Novinky

  • 07.12.2019 Good Polák Robert Kubica, vítěz jedné velké ceny, slaví 35. narozeniny

  • 06.12.2019 Neutral Renault opouští po dvaceti letech technický ředitel Nick Chester

  • 06.12.2019 Good Mistr světa F1 z roku 1982 Keke Rosberg slaví 71. narozeniny

Facebook Instagram

Kolik Ecclestone zaplatí týmům za sezónu 2015?

Kolik Ecclestone zaplatí týmům za sezónu 2015?

Ferrari opět bere největší kus koláče.

Autosport využil své zdroje informací a sestavil podrobnou tabulku příjmů týmů F1 od společnosti Formula One Management vlastnící komerční práva na F1.

Společnost vedená Berniem Ecclestonem vybírá poplatky od okruhů a televizních stanic, ale také od zájemců o reklamu vedle trati během závodu F1, od sponzorů sportu a peníze z dalších menších zdrojů příjmů. Sama si nechává zhruba 35 procent a zbytek dělí mezi týmy F1.

Za rok 2015 si 10 týmů rozdělí 965 milionů amerických dolarů. Desítky milionů dolarů se k jednotlivým týmům dostanou prostřednictvím devíti měsíčních plateb, první přijde už tento měsíc.

Jak dokládá počet sloupců tabulky, dělení není vůbec jednoduché. $670 milionů (což by mělo být 50% celkových výnosů, které by tedy měly být na úrovni $1.340 miliardy) se dělí na dvě poloviny a $335 milionů se dělí mezi týmy rovným dílem.

Druhých $335 milionů se dělí podle pořadí v poháru konstruktérů předchozího roku, tedy sezóny 2015. Vítěz poháru konstruktérů dostane cca 19 procent z těchto $335 milionů, šestý tým 10 procent a desátý 4 procenta.

Kromě toho je tady ještě CCB - constructors' championship bonus, tedy bonus pro vítěze poháru konstruktérů. Autosport neuvádí informace o klíči rozdělování, ale vidíme, že dva nejčerstvější vítězové dostanou po $39 milionů, Ferrari s poslední konstruktérskou trofejí z roku 2008 $35 milionů a McLaren (1998) $32 milionů.

Tolik tedy k platbám přímo závislým na čerstvých i trochu starších úspěších jednotlivých týmů. Následují ale ještě miliony vypláceny na základě dvoustranných smluv mezi konkrétním týmem a Berniem Ecclestonem, často nazývané taky penězi za historický (nebo jiný) přínos. Tyto smlouvy platí do roku 2020.

Ferrari, nejstarší tým F1, dostává každý rok masivní podporu o velikosti $70 milionů dolarů. Williams, za svůj historický přínos a jako třetí nejstarší tým v F1 ale bez podílu na CCB, dostává $10 milionů ročně.

Zajímavá je situace Mercedesu. Ten dosud touto cestou dostával podstatně nižší příspěvek, ale ve smlouvě s Formula One Management má klauzuli o navýšení v případě zisku dvou pohárů konstruktérů, což se mu podařilo loni. Red Bull dostává $35 milionů. Autosport tyto peníze nazval jednoduše úplatkem za to, že se jako úplně první tým zavázal k účasti do roku 2020 a tedy tak trochu zradil ostatní týmy. Také to ale lze považovat například za peníze za globální prezentaci sportu (nebo jiný přínos).

Díky klauzuli si meziročně nejvíce polepšil Mercedes, ale na vrcholu tabulky je tradičně Ferrari s druhým místem v poháru konstruktérů a už staršími úspěchy, ale šťavnatým 70milionovým bonusem. Nejvíce klesl příjem McLarenu, který v loňském Poháru konstruktérů obsadil nelichotivé 9. místo.

  1.pilíř 2.pilíř spolu CCB ostatní spolu  2015  PK
Ferrari  33.5  53.5  87  35    70  192 +17%    2
Mercedes  33.5  63.5  97  39    35  171  +36%    1
Red Bull  33.5  36.5  70  39    35  144   -7%    4
Williams  33.5  43.5  77   -    10    87   -6%    3
McLaren  33.5  16.5  50  32    -    82  -16%    9
Force India  33.5  33.5  67   -    -    67  +12%    5
Renault
 33.5  30.5  64   -    -    64  +28%    6
Toro Rosso  33.5  23.5  57   -    -    57  +8%    7
Sauber  33.5  20.5  54   -    -    54  +23%    8
Manor  33.5  13.5  47   -    -    47    -   10
 spolu  335  335  670  145  150
 965   +9%  

*v milionech USD.

Komentáře ke článku