Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Bottas v premiéře trumfl týmového kolegu Hamiltona

Bottas v premiéře trumfl týmového kolegu Hamiltona

Velká cena Austrálie – závod

Závod sice nepostrádal napětí, ale o výsledku se rozhodlo hned v první zatáčce. Bottas lépe odstartoval a předjel kolegu Hamiltona. Od té chvíle jel skvělý závod, ke čtvrtému vítězství v kariéře přidal i nejrychlejší kolo.

Během víkendu se rozdávaly pokuty. McLaren a Haas zaplatily 5000 eur za nebezpečné manévry při vypuštění svých jezdců Norrise a Magnussena do uličky před boxy, Stroll utratil 200 eur za překročení povolené rychlosti v boxové uličce. To však byly jediné tresty, takže podoba startovního roštu přesně odpovídala výsledkům kvalifikace.

Hamilton stál v Melbourne pošesté za sebou na pole position. Musel však mít na paměti, že vítěz kvalifikace tady z posledních sedmi let vyhrál jen jednou! Pro první závod sezony měli jezdci k dispozici tvrdou, střední a měkkou směs pneumatik Pirelli. Předpoklad deště byl nulový, svítilo sluníčko a teplota se ustálila na 26 °C. Na sluníčku se vyhřívali také všichni tři nováčci Norris, Russell a Albon, stejně jako navrátilci Kvjat a Kubica.

Kubica zvolil na startu tvrdou směs, Stroll, Kvjat, Gasly, Russell a Giovinazzi střední a všichni ostatní vyrazili na měkké.

Start přinesl velké překvapení, protože Bottas skvěle zareagoval a dostal se před první zatáčkou do vedení. Za ním se seřadili Hamilton, Vettel, Verstappen, Leclerc, Magnussen, Grosjean, Hülkenberg, Räikkönen a Norris. Ještě před první zatáčkou se dostal domácí Ricciardo při premiéře v renaultu mimo trať, kusy předního křídla létaly vzduchem a na konci úvodního kola musel vyhledat pomoc mechaniků. Po výměně předního křídla se s velkou ztrátou vydal ke stíhací jízdě.

Max Verstappen dojel s motorem Honda na stupeň vítězů

Magnussen předjel týmového kolegu Grosjeana, Hülkenberg se posunul na osmou pozici a Albon na jedenáctou. Naopak Norris neudržel skvělé osmé místo ze startovního roštu a kroužil desátý. Pro nové přední křídlo si do boxů musel dojet také Kubica a zároveň přezul na střední směs pneumatik. Bottas si sice inženýrovi mírně postěžoval na přehřívání pneumatik, ale zároveň potvrdil, že jinak má vše pod kontrolou. Týmovému kolegovi ujížděl už o více než tři vteřiny a užíval si své chvíle slávy.

Po 10 kolech bylo pořadí Bottas, Hamilton +3,570, Vettel +6,804, Verstappen +8,116, Leclerc +15,149, Magnussen +20,050, Grosjean +21,435, Hülkenberg +22,815, Räikkönen +25,336, Norris +27,151… V následujícím kole chytl plamenem Sainzův mclaren a první vůz byl ze hry venku…

Ve 13. kole odstartoval plánované zastávky Räikkönen a klesl z 9. na 16. místo. Následovali ho další jezdci a jen díky tomu se konečně posouval kupředu Gasly, který stále nedokázal předjet bývalého kolegu Kvjata. Už v 15. kole si pro novou sadu pneumatik dojel také třetí Vettel a klesl na šestou pozici za Grosjeana. Ten však brzy uvolnil cestu a po problémech v boxu s levým předním kolem hodně ztratil.

Mercedes dřív povolal do boxů Hamiltona a zastávka proběhla bez problémů. V zádech měl nadále Vettela, před sebou Leclerka a vpředu zatím ujížděl Bottas i s pomocí několika nejrychlejších kol. Pěkný souboj sváděli na starých pneumatikách jedoucí Giovinazzi a na nových Magnussen. Ital však nemohl dlouho vzdorovat a předjeli ho i Hülkenberg a Räikkönen. Naopak Norrise držel za zády déle, než bylo inženýrům McLarenu milé. S poškozeným autem se vzadu trápil Ricciardo a na domácí trati z toho určitě neměl žádnou radost. 

Charles Leclerc při premiéře u Ferrari nijak nezaostával za Sebastianem Vettelem

Nervózní Hamilton se vysílačkou zeptal, proč zastavoval tak brzy. To proto, abychom pokryli Vettela, zněla strohá odpověď. Bottas zamířil do boxů až ve 23. kole a na vedoucí pozici se posunul Verstappen. Bottasův náskok před Hamiltonem však vzrostl na víc než deset vteřin.

Po 25 kolech bylo pořadí Bottas, Leclerc +6,707, Hamilton +12,592, Vettel +14,931, Verstappen 18,656, Stroll +31,966, Kvjat +34,066, Gasly +34,994, Magnussen +45,426, Hülkenberg +47,140… Někteří z jezdců však ještě neměli za sebou zastávku v boxu.

Ve 29. kole přešel Leclerc na tvrdou směs. Zdálo se, že Ferrari počítá u soupeřů se dvěma zastávkami a svého jezdce chce udržet na trati až do cíle. Ve 31. kole Verstappen úspěšně zaútočil na Vettela a dostal se za mercedesy. Ve stejné době ze závodu odstoupili Ricciardo a Grosjean. Francouz závod v Austrálii nedokončil pošesté z devíti startů.

Gasly byl jediným jezdcem, který jel stále na původní střední směsi. Dosahoval přitom velmi slušných časů. O to víc musel litovat selhání v kvalifikaci. Jeho kolega Verstappen se zatím přitáhl na záda Hamiltona. Rozdílné strategie předních jezdců s přibývajícími koly násobily napětí a dramatičnost závodu.

Ve 37. kole udělal Kvjat velkou chybu při nedočkavém útoku na Strolla a vyjel daleko do kačírku. O kolo později si konečně dojel pro čerstvé pneumatiky šestý Gasly a vrátil se jedenáctý se ztrátou 76,611 vteřiny na vedoucího Bottase.

Po 40 kolech se ustálilo pořadí Bottas, Hamilton +21,669, Verstappen +23,419, Vettel +31,618, Leclerc +40,144, Magnussen +65,608, Hülkenberg +68,035, Räikkönen +70,644, Stroll +72,189, Kvjat +75,826, Gasly +76,446, Norris +83,404… Pérez, Albon, Giovinazzi, Russell už měli ztrátu jednoho a Kubica dvou kol.

Bottas měl mnohem větší rychlost než soupeři. Hamilton s Verstappenem kroužili v tandemu, ale Leclerc pozvolna stahoval Vettela. Vettel se dokonce ptal inženýrů, proč jsou tak pomalí. Odpovědi se však nedočkal.

Verstappen měl o deset kol čerstvější pneumatiky než Hamilton a zároveň měl už jen deset kol k útoku na druhou pozici. Do cesty se mu však připletl Kvjat, který oba jezdce od sebe oddělil. Nizozemce to vyprovokovalo až k jezdecké chybě, při níž skočil přes obrubník a projel se po trávě. Ztráta okamžitě narostla přes tři vteřiny. Vettela musel ve zpětných zrcátkách strašit Leclerc, jedoucí na tvrdé sadě pneumatik. Bylo evidentní, že měly lepší kondici než ty Vettelovy. Místo se soupeři měli oba jezdci bojovat mezi sebou… K tomu však – patrně díky týmové režii – vůbec nedošlo.

Poprvé od roku 1959 se uděloval prémiový bod za nejrychlejší kolo v závodě. Byla to slušná motivace a v 55. kole po něm sáhl Verstappen. Vzápětí dostal pokyn, aby zaútočil na Hamiltona. Brit odpověděl svým nejrychlejším kolem. Trumf však vytáhl z ruky Bottas a v předposledním kole zajel nejrychlejší kolo. Byla to třešnička na dortu k jeho čtvrtému vítězství ve formuli 1.

Hamilton vzápětí přidal druhé místo a dovršil absolutní triumf týmu Mercedes. Udržel za sebou třetího Verstappena. Poprvé od roku 2008 se dostala na stupeň vítězů se svým motorem Honda. Potvrdila se tím správná volba Red Bullu. Velké zklamání naopak prožívali u Ferrari, protože se museli smířit s postavením mimo stupeň vítězů.

Ze zbytku světa byl nejlepší Magnussen z týmu Haas, který za sebou udržel Hülkenberga. Räikkönen získal první body na konto Alfy Romeo, Stroll první body v novém týmu Racing Point a Kvjat první bod po návratu do F1. Naopak zklamaný Gasly odešel z premiéry v Red Bullu s prázdnýma rukama…

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:25:27,325 58 25+1
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:25:48,211 58 18
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:25:49,845 58 15
4. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:26:24,434 58 12
5. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:26:25,555 58 10
6. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:26:54,481 58 8
7. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:25:32,524 57 6
8. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:25:33,709 57 4
9. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:25:34,461 57 2
10. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:25:35,160 57 1
11. Pierre Gasly Red Bull Honda 1:25:35,495 57 0
12. Lando Norris McLaren Renault 1:26:15,259 57 0
13. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:26:15,789 57 0
14. Alexander Albon Toro Rosso Honda 1:26:16,497 57 0
15. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:26:37,862 57 0
16. George Russell Williams Mercedes 1:26:17,005 56 0
17. Robert Kubica Williams Mercedes 1:26:19,211 55 0
  Romain Grosjean Haas Ferrari DNF 29 0
  Daniel Ricciardo Renault Renault DNF 28 0
  Carlos Sainz McLaren Renault DNF 9 0