Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Může se tentokrát podařit rozpočtový strop?

Může se tentokrát podařit rozpočtový strop?

Rozdělení na bohaté a křoví je již příliš evidentní

"Dvě pódiová umístění z celkově 123 (třetí místa Lance Strolla a Sergia Péreze versus součet všech míst na stupních vítězů za uplynulé dva roky), to je neakceptovatelné. Hlavně když to jde ruku v ruce se stále většími technickými a finančními rozdíly," řekl Ross Brawn ještě v Abú Zabí.

O konkrétním řešení nemluvil, ale měl by jím být rozpočtový strop, o kterém se v posledních měsících hodně mluvilo. Vlastně, o rozpočtovém stropu se hodně mluví poslední dva roky. Vlastně, mluvilo se o něm již před rokem 2014, když se rokovalo o současných smlouvách mezi FOM, FIA a týmy. Vlastně, Max Mosley chtěl prosadit rozpočtový strop, než v roce 2010 opustil křeslo prezidenta FIA. Vlastně, první zmínky o rozpočtovém stropu pro týmy F1 prý můžeme vystopovat až do poloviny 90. let. Jak jinak ale zabránit definitivnímu rozpadnutí F1 na dvě kategorie, jako jsou LMP1 a LMP2 ve Vytrvalostním mistrovství?

"Problém tkví v tom, že na jedné trati závodí dvě odlišné F1," řekl Romain Grosjean před koncem sezony v rozhovoru pro Auto Hebdo. "B-šampionát F1, ve kterém soutěžím i já, je super, hodně mezi sebou na tratích bojujeme. V jednom závodě můžeme být nejrychlejší my a v dalším je rychlejší Renault, Force India, Sauber nebo Toro Rosso. Akce, konkurence, napětí. Nic z toho nechybí.

A majitel jeho týmu souhlasí. Je příliš evidentní, že Haas není ve stejné lize jako Ferrari, Red Bull a Mercedes.

"Když jsem sledoval některé závody, říkal jsem si: "Jak je možné, že jsou o tolik rychlejší? "Ajao (Komatsu, inženýr) mi to jednou vysvětlil," řekl Gene Haas. "Pár desetin získávají díky práci s pneumatikami, pár desetin díky aerodynamice a pár desetin díky šasi. Dohromady něco mezi jednou až dvěma sekundami. Snažíme se na těchto oblastech pracovat, ale nedovedu si představit, že bychom vyvíjeli o tolik rychleji než oni, že bychom dohnali ztrátu 1.5 až 2 sekund."

Pomohl by rozpočtový strop?

"Nejspíš ano. Pokud by bylo následkem zredukování jejich oddělení vývoje a výzkumu. Řekl bych, že co u nás dělá jeden člověk, u nich dělá pět lidí."


Šéf týmu Toro Rosso veřejně souhlasí, což je dobré znamení pro podporovatele stropu, jelikož to nejspíš něco značí i o postoji Red Bullu, případně o tom, že ještě postoj nezaujal.

"FIA a FOM musí najít způsob, jak srazit náklady dolů. V opačném případě budeme dvoutřídní společností s továrními týmy a těmi ostatními, jako teď. Velká automobilka může utratit 500 milionů dolarů. Je to pro ni hodně, ale může si to dovolit, Formule 1 je pro ni nejlepší reklamou. Soukromník tolik nikdy nebude mít," řekl Franz Tost.

Ale mohlo by se to tentokrát podařit dostat do pravidel? Často zmiňovaným argumentem je, že FIA ​​nemá šanci uhlídat tovární týmy, dceřiné společnosti korporací rozlezených po celém světě.

"Vždy se argumentovalo tím, že se to nedá kontrolovat. Ale to je hloupost. Vše se dá kontrolovat. Již se kontroluje technická stránka. Bez nárazových testů vůbec nemůžeme s naším vozem na trať. Tak proč by se nedaly kontrolovat náklady? Kdyby záleželo ode mne, poslal bych člověka do každého týmu každý týden nebo každý měsíc, ať tam zkontroluje finance."

Určitým povzbuzením jsou i slova generálního ředitele Ferrari přenesena na nedávném setkání s akcionáři.

"Myslím, že jsme (ve vyjednávání o účasti ve F1 po roce 2020) dosáhli progresu v technické stránce věci, ale ve věci rozpočtového stropu a financí jsme nikam nepokročili. Finance a rozpočtový strop jsou spojené nádoby. Rozpočtový strop může být dobrá věc, ale důležité jsou detaily. Mohl by prospět všem, ale zatím jsme se nedohodli," řekl Louis Camilleri.