Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Práce šéfmechanika F1

Práce šéfmechanika F1

Měnili byste s ním?

Web motorsport udělal dlouhý rozhovor s Gregem Bakerem, šéfmechanikem týmu Lotus F1. Jeho cílem je nastínit, jak vypadá práce a denní rozvrh mechaniků během víkendů velkých cen, ale i před nimi a po nich.

"Mým úkolem je zajistit správnou specifikaci vozů Romaina Grosjeana a Pastora Maldonada, ale je to také o řešení problémů s vozy, denním managementu a rozdělování práce," popisuje své úkoly Baker.

V týmu F1 by se nelíbilo nikomu bez vášně pro tento sport. Práce každého mechanika zahrnuje mimo jiné i cestování na 19 velkých cen v 19 zemích celého světa.

"Pokud chcete pracovat pro tým F1, musíte být velmi motivovaní, schopní pracovat rychle, pracovat pod tlakem a dělat přesná rozhodnutí, protože čas, během kterého máme přístup k vozu, je omezený. Je to 19 velkých cen a mimo vlast (Velkou Británii) strávíme přibližně 180 dní ročně."

Nejen práce pilotů, ale i práce mechaniků se v posledních letech velmi změnila.

"Strašně často cestujeme. V letadle strávíme i 10 hodin, cestujeme ekonomickou třídou, a pak přijde jet lag. Před patnácti lety jste si udělali svou práci a šli na pivo. Teď, když kluci skončí, jdou běhat nebo do posilovny. Nyní je to větší byznys. Neříkám, že nová generace mechaniků jsou atleti, ale jsou na tom fyzicky velmi dobře."

 

A teď už k samotnému průběhu velké ceny, která pro mechanika nezačíná v pátek ani ve čtvrtek.

 

"Pokud je to evropský závod, cestujeme ve středu ráno, abychom na okruh dorazili kolem druhé odpoledne. Ve středu neplatí žádná omezení, takže jsme na okruhu i do jedenácté večer a snažíme se nic zbytečně neodkládat na čtvrtek. Ve čtvrtek ráno se poprvé startují motory a pak přijde na řadu kontrola systémů."

Vozy musí na technickou prohlídku k FIA a šéfmechanik Lotusu dohlíží také na instalaci pohonné jednotky a převodovky od Mercedesu a převzetí a roztřídění pneumatik od Pirelli. Pak už je vůz připraven na dva páteční 90minutové tréninky.

"Pro nás je pátek nejnáročnější den, hotel opouštíme v půl sedmé ráno a pracujeme až do večerky (předepsané pravidly a kontrolované FIA). Po skončení druhého tréninku vozy přestavujeme. Vybavíme je závodním motorem a převodovkou (v trénincích se často používají starší, které už mají nejlepší kilometry za sebou) a mění se i další díly včetně některých prvků zavěšení. Pracujete až do večerky, stihnete čtyři až pět hodin spánku a (v sobotu ráno) se vrátíte do práce."

 

V sobotu před kvalifikací se jezdí pouze jeden trénink a ten začíná později než páteční první trénink, takže mechanici mají více času a hotel opouštějí o hodinu později. Výměnou za to je však mohou čekat těžké chvíle během krátké "přestávky" mezi koncem hodinového tréninku a začátkem kvalifikace.

 

"Času je málo a my potřebujeme nainstalovat závodní výfuk, závodní brzdy a další věci. Každý okruh si vyžádá jiné věci.

Pokud se dostanete do Q3, dostanete vozy z parc fermé a máte hodinu a půl na kontrolu vozu. Odstraníte podlahu a ujistíte se, že je vše v pořádku a znovu vůz poskládáte tak, že opět vypadá jako monopost F1.

Pravidlo parc fermé (odstavení vozu na hlídaném parkovišti FIA bez možnosti dělat úpravy) naši práci hodně změnilo. Před pár lety jsme na okruh přijeli ve čtvrtek a v podstatě pracovali nonstop až do nedělní noci. Vyměnili jsme několik motorů a starali jsme se také o náhradní vůz (týmy si už s sebou nesmějí vozit více než dva závodní vozy a zrušen byl i krátký nedělní trénink, tzv. Warm-up). Nyní je vše kontrolováno a my se můžeme vyspat."

Z pohledu fanouška se láme chléb až v neděli, ale mechanici už mají nejhorší za sebou.

"Ujistíme se, že je vše připraveno, zkontrolujeme vozy a tak... Na vozech už nesmíme skutečně pracovat, ale můžeme je alespoň pořádně zkontrolovat."

 

lotusmonaco

Během závodu pracují pouze ti, kteří jsou součástí týmu měnícího pneumatiky, ale den nekončí šachovnicovou vlajkou.

 

"Obyčejně před sebou máme ještě osmihodinovou šichtu. Vozy v podstatě rozebereme a připravíme na cestu do Enstone. Rozebírání zabere asi tak čtyři hodiny."

Po takovém vypětí, cestování a práci v továrně přijdou prosincová a srpnová dovolená velmi vhod.

"Výhodou práce v F1 je, že všechny termíny jsou známé s velkým předstihem, takže si také můžeme naplánovat celý rok. Chlapci přesně vědí, kdy budou mít volno. Hodně času tráví v zahraničí, ale snažíme se je dostat zpět k rodinám tak často, jak se dá."