Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

BES: Triumf Godzilly ve Francii

BES: Triumf Godzilly ve Francii

V napínavém finiši vítězí posádka týmu GT Academy.

Řada soubojů na čele, strhující závěr v boji o vítězství, famózní jízda z boxové uličky až na pódium, dramatické okamžiky na dráze i v boxech – tak lze ve stručnosti popsat uplynulých šest hodin na okruhu Paul Ricard.

Generálky před vrcholným podnikem ve Spa se ve Francii zúčastnilo 62 účastníků. Ve startovní listině bylo několik chyb, takže obsazení tříd bylo ve skutečnosti následující: 28 vozů s profesionály, 20 se smíšenými posádkami a 14 s amatéry.

K dalším změnám došlo v průběhu, respektive před zahájením podniku. Onidimu (č. 74, PRO, ISR, Audi), který v dubnu havaroval v Monze, nebyl lékaři udělen souhlas se startem. Českému týmu se nepodařilo sehnat náhradu, takže se vůz s číslem 74 neobjevil v žádné části. Paradoxně italský pilot absolvoval předchozí podnik v Británii. Na startu ještě chybělo amatérské ferrari týmu AF Corse (č. 50), takže do šest hodin trvajícího závodu vyrazilo rovných šest desítek soutěžících.

Ti si užili hned dvou startů, když bylo v půli prvního kola přikázáno zopakovaní startovní procedury. Zatímco poprvé dokázal roj gétéček odstartovat bez větší újmy, podruhé došlo na čele v páté zatáčce ke kolizi tří vozů. Soulet (č. 8, PRO, M-Sport, Bentley) narazil do čtvrtého Siedlera (č. 333, PRO, Rinaldi), jehož neovladatelné ferrari trefilo mclaren pilotovaný Bellem (č. 58, PRO, Von Ryan).

Soulet, jenž byl později potrestán deset vteřin trvající zastávkou, se po výměně pneumatik brzy zapojil do bojů. Pro ostatní účastníky kolize skončil závod dojezdem do boxů. Bellův mclaren, z jehož zádě vyšlehly plameny, se po dlouhé opravě na dráze ještě na chvíli objevil.

Situace se neobešla bez kratšího účinkování bezpečnostního vozu. Ještě před jeho výjezdem se dokázal v kvalifikaci nejrychlejší Bortolotti (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini) vrátit na vedoucí pozici, o níž přišel po druhém startu. Nedokázal odolat útokům dvojice bentley pilotovaných Smithem (č. 7, PRO, M-Sport) a Abrilem (č. 84, PRO, HTP).

Zmar úspěšné stáje z předchozího podniku se neomezil pouze na vítězný vůz, ale také na jejich kolegy. Parente (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren) musel v desátém kole opustit sedmou příčku a s poničenou zadní částí navštívit mechaniky. Navzdory nezvykle rychlé opravě se vrátil na samotný chvost před posledního Winkelhocka (č. 6, PRO, Phoenix, Audi). Německý mistr světa v GT1 z roku 2012 totiž dříve doplatil na kolizi s Modellem (č. 79, PAM, Ecurie Ecosse, BMW), jenž mu poničil zavěšení v nájezdu na cílovou rovinku.

Zatímco prototyp Huracánu s Bortolottim za volantem kraloval na čele, dárce pohonného ústrojí z Neckarsulmu se pohyboval již v hloubi pole. Úspěšnější Rast (č. 1, PRO, WRT, Audi) musel ze sedmého místa na osm minut do boxů kvůli zlobící převodovce.

Nedařilo se ani dalšímu zástupci druhé generace audi, když se po sto kolech Fässlerovi (č. 5, PRO, Phoenix, Audi) uvolnila přední kapota během jízdy po cílové rovince. Díky jejímu vykrojení na cestu viděl, ale neplánovaná návštěva pro její výměnu jej přinutila opustit 12. místo.

Po prvních zastávkách se čtveřice na čele držela v rozestupu několika vteřin. Vedoucího Bortolottiho (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini) se snažil na rovince Mistral překonat Reip (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan), ale jen málo chybělo k úspěšnému předjetí. Za nimi bojovali o zbývající stupínek na podiu mohutná bentley s Parisym (č. 84, PRO, HTP) a Smithem (č. 7, PRO, M-Sport).

Když rozestupy na čele již neumožňovaly změnu pozice, o drama se postaralo hořící ferrari týmu AF Corse, z něhož s pomocí hasiče prchal Blank (č. 49, AM). Uhašení a následné odstranění vraku si vyžádalo další výjezd bezpečnostního vozidla. Více jak dvacet minut účinkování audi s majáky na střeše se po jízdě na stále rozpáleném asfaltu projevilo pozdějšími průjezdy zatáček se smýkajícím vozem.

Dramata se neodehrávala pouze na dráze, ale také v boxech. Když byl Primat (č. 84, PRO, HTP, Bentley) zatlačen mechaniky do garáže kvůli problémům se škrtící klapkou, při manipulaci s hadicí pistole se podařilo mechanikovi zvrhnout sud s palivem. Kvůli namontovanému čerpadlu z něj začal vytékat benzín. Mechanici se místo důkladnější opravy věnovali odstranění následků nebezpečné situace, takže švýcarský pilot dojel pouze na konec boxové uličky. Teprve druhá oprava byla úspěšnější.

V té době se na čele odehrával souboj, když třetí Buncombe (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan) útočil na Venturiniho (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini). Souboj v technické části dotáhl do úspěšného konce a posunul se na druhou příčku za vedoucího Pier Guidiho (č. 20, PRO, AKKA ASP, Ferrari).

Do pořadí na vrcholných příčkách začal zasahovat příležitostný, ale mimořádně silný účastník – BMW týmu Marc VDS. Stříbrné bmw startovalo kvůli výměně motoru z boxů, přičemž Palttala (č. 46, PRO) předával Luhrovi vůz v 28. kole na dvacátém místě. Německý pilot se po dalších 28 kolech dostal již na osmou příčku. Následně do vozu usedl rychlý belgický závodník Maxime Martin. Jeho postup zbrzdil až Meyrick (č. 7, PRO, M-Sport, Bentley), s nímž sváděl několik kol neúspěšně souboje. Teprve třetí pokus na konci cílové rovinky vyšel a Martin se propracoval na třetí pozici.

Jestliže v první polovině se obě zelená lamborghini pohybovala v popředí, po více jak třech hodinách přišel na rovince Mistral kolaps dosud neuznaného vítěze z Monzy. Kvůli vozu, jenž zde odstavil Palmer (č. 19, PRO, Grasser), vyjel na dráhu na jedenáct minut potřetí bezpečnostní vůz. Při zastávce druhého vozu rakouské stáje zaškobrtl mechanik po výměně levého zadního kola. Následné odhození vyměněného kola ve nestandardní situaci vyústilo v trest za porušení pravidel při zastávkách. Venturini (č. 63, PRO) se posléze po průjezdu boxy propadl z druhého místa na dvanácté.

Slunce nad francouzským okruhem se začalo sklánět k obzoru a nastalo chvilkové období méně dramatických okamžiků (a také dočasného výpadku internetového přenosu s anglickým komentářem).

Na setmělém okruhu později došlo k situaci, jenž mohla ovlivnit souboj o vedení. Bonanomi (č. 75, PRO, ISR, Audi), jedoucí již o kolo zpět, po širším výjezdu zatáčkou Signes byl po návratu na dráhu postrčen do hodin Kanem (č. 7, PRO, M-Sport, Bentley). Při následném vyšetřování neshledali komisaři britského pilota vinným, takže nic nebránilo dramatickému závěru.

Náskok vedoucího Buncomba (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan) bojujícího s opotřebeným obutím snižoval druhý Kane. Britský pilot snížil odstup až na 1,6 vteřiny, posléze zbrkle chyboval. Nepovedený průjezd technickou pasáží jej stál necelé tři vteřiny. S ubývajícím časem se znovu Kane vydal na stíhací jízdu, přičemž následovaly po přetáčivém smyku hodiny a lehký náraz do bariéry.

Zatímco v tu chvíli si v týmu GT Academy po navýšení náskoku o deset vteřin oddechli, ke Kaneovi se nebezpečně přiblížil Martin (č. 46, PRO, Marc VDS, BMW). Britský pilot si dokázal od Belgičana udržet odstup a zároveň začal znovu snižovat ztrátu na vedení.

Protože v závodě příliš dlouho účinkoval bezpečnostní vůz, konec nastal po vypršení časového limitu šesti hodin. K překonání tisícikilometrové vzdálenosti (alespoň 173 kol) chyběla pouhá dvě kola.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
PRO
 Reip/Buncombe/Chiyo   GT Academy
Ngtr
6:00:47.419
2.
PRO
  Smith/Meyrick/Kane   M-Sport
Bcon
+ 7.988
3.
PRO
 Palttala/Luhr/Martin   Marc VDS
Bz4
+ 10.190
4.
PRO
 Juncadella/Bastian/Dusseldorp   ROWE
Msls
+ 52.995
5.
PAM
 Broniszewski/Bonacini/Lyons   Kessel
F458
+ 1:39.014
6.
PRO
 Venturini/Zaugg/Bortolotti   Grasser
Lhur
+ 1 kolo
7.
PRO
 Vautier/M.Traffort/Pier Guidi   AKKA ASP
F458
+ 1 kolo
8.
PAM
 Morley/Johnston/Engel   Black Falcon
Msls
+ 1 kolo
9.
PRO
 Salaquarda/Vervisch/Bonanomi   ISR
Ar8u
+ 1 kolo
10.
PAM
 Guedes/Cameron/Griffin   AF Corse
F458
+ 1 kolo
11.
PAM
 Karachev/Vasilyev/Asmer   GT Russian
Msls
+ 1 kolo
12.
PRO
 Buhk/Soulet/Soucek   M-Sport
Bcon
+ 2 kola
13.
PRO
 Fraga/Abreu/Jimenez   Team Brazil
Bz4
+ 2 kola
14.
PAM
 Andersen/Jensen   Insight
F458
+ 2 kola
15.
PAM
 Vannelet/Santamato/Guibbert   Sp. Garage
F458
+ 2 kola
16.
PRO
 Al Harty/Lloyd/Adam   Oman
Avan
+ 3 kola
17.
PAM
 De Leener/Sbirrazuoli   AF Corse
F458
+ 3 kola
18.
PRO
 Heyer/Toril/Seyffarth   Car Collect.
Msls
+ 3 kola
19.
PAM
 Koebolt/Bottemanne/Schothorst   Belgian Audi
Ar8u
+ 3 kola
20.
PRO
 Fässler/Mies/Haase   Phoenix
Ar82
+ 3 kola
21.
PRO
 Senna/Q.Hobbs/Parente   Von Ryan
M650
+ 3 kola
22.
PRO
 Parrow/Schwager/Kaffer   Black Pearl
F458
+ 3 kola
23.
PRO
 Tambay/Mortara/Guilvert   Sainteloc
Ar8u
+ 3 kola
24.
AM
 Mancini/Birzhin/Mastronardi   Glorax
F458
+ 4 kola
25.
AM
 Sardarov/Machitski   Team Russia
Bz4
+ 4 kola
26.
PAM
 Wilson/Leonard/Meadows   Leonard
Avan
+ 4 kola
27.
AM
 Ojjeh/Grotz   Boutsen
Bz4
+ 4 kola
28.
AM
 Barthez/Pons   AKKA ASP
F458
+ 4 kola
29.
PAM
 Kemenater/Hedman/Julian   DragonSpeed
F458
+ 4 kola
30.
PRO
 Rast/Rockenfeller/Vanthoor   Belgian Audi
Ar82
+ 5 kol
31.
AM
 Häring/Konstantinou/Schmickler   Attempto
P997
+ 5 kol
32.
PAM
 Schmidt/Ehret/Van der Zande   Car Collect.
Msls
+ 6 kol
33.
AM
 Debs/Mardini/Mislin   Sp. Garage
F458
+ 6 kol
34.
PRO
 Frijns/Müller/Vernay   Belgian Audi
Ar8u
+ 6 kol
35.
PAM
 Paletou/Sanchez/Shulzhitskiy   GT Academy
Ngtr
+ 9 kol
36.
PRO
 Primat/Parisy/Abril   HTP
Bcon
+ 9 kol
37.
PRO
 Richelmi/Stippler/Ortelli   Belgian Audi
Ar8u
+ 10 kol
38.
PAM
 Perazzini/Potolicchio/Cioci   AF Corse
F458
+ 10 kol
39.
PAM
 Modell/McCaig/Bryant   Ec. Ecosse
Bz4
+ 11 kol
40.
PRO
 Lee/Thong/Winkelhock   Phoenix
Ar8u
+ 12 kol
41.
AM
 Soenen/Van Glabeke/Lanting   AF Corse
F458
+ 14 kol
42.
PRO
 Walkinshaw/Plowman/Dolby   MRS GT
Ngtr
+ 18 kol
43.
PAM
 Frey/Gardel/Barth   Emil Frey
Jef
+ 34 kol
44.
AM
 Earle/Zanuttini/Talbot   Kessel
F458
+ 35 kol
45.
PAM
 Hirschi/Kelders/Hirschi   Clas.&Modern
Bz4
+ 57 kol
46.
PAM
 Dermont/Hassid/Perera   TDS Racing
Bz4
+ 70 kol
47.
AM
 Bordet/Viron/Orgeval   Delahaye
P997
+ 78 kol
48.
AM
 Beaubelique/Ricci/Giauque   AKKA ASP
F458
+ 80 kol
49.
PRO
 Palmer/Babini/Mul   Grasser
Lhur
+ 83 kol
50.
PRO
 Zanardi/Spengler/Glock   ROAL
Bz4
+ 86 kol
51.
AM
 Loggie//Simonsen/Westwood   Parker
Ar8u
+ 87 kol
52.
AM
 Lallemant/Buffin/Cabannes   Sainteloc
Ar8u
+ 100 kol
53.
PRO
 Dontje/Sylvest/Jäger   ROWE
Msls
+ 104 kol
54.
PAM
 Ratcliffe/Mowle/Osborne   Triple Eight
Bz4
+ 113 kol
55.
PRO
 Al Faisal/Haupt/Buurman   Black Falcon
Msls
+ 116 kol
56.
AM
 Blank/Bachelier/Mallegol   AF Corse
F458
+ 135 kol
57.
PAM
 Yazbil/Borchez/Alvarez   Attempto
M650
+ 152 kol
58.
PAM
 Gitlin/Chukanov/Ramos   Attempto
M650
+ 168 kol
59.
PRO
 Lapierre/Bell /Estre   Von Ryan
M650
+ 169 kol
60.
PRO
 Salikhov/Seefried/Siedler   Rinaldi
F458
+ 170 kol

Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách

Vozy: Audi R8 LMS ultra (Ar8u), Audi R8 LMS 2. generace (Ar82), BMW Z4 GT3 (Bz4), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Lamborghini Huracán (Lhur), Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Msls), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 997 GT3R (P997)

Nyní čeká na účastníky vytrvalostní série necelých pět týdnů příprav na vrcholný podnik. Ve dnech 23. – 26. července se na okruhu Spa-Francorchamps uskuteční 24 hodin trvající závod určený výhradně pro vozy GT3. Tomuto závodu bude na zdejším portálu věnován tradiční seriál článků.

Doplňující odkazy

Blancpain Endurance Series (Zde)

Profily šampionátu s odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.