Novinky

  • 04.11.2025 Good Charles Leclerc se zasnoubil s Alexandrou Saintovou

  • 21.10.2025 Good Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo

  • 20.10.2025 Bad Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

Facebook Instagram

Z boxů na stupně vítězů: Verstappenův vzestup, Norris v čele

Z boxů na stupně vítězů: Verstappenův vzestup, Norris v čele

VC Brazílie - závod

Velká cena Brazílie 2025 opět potvrdila svou pověst jedné z nejdramatičtějších zastávek sezóny. Na ikonickém okruhu Interlagos si Lando Norris dojel pro vítězství, Andrea Kimi Antonelli završil skvělý výkon druhým místem a Max Verstappen – po startu z boxové uličky – neuvěřitelně vystoupal až na třetí příčku. Pro Ferrari to byl naopak víkend, který budou chtít co nejrychleji zapomenout. Oba jezdci červených monopostů závod nedokončili, a pro tým z Maranella tak skončil další víkend zklamáním.

Před startem panovaly v São Paulu příjemné, ale zrádné podmínky – sedmnáct stupňů ve vzduchu, zhruba třicet na trati a mírný vítr. V garáži Red Bullu se mezitím rozhodovalo o riskantním kroku. Max Verstappen, který už neměl co ztratit po neúspěšné kvalifikaci, zvolil start z boxů, protože tým sáhl po změně nastavení a doufal, že mu to přinese výhodu v delší části závodu. Jen málokdo ale čekal, že se dokáže z takto nevýhodné pozice propracovat až na pódium – i když loňská Velká cena Brazílie ukázala, že v zázraky na této trati věřit lze. Tehdy totiž Verstappen startoval až ze sedmnácté pozice a přesto dokázal zvítězit. Fanoušci proto s napětím sledovali, zda dokáže svůj husarský kousek zopakovat.

Na opačném konci startovního roštu čekal na svůj okamžik Lando Norris. Pilot McLarenu měl fantastický start a udržel vedení před Antonellim, zatímco Oscar Piastri se musel bránit tlaku zezadu. Lewis Hamilton naopak prožil katastrofální první metry, po kterých se propadl o pět míst. Drama se však rozjelo ještě dřív, než se rošt pořádně seřadil – domácí hrdina Gabriel Bortoleto skončil už ve třetím sektoru prvního kola v bariéře. Incident vyvolal žluté vlajky a brzy i výjezd safety caru.

Z opakovaných záběrů bylo patrné, že při startu došlo k sérii kontaktů. Hamilton si poškodil přední křídlo po kolizi se Sainzem a následně ještě narazil do Alpinu Franca Colapinta, což ho donutilo zamířit do boxů už během druhého kola. Mechanici Ferrari mezitím mohli jen nevěřícně sledovat, jak se situace dál zhoršuje. 

Páté kolo přineslo první restart. Norris zvládl načasování skvěle a bez problémů si udržel vedení, zatímco chaos za ním pokračoval. Antonelli měl štěstí, že jeho Mercedes vyvázl bez vážnějších škod, ale Ferrari už bylo bez jednoho vozu. Max Verstappen se v té době posunul už na třinácté místo a v boxech hlásil, že jeho vůz začíná konečně ožívat. Charles Leclerc se po restartu stal obětí drobného kontaktu mezi Antonellim a Piastrim – přední zavěšení jeho monopostu nevydrželo a Monačan musel odstoupit.

Další zvrat přišel v sedmém kole, kdy Verstappen kvůli pomalému defektu musel zamířit k mechanikům, přezul na žlutou sadu a propadl se až na osmnáctou pozici. V tu chvíli se zdálo, že jeho naděje na dobrý výsledek jsou ztracené. Jenže Nizozemec se nevzdal – kolo po kole stahoval ztrátu a znovu se vracel do hry. V patnáctém kole už byl třináctý, o tři kola později devátý a od té doby se držel mezi nejlepší desítkou.

Zatímco Verstappen útočil z hloubi pole, vepředu se bojovalo o vedení. Norris držel tempo, ale jeho týmový kolega Piastri dostal penalizaci za způsobení kolize po restartu a musel počkat na vhodný okamžik pro odpykání trestu. George Russell mezitím získal několik pozic a posunul se na čtvrté místo.

Okolo dvacátého kola se začaly rozjíždět zastávky v boxech a strategie se rozpadaly do několika variant. Norris dostal od svého inženýra přehled čtyř možných plánů, přičemž Red Bull zvolil odlišnou cestu – Verstappen zůstal déle na trati, protože hlásil, že jeho pneumatiky fungují lépe než očekávali. Když Antonelli konečně přezul z měkké sady na mediumky, vrátil se do středu pole, zatímco Verstappen využil zastávek soupeřů a posunul se už na čtvrtou příčku.

V polovině závodu už bylo jasné, že pilot Red Bullu opět předvádí stíhací jízdu. Norris měl sice komfortní náskok, ale Verstappen se nezadržitelně blížil. Na třicátém kole Norris zamířil do boxů a obul čerstvé softy, čímž přepustil vedení Piastrimu. Jen o pár kol později se McLaren vrátil do čela, když Norris na hlavní rovince bez problémů předjel Verstappena, který v té době jel na starší sadě pneumatik.

Další série zastávek zamíchala pořadím – Russell i Verstappen zvolili rozdílné směsi, zatímco Antonelli s Bearmanem se drželi stabilního tempa. Na čtyřicátém druhém kole přišla zpráva o odstoupení Lewise Hamiltona. Brit si stěžoval na nestabilitu auta a jeho víkend definitivně skončil. Ferrari tím přišlo i o druhý vůz, čímž se Interlagos stal pro tým symbolem neštěstí.

Závěr závodu přinesl sérii strategických tahů. Verstappen se díky kombinaci tempa a přehledu svých mechaniků ocitl ve vedení, když Norris absolvoval další zastávku. Red Bullský inženýr mu do rádia oznámil, že tomu sotva věří – Max je ve vedení. Verstappen se jen pousmál. Na Interlagosu se začalo schylovat k další možné senzaci.

Norris se ale brzy vrátil zpět na trať se svěžími pneumatikami a během několika kol znovu převzal kontrolu nad závodem. V 55. kole zastavil i Verstappen, tentokrát pro sadu měkkých pneumatik, a propadl se na čtvrté místo se ztrátou patnácti sekund na čelo. Před ním jel Antonelli, který držel stabilní tempo a nenechal se rozhodit tlakem.

Zatímco Piastri postupně likvidoval ztrátu na Bearmana a Lawsona, Verstappen začal závěrečnou ofenzivu. Šedesáté kolo přineslo informaci, že Red Bull míří minimálně na druhé místo. Verstappen okamžitě začal tlačit – v 63. kole předjel George Russella a dostal se na třetí pozici. Na Antonelliho ztrácel necelé dvě a půl sekundy a bylo jasné, že se bude rozhodovat až v posledních kolech.

Italský mladík z Mercedesu ale předvedl výjimečně zralý výkon. I když měl Verstappen DRS a několikrát se přiblížil na méně než sekundu, Antonelli odolal. Po sedmdesáti kolech dorazili oba k cílové čáře s rozdílem pouhých 0,362 sekundy.

Lando Norris tak vyhrál Velkou cenu Brazílie 2025, Andrea Kimi Antonelli si připsal druhé pódium sezóny a Max Verstappen po startu z boxové uličky završil stíhací jízdu třetím místem. Fanoušci Red Bullu možná doufali, že zopakuje svůj loňský triumf, ale i tak předvedl výkon, který mu vysloužil ovace napříč tribun. Interlagos opět nezklamal – nabídl chaos, emoce i závěr, který se zapíše do paměti všech fanoušků formule 1.

 

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Lando Norris McLaren Mercedes 1:32:01,596 71 25
2. Kimi Antonelli Mercedes Mercedes 1:32:11,984 71 18
3. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 1:32:12,346 71 15
4. George Russell Mercedes Mercedes 1:32:16,863 71 12
5. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:32:17,345 71 10
6. Oliver Bearman Haas Ferrari 1:32:31,226 71 8
7. Liam Lawson Red Bull Red Bull PT 1:32:54,238 71 6
8. Isack Hadjar RB Red Bull PT 1:32:54,469 71 4
9. Nico Hülkenberg Sauber Ferrari 1:32:54,920 71 2
10. Pierre Gasly Alpine Renault 1:32:55,510 71 1
11. Alexander Albon Williams Mercedes 1:32:55,780 71 0
12. Esteban Ocon Haas Ferrari 1:32:56,292 71 0
13. Carlos Sainz Williams Mercedes 1:32:57,016 71 0
14. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:32:57,362 71 0
15. Franco Colapinto Alpine Renault 1:32:59,373 71 0
16. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:32:59,843 71 0
17. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1:33:10,772 71 0
18. Lewis Hamilton Ferrari Ferrari - 37 0
19. Charles Leclerc Ferrari Ferrari - 5 0
20. Gabriel Bortoleto Sauber Ferrari - 0 0

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli