Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Zákaz používání větrných tunelů není aktuální

Zákaz používání větrných tunelů není aktuální

Přechod může trvat 10 let.

Včera se na veřejnost dostala zpráva, že Formule 1 uvažuje o zákazu používání větrných tunelů. V rámci šetření by se aerodynamici měli začít spoléhat pouze na CFD (Computational Fluid Dynamics - počítačová dynamika tekutin), a tedy ověřování nových dílů pouze ve virtuálním světě. Odpadly by tak náklady spojené s výrobou zmenšených modelů nových dílů pro větrný tunel i provozem, údržbou a pravidelnou modernizací obřích zařízení.

Od zástupců týmů se však dozvídáme, že tenhle návrh nemá nic společného s úpravami pravidel pro rok 2017, nehlasovalo se o něm a nedostane se před Komisi F1. Opuštění těchto drahých hraček je téma na několik příštích let, i když Christian Horner je přesvědčen o možných výhodách této změny.

"Byl to zajímavý bod diskuse a Strategická skupina by se tím měla vážněji zabývat," řekl šéf Red Bullu. "Z krátkodobého hlediska je to nesmysl, ale co vzdálenější budoucnost? Je to něco, co musíme pečlivě zvážit, ale není to aktuální problém. Za 10 let už bude CFD mnohem dokonalejší než dnes."

Některé týmy si však neumějí ani představit, že by se vzdaly svých větrných tunelů. Williams relativně nedávno dostavěl nový větrný tunel a v současnosti vlastní až dva.

"V Grove máme dva tunely a jsou pro nás mimořádně důležité jako nástroj na vývoj našich vozů, ověřování dílů navržených v továrně ještě předtím, než se dostanou na trať," řekla Claire Williams. "Myslíme si, že je to i otázkou bezpečnosti a nečekejte, že Williams bude někdy hlasovat pro zákaz používání tunelů v F1. My v tom máme jasno. Jak byste chtěli pracovat na vrcholu motorsportu bez používání jednoho z nejlepších nástrojů pro práci s aerodynamikou? Podle nás je to nesmysl."

Šéf Mercedesu podpoření zákazu nevylučuje, ale také si myslí, že na takový krok ještě nenastala vhodná doba.

"Vyrábíme silniční automobily a v Stuttgartu budeme mít zcela nový větrný tunel, protože dnes je větrný tunel prostě nutnost a spoléháte se na korelaci jeho dat a dat z CFD. Kromě toho je tu taky otázka bezpečnosti a F1 se určitě nestane hřištěm pro bláznivé pokusy jen kvůli oportunismu“, řekl Toto Wolff.