Novinky

  • 12.12.2018 Neutral Valtteri Bottas pojede v lednu finskou Arctic Lapland Rally

  • 11.12.2018 Neutral Laurent Mekies se stane novým sportovním ředitelem Scuderie Ferrari

  • 07.12.2018 Good Francouz Hermano da Silva Ramos, 4. nejstarší žijící jezdec F1, slaví 93. narozeniny

Facebook Instagram

A tak šel čas s Fernandem Alonsem

A tak šel čas s Fernandem Alonsem

Část pátá a prozatím poslední: Zpátky v pekle

Z příběhu Fernanda Alonsa ve F1 jsme vám dlužni ještě poslední kapitolu. Dodnes nevíme, zda chtěl nebo musel opustit Ferrari. A ani to, zda skutečně věřil, že McLaren-Honda bude do dvou, tří let v boji o titul. Nejspíš ale viděl, že Ferrari po personálním zemětřesení čekají roky obrušování hran a dohánění technologického náskoku Mercedesu. U McLarenu a s Hondou mohl obrušovat hrany stejně dobře, ale byl to čerstvý projekt, kdežto u Ferrari už bylo dusno.

Byl jedním z těch, kteří světu opakovaně tvrdili, že partnerství McLaren-Honda je tak silné, že i přes aktuální ubohé výsledky může již na konci roku stát na stupních vítězů. Při nejhorším příští rok. Připomeňme si přitom jeho výrok z roku 2014 u Ferrari: „ Nyní je rozdíl mezi námi a nejlepším týmem asi tak 1,5 sekundy na kolo. Nevím, jestli se taková ztráta vůbec dá dohnat během šesti měsíců.“ Co měl tedy fanouškům McLarenu říct v roce 2015, když v čínské kvalifikaci zaostal o 3.5 sekundy (Austrálii vynechal pro zranění utrpěné v testech a v Malajsii pršelo)?

Tak nebo tak, sportovní úspěchy se za čtyři roky vůbec nedostavily, avšak můžeme si připomenout ta nejpeprnější vyjádření z tohoto období.

Během pěti let jsem třikrát skončil na druhém místě a už nechci být opět druhý, takže jsem teď na správném místě," řekl Alonso po prvním vítězství Sebastiana Vettela s jeho starým týmem.

Dělali to pět let, takže by bylo obtížné znovu jim uvěřit. Nešlo jen o to, jestli jim věřím, McLaren-Honda je nyní pro mě atraktivnější z několika důvodů. Ale samozřejmě chápu, kam tato otázka směřuje. Ferrari v Malajsii vyhrálo a já jsem se ani nedostal do druhé části kvalifikace. Ale počkejme, jak to bude vypadat v listopadu. Pokud vyhrají šampionát, tak jsem udělal špatné rozhodnutí. Pokud ale skončí druzí, vybral jsem si správně."


Poté, co Vettel získal třetí místo na startu VC Číny:

"Zapojil jsem se do nového projektu, protože k porážce Mercedesu potřebujete udělat něco neobyčejného. Potřebujete zariskovat a přesně k tomu jsem se loni odhodlal. Během pěti let s Ferrari jsem byl třikrát druhý. Měl jsem možnost pokračovat další dva roky a možná to opět dotáhnout na druhé místo. To mi ale nestačilo a dal jsem přednost riziku. Teď jsem vypadl hned v první části kvalifikace a mnozí si to mohou užívat, nastal jejich čas. Ale ti, kteří se nyní radují, jsou třetí a ztrácejí sekundu na kolo. Mě porazili, ale neporazili Mercedes, který je mým skutečným cílem. Takže se mohou radovat, ale již brzy se budu smát já!"

Mezitím Luca di Montezemolo, prezident automobilky Ferrari, prohlásil: "Vettel určitě bere míň peněz, než požadoval Alonso za prodloužení.

A Alonso kontroval:

"Loni jsem byl s Ferrari 40 sekund až minutu za Mercedesem a letos zaostali o 45 sekund. Nic se nezměnilo. To je jeden z důvodů mého odchodu. Během pěti let se tam nic nezměnilo a nechtěl jsem vyčkávat i šestý a sedmý rok. My zůstáváme ohledně budoucnosti pozitivní, protože v nejbližších měsících čeká náš vůz agresivní vývoj.

Po získání prvního bodu s Hondou:

"Jeden bod je dobrý pro morálku týmu, pro všechny, kteří pracují nocí a dnem a jako odměna za všechny závody, ve kterých jsme si body zasloužili víc než dnes. Dnes jsme si bod ani moc nezasloužili, protože jsme jezdili na jedenáctém místě (z třinácti vozů pokračujících v závodě) a když pak začalo pršet, dostali jsme ho vlastně zdarma.

Po velkém výprasku v Monze:

"Potřebujeme zlepšit řadu oblastí vozu, ale na okruhu se šesti zatáčkami v nich ztratíme dvě nebo tři desetiny a zbytek z třívteřinové ztráty nabereme na rovinkách. Na rovinkách prostě držím pedál na podlaze, více s tím udělat nemohu.


Během VC Japonska, když byla Honda poprvé doma:

"Jako s motorem GP2. Hanba. Velká hanba."

"Motor GP2… GP2… Ach!"

Na konci sezony:

"Ano, je pravda, že tato sezona je pro mě plná zklamání, ale teď jsme ve fázi učení. Myslím, že být neustále na druhém a třetím  stupni vítězů je ještě víc frustrující."

V zimě:

Pokud si některý tým nemůže dovolit testovat, tak ať netestuje, to je jeho problém a patří to i k povaze tohoto sportu. Takový Real Madrid si může dovolit nakupovat hráče, jiné týmy na to nemají peníze, ale to není chyba Realu. Ve F1 se vždycky hledělo i na malé týmy, ale pokud někdy nemohou testovat, tak prostě nemohou testovat."

Na začátku sezony 2016 měl v Austrálii další těžkou havárii a tentokrát vynechal druhý závod sezony. Vůz byl ale lepší a Alonso při chuti:

"Vždycky jsem si jistý, že porazím kohokoli. Netvrdím, že mám nejlepší čistou rychlost v kvalifikaci, ani to, že jsem nejlepší na mokré trati, na suchu, v kvalifikaci, v závodu. Ale pokud mě ve stejnou dobu na stejné trati postavíte proti komukoliv, tak jsem přesvědčený, že ho porazím. Možná nejsem nejlepší v každé sekci, ale nakonec každého porazím."


Jedno zajímavé přiznání:

"Ano, mohl jsem jezdit za Red Bull, ale… když jsem měl tuto možnost, byl Red Bull prostě jen výrobcem energetického nápoje. Také zde byl Mercedes, ale tady je varovným příkladem Michael, který se vrátil do F1 a podepsal s Mercedesem, protože to byl dobrý projekt, ale poslední tři roky ve F1 byl mimo Q3.

Poprvé v Baku:

"Vůz byl dobrý v zatáčkách, ale na rovince jsme ztratili sedm nebo osm desetin. O všechno jsme přišli během jízdy s plynovým pedálem na podlaze a volantem ve vodorovné poloze. Je to frustrující, ale není to překvapení, čekali jsme to. Je zřejmé, že nám chybí výkon."

Blížila se letní přestávka a stupně vítězů stále v nedohlednu:

"Po Mercedesu přebere vedoucí postavení někdo jiný a při pohledu na ostatní týmy a výrobce motorů si nemyslím, že je někdo z nich v lepším postavení než McLaren-Honda. Stále je před námi dlouhá cesta, ale nemyslím si, že někdo odvádí lepší práci než my."

Není to tak, že by se mi ulevilo, když nevyhrávají nebo když mají více problémů, nepřeji Ferrari nic zlého, protože navždy zůstane v mém srdci. Ale co se týče závodění, konkurenceschopnosti, mé naděje na třetí titul, kvůli tomu chcete jezdit za Mercedes nebo McLaren-Honda. Tohle si myslím a to určuje i můj pocit z toho rozhodnutí."

O jeho stylu závodění:

"Ve F1 nesmíte mít srdce. Ostatní jezdci sice nejsou vašimi nepřáteli, ale musíte myslet jen na sebe a své vítězství. Pokud můžete někomu ublížit tím, že získáte nějakou výhodu, dobře pro vás."


Když tým začal přesouvat zdroje na projekt 2017:

"Jsme silný tým, máme výborné technické odborníky a jsme jednotní. Tohle je pravděpodobně nejlepší tým celé mé kariéry. Momentálně nejsme konkurenceschopní, protože nám zůstaly nevyřešené věci z minulé sezony, ale co se týče týmu, struktury, organizace, tohle je nejlepší skupina, s jakou jsem kdy pracoval."

A pak přišla katastrofa - zimní testy 2017:

"Nemyslím si, že výrazně zaostáváme, pokud jde o podvozek. Máme pouze jediný problém a tím je pohonná jednotka," nešetřil Alonso japonskou automobilku. "Ani spolehlivost, ani výkon! Na rovince jsme o 30 km/h pomalejší. Na každé rovince. A když jste na každé rovince o 30 km/h pomalejší, těžko můžete cítit vůz. Všechno se zdá být v pořádku, ale když přejdete do normální rychlosti, nemáte zdání, co vás čeká. Je to podobné jako před rokem. V roce 2015 jsme nejspíš zaostávali ještě více. Letos je to ale o něco víc frustrující, protože kvůli změně pravidel a dalším okolnostem jsme měli vyšší očekávání.

Pár bodů z prvního závodu nové sezony:

"Asi to byl můj dosud nejlepší závod. Málokdy sedíte v tak slabém voze, bez jakékoliv zimní přípravy, musíte brutálně šetřit palivo. Přitom jízdou bez nohy na plynovém pedálu jsme ztráceli asi tak sekundu na kolo, ale přesto jsme byli na bodech.


Španěl se rozhodl, že ani nepojede do Monaka, raději vyzkouší oválové závodění v Indy 500. Frustrace z Hondy ho ale nepřecházela a začal otevřeně hovořit o možnosti přestupu do jiného týmu.

"Chci vyhrávat. Jsem tu kvůli vítězstvím. Myslím, že teď jsem na vrcholu své kariéry, tedy pokud jde o jezdecké schopnosti. Takže pro příští rok mám jediný cíl. Boj o titul mistra světa. Už žádná pátá a šestá místa!"

A začal se rodit i alternativní plán:

"Pokud chci být nejlepším jezdcem na světě, mám dvě možnosti. Získám osm titulů mistra světa F1, tedy o jeden více než Michael, což je ale velmi nepravděpodobné. Druhou možností je vyhrát v různých obdobích kariéry různé závody a stát se známým jako jezdec, který dokáže zvítězit v jakémkoliv voze jakékoliv série.

Mezitím na trati stále stejná písnička:

"Je to až neuvěřitelné, protože z vozu jsem měl dobrý pocit, cítil jsem dostatek přilnavosti. Myslím, že v zatáčkách jsme velmi konkurenceschopní. Ve srovnání s ostatními jsme dnes na rovince ztratili 1,3 sekundy. A to mluvím jenom o první rovince, takže asi dva a půl až tři sekundy na všech rovinkách.

Rozhodně už chtěl změnu:

"Věřím, že věci se zlepší, ale od září nebo října budu otevřený jakýmkoli nabídkám. Od McLarenu nebo jiného týmu. Uvidíme. Lhal bych, kdybych řekl, že mám konkrétní plán.

Můžu jít do jiného týmu, nevím, jestli do Mercedesu nebo jinam. Pokud začne dominovat Renault… prostě nevím. Pokud mi v červnu nebo v červenci někdo zavolá, tak tomu dám šanci. Myslím, že Red Bull je jediný tým, jehož dveře jsou tak trochu zavřené, protože už má dlouhodobé kontrakty s mladými jezdci."

"Příští měsíc budu hodně přemýšlet a dospěji k rozhodnutí. Rozhodně je pravda, že jsem dostal nabídky. Vlastně jsem nabídky dostával v červnu, v červenci i v srpnu. Šedesát procent z nich jsem odmítl a zbývajících čtyřicet mám na stole."

Jenže žádný přestup se nekonal, Alonso prodloužil smlouvu s McLarenem, který odešel od Hondy.


Sezona 2018 začala slabými kvalifikacemi, ale velmi dobrými výsledky závodů:

"Vůz má velký potenciál. Dalším cílem je Red Bull."

Jenže zatímco ostatní týmy ladily formu a uvolňovaly potenciál svých vozů, McLaren zjistil, že žádný nemá.

"Poté, co jsme tři nebo čtyři páteční tréninky obětovali aerodynamickým testům a možná tím negativně ovlivnili naše kvalifikace, máme množství informací a dat, díky kterým víme, co bude potřeba udělat. Něco bude možné opravit tento rok, ale řekl bych, že tak 70 % z toho, co jsme se dozvěděli, se implementuje do projektu nového vozu.

Alonso se mezitím rozhodl, že vedle F1 absolvuje i celý šampionát vytrvalostního mistrovství světa a vyhrál v 24 hodinách Le Mansu. V létě oznámil ukončení kariéry ve F1, aby mohl probádat další disciplíny motoristického sportu a získat Trojkorunu, ke které mu již chybí pouze vítězství v Indy 500.

Po sedmnácti skvělých letech v tomto jedinečném šampionátu přišel čas, abych přijal změnu a posunul se dále. Užil jsem si každou minutu během těchto neuvěřitelných let. Nemohu dost poděkovat lidem, kteří mně pomohli dosáhnout tak mimořádných výsledků. Letos je na programu ještě několik závodů a já je absolvuji se stejným nasazením a nadšením jako všechny předešlé. Uvidíme, co přinese budoucnost. Přede mnou stojí nové, vzrušující výzvy.

Komentáře ke článku