Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Velké argentinské dobrodružství Formule E

Velké argentinské dobrodružství Formule E

2015 Buenos Aires ePrix

V sobotu 10. ledna se konal 4. závod elektrické Formule E. Po uruguayském Punta del Este přivítalo novou sérii další sluneční jihoamerické město, hlavní město Argentiny, Buenos Aires. Zatímco závod v Uruguayi se nesl spíše v monackém stylu, Buenos Aires připravilo širší a rychlejší trať s minimálně dvěma výbornými místy k předjíždění. První zatáčka byla 180° vracečka, ale většina akcie se soustředila do 5. zatáčky, taktéž vracečky, i když do 180 jí pár stupňů chybí.

Pozornost před startem přitahoval nový jezdec z USA, úspěšný pilot IndyCar a následovník dynastie Andrettiů, Marco Andretti, který dostal šanci jezdiť v týmu svého otce Michaela. 14. pozice na startu však nevěštila úspěšný závod.

Kvalifikaci vyhrál vítěz předchozího závodu Sebastian Buemi z týmu e.dams-Renault, spoluvlastněného Alainem Prostem. Vedle něj se postavil jeho bývalý týmový kolega z F1, Chaime Alguersuari (Virgin), další místa patřily Nicku Heidfeldovi (Venturi), Samu Birdovi (Virgin), Lucasu di Grassimu (Audi Sport Abt) a Jean-Éricovi Vergnemu (Andretti). 20členné startovní pole uzavíral Jarno Trulli. Fan boost dostali Bruno Senna, Heidfeld a Vergne.

Start výborně vychází Heidfeldovi, Němec se po vnější straně první zatáčky smykem dostává na druhé místo před Alguersuariho, na šesté se dostává António Félix da Costa. Už ve druhém kole se probouzí vedoucí muž šampionátu, Brazilec di Grassi. Zatímco Heidfeld promrhává první ze svých dvou Fan boostu a zůstává za Buemim, di Grassi i bez něj úspěšně útočí na Birda. Tím se však dostává jen za Alguersuariho a vedoucí dvojice zvyšuje svůj náskok.

Ve 4. kole se v hloubce pole Senna dostává před Andrettiho a Prost se drží za Piquetem. Kolik sérií se může pochlubit tak známými jmény? Skutečný veterán Jarno Trulli se mezitím díky svým zkušenostem posouvá z 20. na 16 příčku. Vpředu se pořadí na chvíli ustaluje a diváci musí čekat až do 7. kola, kdy opět útočí di Grassi a opět na vnitřní straně 5. zatáčky. Jeho vůz Audi Sport Abt vyjíždí ze souboje s Alguersuarim jako vítěz a Španěl tak nyní jezdí před týmovým kolegou Birdem. Fantastický di Grassi je však již v dalším kole nalepený na zadním křídle Nicka Heidfelda, který se zase musí natlačit až za Bránícího Buemiho. Da Costovi se daří předjet Vergna, Daniel Abt naopak neuspěl a zůstává zaseknutý za 10. Karunem Chandhokem.

Sennovi se podařil i manévr na Mexičana Salvadora Duranteho, Andretti nepředvádí nijak skvělý výkon a je rád, že se drží v pelotonu. To se už jede 14. kolo a di Grassi opět útočí ve své oblíbené zatáčce a opět nedává soupeři žádnou šanci. Heidfeld se na třetím místě drží jen krátce, protože míjí šikanu a nedobrovolně tak před sebe pouští oba vozy Virginu, i když Birde to při souboji na brzdy stálo hodně kouřových signálů vyslaných zablokovanými pneumatikami.

Buemi se rozhodl situaci využít a před blížící se zastávkou v boxech a výměnou vozů si chce vybudovat náskok. V 16. Kole ho od di Grassiho dělí 8 desetin vteřiny, jenže havaruje Chandhok a jeho nepojízdný vůz zůstává na trati. Že si odklizení vozidla vyžádá výjezd bezpečnostního vozu, si někteří jezdci uvědomili dříve než organizátoři a začíná skutečný chaos.

Safety car totiž vyjíždí před jezdce, kteří do boxů zamířili mezi prvními a v čele se překvapivě objevil Andretti, ten má však na kontě o kolo méně než Alguersuari a ostatní piloti seřazeni za ním. A to včetně Prosta a Piqueta, kteří zůstali dlouho trčet v boxové uličce kvůli červenému světlu signalizujícímu přejezd safety caru kolem výjezdu z boxů. 5 vozů však zůstává i po zastávce před SC, kolem lidí uklízejících Chandhokův monopost jezdí mimo peloton, až dokud ho nestihnou a nezařadí se na jeho chvost. Pointou je, že díky tomu mají na kontě o kolo víc než soupeři (o 2 kola víc než zaseknutý Andretti) a vlastně závod vedou (nepočítaje safety car). Pětičlennou skupinku rebelů vede Buemi, za kterého se zařadili di Grassi, Heidfeld, da Costa a Bird.

Po odklizení následků nehody tak přichází řada na pomalé uklízení. Řidič SC nejprve vpřed pouští pouze Andrettiho, který se spolu s d'Ambrosiem (pozdní zastávka v boxech) řadí na konec pelotonu, tedy za 5 vedoucích jezdců, přičemž oba zůstávají o kolo pozadu. Teprve po chvilce váhání je před SC puštěn i Alguersuari a po pár zatáčkách i všichni ostatní kromě Buemiho skupinky. Rádiová komunikace dává tušit, že Alguersuari je situací stejně zmaten jako diváci na tribunách. Správné využívání bezpečnostního vozu není jednoduché, snad si organizátoři alespoň vezmou do dalších let ponaučení. Úklid tak skončil až v 22. kole, na jehož konci SC konečně zamířil do boxové uličky.

Úklid však kvůli Andrettimu nemohl být dokonalý. Američan jezdí opticky na 6. příčce a snaží se ji udržet i přesto, že ve skutečnosti je o kolo zpět. Buemiho 5členná skupinka si díky tomu během krátké chvíle vytváří několika sekundový rozhodující náskok, který se zvětšuje, až dokud se Andretti nepropadne zpět do hloubky pole. Šestý Alguersuari již ale vedoucí skupinku ani nevidí.

Zároveň přichází obrovské zklamání pro Švýcary i tým e.dams-Renault. Sebastian Buemi podlehl nástrahám městského okruhu a tlaku čtyř pronásledovatelů a z kontaktu z bariérou si odnáší zlomené přední zavěšení kol. Po Chandhokovi a Italce Michele Cerrutiové je třetím odstupujícím jezdcem a domů si odveze pouze 3 body za kvalifikační vítězství.

Vpředu tedy zůstávají pouze 4 vozy, Da Costa ale nedokáže udržet vysoké tempo a nechává se předběhnout Birdem. Vede hrdina di Grassi před zkušeným Heidfeldem, ale ani toto pořadí nevydrží dlouho. Třetí Bird je stevardy potrestán nuceným průjezdem boxovou uličkou. Poslední z bývalé Buemiho skupinky totiž z boxů vyjel, až když na semaforu svítila červená, a měl tedy zůstat stát spolu Prostem a Piquetem. Vpředu zůstávají 3 vozy.

A další rozbitý vůz patří Lucasovi di Grassimu! Jeho úžasný výkon končí smykem a zlomeným zadním zavěšením. Vpředu zůstávají už jenom Heidfeld a da Costa, ale Portugalec na Němce už výrazně ztrácí. V 33. kole přichází ještě jedna penalizace, určená vedoucímu jezdci. Smolaři Heidfeldovi během zastávky naměřili přivysokou rychlost v boxové uličce, takže se tam bude muset vrátit. Da Costa tak zůstane v posledním kole zcela opuštěn, poslední z původně 5členné bandy.

V posledních kolech to vřelo i na čele zbytku pole. Bránící se Alguersuari poškodil Vergnemu přední křídlo, ale testovací jezdec Scuderie Ferrari se beztak dostal vpřed. Následně Alguersuariho torpédoval o 2 pozice níž jezdící Abt a za Vergnem se objevili Prost a Piquet. Oba svou šanci využili a lehce se dostali i před Vergna ztrácejícího přítlak na přední nápravě. Což znamená, že skončili na druhém resp. třetím místě! Oba jsou v cíli samozřejmě překvapení, stejně jako členové malého týmu Amlin Aguri, kterému António Félix da Costa dovezl vítězství. 2 Body za nejrychlejší kolo dostal Sam Bird.

  Jezdec Tým Odstup Body
1 António Félix da Costa Amlin Aguri 48:52.100 25
2 Nicolas Prost e.dams-Renault +5.354s 18
3 Nelson Piquet Jr. China Racing +8.552s 15
4 Jaime Alguersuari Virgin Racing +11.148s 12
5 Bruno Senna Mahindra Racing +11.535s 10
6 Jean-Éric Vergne Andretti +13.319s 8
7 Sam Bird Virgin Racing +13.617s 8
8 Nick Heidfeld Venturi +15.464 4
9 Oriol Servia Dragon Racing +19.334 2
10 Stéphane Sarrazin Venturi +28.973 1
11 Ho-Pin Tung China Racing +37.858  
12 Marco Andretti Andretti +1 kolo  
13 Daniel Abt Audi Sport Abt +2 kola  
14 Jerome d'Ambrosio Dragon Racing +2 kola  
15 Jarno Trulli Trulli    
Ret Lucas di Grassi Audi Sport Abt    
Ret Sebastien Buemi e.dams-Renault   3
Ret Michela Cerruti Trulli    
Ret Karun Chandhok Mahindra Racing    
DSQ Salvador Durán Amlin Aguri +14.724s  

Formule E si nyní dá dlouhou, dvouměsíční přestávku, aby se opět vrátila do akce v nejhorším možném termínu. Miami ePrix je na programu 14. března, v den kvalifikace Formule 1 v Melbourne.