Novinky

  • 16.07.2018 Neutral Audi Sport Abt Schaeffler vyhrál klasifikaci týmů ve 4. ročníku šampionátu formule E

  • 15.07.2018 Neutral Scott Dixon (Nový Zéland) vyhrál závod IndyCar Series v kanadském Torontu

  • 15.07.2018 Good Jean-Éric Vergne (Techeetah) vyhrál nedělní závod formule E v New Yorku

Facebook Instagram
reklama
reklama

Výrobci motorů se sjednotili proti Brawnovi

Výrobci motorů se sjednotili proti Brawnovi

Opět trvají na tom, že si ponechají své současné motory

Na konci června měla být zveřejněna definitivní podoba motorových pravidel pro další generaci vozů, která přijde v roce 2021. Prakticky se očekávalo pouze prosté potvrzení konceptu hybridní pohonné jednotky se šestiválcovým spalovacím motorem a kinetickou rekuperační jednotkou (MGU-K), ale bez rekuperování tepelné energie (MGU-H) a s turbem podléhajícím přísným restrikcím. Liberty Media ani Mezinárodní automobilová federace ale dosud žádnou tiskovou zprávu nerozeslaly. A úplné ticho po pěšině může předznamenávat první velkou porážku Rosse Brawna ve funkci ředitele sportovních záležitostí F1, kam ho Liberty Media dosadila jako náhradu za Bernieho Ecclestonea.

Brawn se vloni pustil do práce s tím, že po Ecclestonovi zdědil množství obchodních smluv s platností do konce roku 2020. Nová F1 by tedy měla začít v roce 2021 a jako první by bylo třeba zajistit pokračující účast velkých týmů a výrobců motorů. Což znamená vyřešit finance, ale to se nedá bez sepsání pravidel pro motory. Brawn tedy začal z tohoto konce a po úvodních divokých úvahách o přechodu k elektromotorům či palivovým článkům, nebo naopak návratu k jednodušším velkým atmosférickým motorům V12, se vydal cestou kompromisu.

Smyslem přechodu na pohonné jednotky výše zmíněného konceptu bylo, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Čtyři současné automobilky by se musely pustit do vývoje nových jenotek, a to méně komplikovaných než současné, ale alespoň by to stále byly hybridní šestiválce s turbem. A nový typ levnější a méně komplikované jednotky měl přilákat několik dalších výrobců. Jenže nestalo se. Tato návnada prý nakonec žádné nové vlky nepřilákala.

Brawn doufal, že do F1 dostane značky luxusních sportovních automobilů, jako například Lamborghini, Bugatti, Aston Martin nebo Jaguar. Pro mnohé ale ani "nová F1" nebude dostatečně levná, provázaná se silniční dopravou, elektrická…

"Vždy jsme byli vnímáni jako výrobci sportovních vozů pro běžný provoz. Představovalo by to obrovskou investici už jen k dosažení základní konkurenceschopnosti. K tomu přistupuje riziko možná neodčinitelného poškození image v případě neúspěchu. Nic z toho nepotřebujeme," řekl Stefano Domenicali, bývalý šéf Scuderie Ferrari, nyní generální ředitel automobilky Lamborghini.

Reálný zájem byl v posledních měsících vidět pouze u automobilek Porsche a Aston Martin. Malý britský výrobce prý chtěl spojit síly s nezávislým subjektem se zkušenostmi v motorsportu, například Cosworthem nebo Ilmorem, a týmy jako Red Bull a McLaren. Před pár dny však jeho generální ředitel, Andy Palmer, řekl: "Bohužel, zdá se, že nová pravidla pro nás nebudou zajímavá. Nevěřím, že povedou ke snížení nákladů na úroveň, o níž se mluvilo. Vypadá to tak, že se nadále bude utrácet celé jmění v honbě za každou desetinou sekundy."


Zůstalo tedy Porsche a jeho mateřská společnost Volkswagen (pod kterou patří i Bugatti, Lamborghini a Audi), které mají, nebo alespoň dosud měly, i zástupce v pracovní skupině pomáhající Brawnovi se psaním pravidel pro motory. V ní se jinak scházejí pouze zástupci Mercedesu, Ferrari, Renaultu a Hondy. Podle nejnovějších zpráv se však Volkswagen Group „prozatím“ odmítla F1 zavázat, jak to udělala i po tom, co se podílela na pravidlech pro současnou generaci pohonných jednotek.

Bez jediného nového výrobce nevidí ani jeden ze současných důvod pouštět se do vývoje nové pohonné jednotky. Mercedes je na své dílo s 50% tepelnou účinností velice hrdý a Ferrari skáče radostí, že se po letech konečně dostalo na jeho úroveň. Renaultu se do další velké investice od začátku nechce, má dost výdajů spojených s obnovením svého továrního týmu. Také se mu nelíbí myšlenka, že MGU-H bude zrušena pár let po tom, co si s touto technologií konečně poradil. Nemluvě o tom, že ji může aplikovat i do modelů svých automobilů v segmentech, kde je spotřeba paliva velmi důležitá.

Posledním dílem skládanky je asi nová smlouva Red Bullu s Hondou. Hondě na hybridních technologiích záleží (vzpomínáte si na poslední dva vozy jejího továrního týmu bez sponzorů, pouze s vyobrazením velké krásné planety Země?) a chce pokračovat ve vývoji MGU-H. A Red Bull má nyní důvod chtít totéž, co Honda. Kromě toho už nemůže kalkulovat s možným projektem Aston Martinu a vidina motorů Porsche se také vzdaluje, takže Honda pro něj může být nejlepší volbou i po roce 2020. A co může Red Bull chtít méně, než opakování roku 2014, kdy se zjistilo, že F1 ovládly motory Mercedes, které jsou Red Bullu absolutně nedostupné? To by znamenalo, že už tři ze tří týmů tvořících současnou špičku si chtějí ponechat současný typ pohonné jednotky.


"Všichni čtyři současní výrobci si řekli své, ale s tím, že rozumíme potřebě zvýšit hlučnost motorů a otevřít diskusi o spotřebě. Avšak velká změna designu motorů bez benefitu, kterým by byl příchod dalšího výrobce, to vůbec nedává smysl," řekl Toto Wolff, šéf Mercedesu. "Takže pokud by se někdo chtěl zavázat vstoupit do F1 jako my, vynaložit finance a učinit všechny potřebné investice, tak by to byl důvod mluvit o změně pravidel. Ale pokud nikdo nepřijde, jednalo by se pouze o akademickou diskusi."

Christian Horner dosud téměř nikdy nemluvil o změnách pravidel motorů, aniž zmínil, jak rád by se dožil návratu desetiválců. Až dosud: "Nezdá se, že by se na palubu chystal někdo nový. Nyní je to na FIA a Liberty. Měly by se rozhodnout."

reklama
reklama

Komentáře ke článku