Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

BMW M6 GT3 - představení

BMW M6 GT3 - představení

Budoucí mnichovský reprezentant v porovnání s předchůdci.

Obsah s aktivními odkazy na kapitoly

1. BMW M6 GT3 ve zkratce
2. Porovnání s předchůdci
3. Krátký pohled do minulosti

Zářijový autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem se stal příležitostí pro oficiální představení nové zbraně mnichovského výrobce pro budoucí boje vozů třídy GT3. Kromě potvrzení, případně zpřesnění postupně zveřejňovaných údajů, se tehdy objevily linie mnichovské novinky zbavené maskovacího zbarvení.

Při odhalení 15. září byl několikrát zmíněn předchůdce BMW Z4 GT3, který je na trhu od roku 2010. Bez dalších zmínek však zůstal projekt spřízněného výrobce z Buchloe v podobě vozu Alpina B6 GT3, jenž má s novinkou mnohem více společného. Pro představu a porovnání budou známá data obou předchůdců doplněna k podrobnějšímu popisu údajů a informací o novém voze.

1. BMW M6 GT3 ve zkratce

Při vývoji, jenž byl zahájen v září loňského roku, byl kladen důraz na ovladatelnost vozidla. Vlastníky mají zaujmout nižší náklady spojené s jeho provozem. Při návrhu mohli technici německé automobilky čerpat ze zkušeností z šesti sezon s typem Z4.

Základem mnichovské novinky je sportovní divizí německého výrobce vyšlechtěné kupé šestkové řady. Vpředu umístěná pohonná jednotka s označením P63 o objemu 4,4 litru pohání zadní kola. Pro zajištění lepšího rozložení hmotnosti je šestistupňová sekvenční převodovka Ricardo umístěna vzadu.

Ke zlepšení ovladatelnosti přispívají nejen lichoběžníkové nápravy, ale také výrazně delší rozvor. Základní hmotnost před výkonnostním srovnáním činí méně než 1,3 tuny. První zájemci si mohli M6 GT3 objednávat od 15. září za částku začínající na 379 000 euro.

BMW M6 GT3

Místo maskování se vůz představil v tradičních barvách. Nicméně u zadního křídla a střechy nechali v Mnichově vyniknout struktuře uhlíkových vláken....

BMW M6 GT3

....což je patrné i při pohledu do kokpitu. Pilot je usazen do výškově a podélně nastavitelné sedačky s možností ventilace. Nastavit lze také pedály anebo výškově sloupek řízení.

BMW M6 GT3

K přehlednému zobrazení provozních údajů přispívá barevný displej.

BMW M6 GT3

Foto: BMW

2. Porovnání s předchůdci

Nejnovější počin německých inženýrů využívá jako základ dvoudvéřového zástupce z luxusních čtyřmístných GT zařazených v šestkové řadě BMW. Mnichovský výrobce zvolil v roce 2011 představenou generaci (kupé F13), na jejíchž základech je v Dingolfingu produkována od roku 2012 současná M6.

Stejnou řadu využívala již v roce 2009 Alpina s jejím civilním modelem B6 S na základech předchozí generace vyráběné v letech 2003 – 2010 (E63). Naopak osobitý vzhled dosavadního mnichovského zástupce vychází ze stále vyráběného dvousedadlového roadsteru Z4 druhé generace (E89, od roku 2009).

Pro všechny závodní verze je shodné nahrazení původních hliníkových anebo ocelových panelů karoserie díly z uhlíkových vláken. Nicméně u typu M6 nalezneme střechu vyrobenou z karbonu již u silniční předlohy. U Alpiny B6S byl tento materiál použit na kapotě motoru.

K lepší ovladatelnosti přispívá vhodnější koncepce zavěšení s dvojitými lichoběžníky na obou nápravách. Oba starší modely měly vpředu jednodušší McPherson, vzadu byla použita vyspělejší víceprvková náprava. Výrobce vybavil vůz tlumiči Öhlins se čtyřmi možnostmi nastavení. V případě typu Z4 BMW dodavatele neuvádí. Alpina zvolila produkt od firmy Bilstein.

Jestliže řada předchozích (anebo následujících) údajů ukazuje na rozmanitost konstrukcí a dodavatelů, v případě brzdového systému jsou BMW i Alpina věrné firmě AP Racing. Výjimku představovaly u Alpiny kotouče od firmy Performance Friction, byť jejich průměry jsou shodné s typem Z4 od britské konkurence (378 mm vpředu a 355 mm vzadu). V případě M6 výrobce tyto údaje nezveřejnil.

Shodný u všech modelů je 18palcový průměr kol anebo jejich šířka na zadní nápravě (13 palců). Vpředu začínala Alpina s 12 palcovými koly od roku 2011 použili 12,5 palcové. BMW u typu Z4 použilo 12 palcová kola, novinka je vybavena 13 palcovými koly.

BMW M6 GT3

Foto: BMW

Jelikož řada M6 má v porovnání s předchůdcem v nabídce vhodnější pohonnou jednotku, mohli technici využít sériovou verzi. Provedli pouze menší úpravy mazání a mezichladiče stlačeného vzduchu. Právě u motoru BMW uvedlo alespoň přibližné údaje o třetinové úspoře provozních nákladů, což byl jeden z cílů vývoje.

Typ Z4 byl vzhledem k málo výkonným motorům vybaven v obou případech jednotkou z nabídky řady M3. Také u Alpiny se v roce 2011 rozhodli ke změně a místo původní upravené jednotky ze silničního základu zvolili motor z řady M5. Důvodem k úpravě byla kombinace vysoké hmotnosti vozu a vysokého točivého momentu, jenž výrazně opotřebovávala pneumatiky.

Pro všechny jednotky je shodná koncepce vidlicového osmiválce. Z dostupných údajů (neuvedeno u M6) je stejný i úhel rozevření válců (90°). Údaje o objemu naleznete s dalšími daty v níže uvedené tabulce, kde bude též doplněna velikost nádrží.

Každý z vozů má však odlišnou koncepci plnění válců směsí. V duchu současného trendu je novinka vybavena dvojicí turbodmychadel. Přeplňování použili i u Alpiny, byť zde zvolili radiální (odstředivý) kompresor firmy ASA. Motor Z4 pak nevybočoval z tehdejších zvyklostí a vystačí si s atmosférickým plněním.

Uvádět u vozů GT3 hodnotu výkonu je spíše pro zajímavost, neboť bude podléhat (a měnit se) dle principu vyvážení výkonnosti. Pouze menší úpravy u motoru v M6 GT3 znamenají nárůst ze standardních 552 koní na 585.

Porovnání parametrů pohonných jednotek

Popis
M6 GT3
Z4 GT3
Z4 GT3
B6 GT3
B6 GT3 Evo
 Ročník
2016
2010
2011
2009
2011
 Označení
P63
P65
P65
N62
S62
 Objem (cm3)
4 395
3 999
4 361
4 398
4 941
 Plnění válců
2xturbo
atmosf.
atmosf.
kompresor
atmosf.
 Výkon*
436 kW
358 kW
379 kW
395 kW
425 kW
 Kroutící moment
-
-
515 Nm
725 Nm
530 Nm
 Nádrž
130 l
105 l
115 l
120 l
120 l

* proměnná hodnota, závisí na vyrovnání výkonnosti (BoP)

Všechny tři modely jsou vybaveny šestistupňovou sekvenční převodovkou, jenž je ovládána pádly pod volantem. Jejím dodavatelem je vždy jiná firma, kdy Alpina využívá XTrac, Z4 Hewland a M6 Ricardo. Pro vývoj spojkového systému je příznačný generační vzrůst počtu lamel – dvě stačily u B6 (ZF), tři u Z4 a čtyři jsou u M6.

Přehled rozměrů

Popis
M6 GT3
Z4 GT3
B6 GT3
 Rozvor
2 901 mm
2 509 mm
2 780 mm
 Délka
4 944 mm
4 387 mm
4 882 mm
 Šířka
2 046 mm
2 012 mm
1 984 mm
 Výška
-
1 210 mm
1 294 mm

U hmotnosti je uveden pouze neurčitý údaj méně než 1 300 kilogramů. U Z4 byl výrobce o trochu sdílnější s hodnotou okolo 1 190 kg (2011), verze z roku 2010 vážila 1 200 kg. S váhou 1 350 kg patřila B6 k nejtěžším vozům vůbec, po řadě úprav se podařilo snížit váhu až na 1 230 kg.

Stejně jako u výkonů motoru hmotnost vozu podléhá BoP, takže jde o orientační hodnotu.

Za novinku požaduje sportovní divize BMW minimálně 379 000 euro. V roce 2010 představená Z4 začínala na částce 298 000 euro, po úpravě o rok později byla nabízena již za 315 000 euro. B6 byla v roce 2009 nabízena za 299 000 euro, nyní Alpina uvádí částku 315 000 euro. Ve všech případech jsou ceny uvedeny bez daně.

3. Krátký pohled do minulosti

Na závěr se nejprve poohlédneme do historie vozu BMW Alpina B6 GT3, neboť představením v roce 2009 je nejstarším z německého trojlístku.

Přesný počet vyrobených vozů není znám, dostupné informace zmiňují šest vyrobených exemplářů. Vozy provozované týmy Sport Garage (též pod M.P. Racing), S-Berg Racing anebo přímo pod názvem německého výrobce se účastnili ME GT3, francouzského FFSA GT anebo německého ADAC GT Masters. Nezalekli se ani vytrvalostních podniků 24 hodin ve Spa anebo na Nürburgringu.

Největší úspěch se dostavil v německém mistrovství v barvách týmu Franze Engstlera podporovaného společností Liqui Moly v roce 2011 titulem pro Margaritise a Lunardiho. Po dalším ročníku v ADAC GT Masters se navzdory úspěšnému vystoupení vozy z Buchloe dočasně vytratily ze závodních okruhů.

Od roku 2014 je možné vůz spatřit v šampionátech ESET V4 Cup a DWW TCC (respektive DMW GTC). Právě v německém šampionátu byl od roku 2014 kromě šasi dříve využívaného týmem Sport Garage nasazen nejnovější, v roce 2013 upravený exemplář.

Alpina B6 GT3

Foto: Tomáš Krejčík

Alpina B6 GT3 na okruhu Laustzring v roce 2012. Startovní číslo mistrovského vozu, v němž Margaritise nahradil Maxime Martin. S Lunardim patřili i v této sézoně mezi kandidáty na titul.

Okolo čtyř desítek upravených vozů BMW Z4 GT3 představuje podstatně bohatší historii, ale též řadu cenných trofejí.

V květnu 2010 zahájil působení Z4 na okruzích závodem v ME GT3 v Silverstone tým Schubert. Později se přidala řada dalších stájí, takže vůz bylo možné spatřit bezmála v každém národním šampionátu gétéček na starém kontinentu.

Poprvé se radovali v Itálii v roce 2012 Thomas Biaggi a Stefano Colombo (Team Italia), o rok později se ROAL stal nejlepším týmem. S bmw týmu Ecurie Ecosse se stal šampiónem britské série GT v roce 2014 Marco Attard, letos vybojoval týmovou trofej Barwell Motosport. Tým Schubert vyhrál letošní hodnocení stájí v německém ADAC GT Masters.

V národních šampionátech si však německý vůz počínal nejlépe v zemi vycházejícího slunce. V tamním mistrovství ve třídě GT300 se již v roce 2011 radovali z triumfu Taku Bamba a Nobuteru Taniguchi a jejich zaměstnavatel, tým GSR&Studie. V roce 2014 Taniguchi se stejným vozem triumfoval podruhé, tentokráte byl jeho kolegou Tatsuya Kataoka.

BMW Z4 GT3 se objevilo také v dalších zámořských sériích, mj. v brazilském mistrovství anebo sporadicky v americkém Pirelli World Challenge.

Vůz s nezaměnitelným zvukovým projevem motoru, alespoň vzdáleně připomínajícím hlučnější éru gétéček (i GT3), se prosadil také na mezinárodní scéně. Mnichovský výrobek si zvolil dlouholetý úspěšný tým FIA GT Championship a MS GT1, Vita4One. V roce 2012 byl zástupcem německého výrobce v MS GT1, přičemž zisk posledního světového titulu gétéček se německé stáji rozplynul po kontroverzním manévru soupeře.

V Blancpain Endurance Series, případně v 24 hodin ve Spa, byl důstojným zástupcem belgický tým Marc VDS. Tým z Gosselies vybojoval v náročné konkurenci této vytrvalostní série celkem pět triumfů. Poslední, nejcennější vítězství z celodenního závodu v Belgii docílil po dlouhém a vytrvalém úsilí teprve letos.

BMW Z4 týmu Marc VDS Racing během podniku 1 000 km na Nurburgringu 2013

Foto: Tomáš Krejčík

BMW Z4 GT3 týmu Marc VDS Racing. Belgická stáj se účastnila celého seriálu BES v letech 2012 a 2013, poté omezili svoji účast na prestižní domácí podnik. Vůz posádky Leinders/Martin/Buurman při závodě 1 000 km na Nürburgringu v roce 2013.

První jízdy s prototypem BMW M6 GT3 provedl 31. ledna Jörg Müller na dráze BMW v Dingolfingu.

Dle zákulisních informací se vůz zpočátku potýkal s nedostatečným chlazením anebo s omezeným výhledem jezdce. Při výkonnostních testech na okruhu Ladoux předcházejících homologací měly být tyto problémy vyřešeny.

Navázat na poměrně úspěšného předchůdce však bude těžké mj. i kvůli ztrátě dosavadních zákazníků. Belgický Marc VDS své aktivity ukončil zcela, stáje Team Brazil a Barwell již zvolili jinou techniku (v obou případech Huracán).

Prozatím se tak v Mnichově mohou spoléhat na věrné týmy z Německa Schubert a Wankelhorst Motorsport, italskou stáj ROAL anebo americký Turner Motorsport.

Nákres připravovaného BMW M6 GT3

Foto: BMW/Seung

První skicy ze začátku října 2014.

BMW M6 GT3 při představení na Nurburgringu

Foto: BMW AG/Gilbert/XB Images

První představení na veřejnosti: M-Night na Nürburgringu 15. května 2015.

BMW M6 GT3

Foto: BMW

Oficiální představení na autosalonu ve Franfurtu a první fotografie bez maskování: 15 září 2015.

Zdroj: BMW Motorsport, BMW Archiv, Alpina, The Alpina Register, Ultimate Car Page, Racing Sports Car, British GT, Italian GT, Daily Sportcar, Wikipedia, Formule