totiž mělo dát po úpravách dostat i ze současných motorů, samozřejmě pod podmínkou, že bude zrušeno 100kg omezení spotřeby paliva.

Seznam základních myšlenek a popis nejdůležitějších změn by už měl ležet na stole technického ředitele každého z devíti týmů a budou hlavním tématem nejbližšího setkání Strategické skupiny.

Změny v uspořádání pohonných jednotek a vyšší výkon by zároveň měly zvýšit hlučnost motorů. Problém s vysokými náklady má vyřešit unifikace některých částí pohonných jednotek, především systémů na obnovování energie. Diskutovalo se také o úpravách pravidel týkajících se aerodynamiky, díky kterým by už v roce 2016 měly vozy vypadat agresivněji a získat zpět část ztraceného přítlaku. Součástí toho mohou být i větší, 18palcové pneumatiky.