Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Pirelli a problém s testováním

Pirelli a problém s testováním

Kde najít vyhovující vůz?

Ať už bude F1 od Pirelli chtít pro rok 2017 o dvě nebo o čtyři sekundy na kolo rychlejší pneumatiky, bude je třeba začít testovat už během sezóny 2016. Vzniká tedy těžko řešitelný problém, protože Pirelli by rádo začalo testovat již v květnu, ale týmy nebudou mít své nové vozy připraveny dříve než v zimě.

Když se Pirelli připravovalo na vstup do F1 a vyvíjelo rychle degradující pneumatiky, používalo k tomu vůz Toyoty, která předtím odešla z F1. Vůz nebyl postaven podle nejnovějších pravidel a rychle se stal pro tento účel nepoužitelným. Svůj vůz pak poskytl Lotus, jenže ostatní týmy ho podezřívaly, že tím získává výhodu, obzvláště velkou v době omezeného testování.

Od té doby musí Pirelli k vývoji stačit krátké testy během a po sezóně, spravedlivě rozděleny mezi všechny, nebo alespoň několik týmů. Jenže příští rok hrozí, že nebude mít ani to. Potřebovalo by, aby pro něj někdo připravil prototyp vozu pro příští sezónu, přizpůsoben použití širších pneumatik, novým pravidlům v oblasti aerodynamiky a s odolnějšími závěsy kol. Více o tom řekl technický ředitel Williamsu, Pat Symonds.

"Téměř bych řekl, že správné řešení ani neexistuje. Něco samozřejmě vymyslíme, ale nebude to ideální," začal vysvětlovat Symonds. "Je třeba postavit vůz s podstatně vyšší úrovní přítlaku. Nemusí sice vyhovovat pravidlům pro sezónu 2017, klidně se budou moci použít i zakázaná řešení, takže konkrétně s tímto by takový problém nebyl.

Jenže, mluvíme o zásadním zvýšení zátěže na zavěšení a další věci, takže nakonec bude třeba posílit celou strukturu. Očekáváme 25% nárůst zátěže a současné vozy nemají 25% rezervu, protože by pak musely být těžší.

Takže, aby se to udělalo pořádně, musel by se navrhnout vůz speciálně pro tento účel. A kdo má dostatek zdrojů? Může si to Pirelli dovolit zaplatit? Bylo by to náročné pro všechny strany."

A Symonds nepochybuje, že tým, který by Pirelli pomáhal, by tím sám získal výhodu. A to právě v době, kdy budou týmy vyvíjet první vozy nové generace.

"Nezáleží na tom, kdo by to byl. V každém případě by to pro něj byla určitá výhoda. Myslím, že za důkaz můžeme považovat výsledky Lotusu v době, kdy pomáhal Pirelli. Lotus měl pak několik sezón velmi rychlý vůz. Nebylo by správné říct, že pneumatiky byly vyvinuty na míru jejich vozu, tak to nebylo. Ale po testech se přirozeně zvolila ta cesta, která měla s tím vozem nejlepší výsledky. Přitom pro jiné vozy to nemusela být nejlepší cesta.

Když se jejich spolupráce skončila, Lotus ztratil část své konkurenceschopnosti. Ano, je to jen velmi nepřímý důkaz, ale naznačuje nám, že pro tým by byla výhoda poskytnout vůz k tomuto účelu. Následně je tady otázka, kdo by byl ochoten zaplatit za získání takové výhody. Kdo by si mohl takový projekt dovolit? Ferrari, Mercedes, Red Bull. Nikdo jiný."