Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Větší nádrže nebo návrat tankování?

Větší nádrže nebo návrat tankování?

Další info ze setkání Strategické skupiny

Jak jsme vás informovali včera, Strategická skupina a Komise F1 se setkaly v Paříži a kromě odsouhlasení novinek pro rok 2019, se hovořilo i o plánech na rok 2021. Jak to tak bývá, s přibývajícími hodinami se objevilo více informací o připravovaných změnách.

Web RaceFans přišel s informací, že nová generace pohonných jednotek nebude pouze méně komplikovaná než současná, ale i hlučnější a výkonnější. K oběma faktorům přispěje zvýšení maximálních otáček za minutu z 15 000 na 18 000. K výkonu pak přispěje úplné zrušení omezení průtoku paliva.

V současnosti je motor F1 v závodě omezen nejen maximálním průtokem 100 kilogramů paliva za hodinu, kontrolovaným senzory FIA, ale také množstvím pohonných látek v nádrži, do níž se letos vejde 105 a od příštího roku 110 kilogramů. Z toho vyplývají nejméně tři možnosti. Je možné, že zrušení omezení průtoku nic výrazně nezmění, protože jezdci budou beztak muset šetřit palivo v nádržích a motory nebudou v neděli pracovat naplno.

Další možností je, že by se přizpůsobily nádrže. Pokud by ale do nádrží přibylo dalších 50 kg paliva, mělo by to vliv na jízdní vlastnosti vozů. Ross Brawn, ředitel sportovních záležitostí F1, se přitom už několikrát nechal slyšet, že by chtěl hmotnost monopostů naopak snížit, jelikož za poslední dekádu pořádně vzrostla. Kvůli tomu se pak nabízí možnost, že by se od roku 2021 opět vedle výměny pneumatik v boxech i tankovalo palivo.

Nadále živá má být i myšlenka změnit systém omezení počtu částí pohonné jednotky na jezdce a sezonu. V této věci Brawn už dříve prezentoval svou vizi odstranění MGU-H a zavedení striktních omezení, týkajících se turba, což by pohonné jednotky zlevnilo.

Po motorech je druhým velkým tématem rozpočtový strop. Aby týmy ročně neutrácely více než 150 milionů dolarů, bude výrazně omezen i sběr telemetrických dat. Zabily by se dvě mouchy jednou ranou, protože bez totální kontroly nad tím, co se právě ve voze odehrává, by byly závody méně předvídatelné, opět by bylo více poruch. Úspor by se bohužel dosáhlo tak, že by velké týmy propustily spousty inženýrů, kteří se starají o zpracování údajů ze senzorů, jimiž jsou současné vozy přecpané. Pamatujeme si, že před rokem 2017 se odstranění senzorů dožadoval Jenson Button, kterému vadilo, že současní jezdci se při jízdě spoléhají více na čísla a rady z boxové zídky, než na cit a vlastní zkušenosti.

K tématu rozpočtového stropu se po schůzce nezvykle rázně vyjádřila Claire Williamsová. Prý pokud se ho nepodaří prosadit, může celou společnost svého otce rovnou zavřít.

"Chcete-li pohled z mé perspektivy, tak pokud se to nepodaří, Williams skončí. Celou společnost můžeme zavřít," cituje RaceFans Williamsovou. "(V Bahrajnu) to vypadalo dobře, jenže někteří lidé se k tomu postavili velmi negativně. Máme štěstí, že pro nás by to bylo velmi dobré, protože se zdá, že náš tým, když necháme stranou aktuální výkony na trati, je příkladem toho, jak by měla vypadat fungující stáj F1."