První Hamilton, Ferrari stihla totální pohroma
VC Německa – kvalifikace
Ležení Ferrari v padoku na Hockenheimringu se dnes zahalí do smutku. Technické kolapsy poslaly v kvalifikaci rudé vozy předčasně mimo hru a Hamilton měl cestu k pole position volnou.
Oteplilo se, ale 27 stupňů pořád šlo. Povrch dráhy už měl ovšem stupňů 45. Stejné hodnoty dosahovala také vlhkost vzduchu. Pravděpodobnost příchodu deště sice činila 60 %, jenže jsme se ho nedočkali.
Divákům se jako první představil Kubica. Zajetý čas ovšem signalizoval, že obvyklý scénář s loučením Williamsu už po první části se opět naplní. Zajímavějších bylo Räikkönenových 1:13,06.
Ještě větší pozornost vzbudilo Vettelovo hlášení, že mu chybí výkon a že se vrací do boxů. To už měl jeho kolega Leclerc na kontě úctyhodných 1:12,22 a Verstappen 1:12,59. Z Vettelova auta šel dolů kryt motoru a mechanici se horečně pustili do práce. Čas ubíhal a Němec neměl v rukou zatím vůbec nic.
Hamilton se nacházel na 15. místě, předpokládalo se však, že šlo jen o průzkum bojem. To se také potvrdilo, když se posunul na třetí příčku (+0,62). Vzápětí si jistotu postupu pojistil také Bottas (+0,84).
V 15 hodin 14 minut se domácím fandům zhroutil svět. Vettel vystoupil ze svého auta! Snaha o reparát za loňský nezdar tak utrpěla bezmála smrtelnou ránu hned na začátku. Předběžná zpráva hovořila o tom, že se něco pokazilo na turbu.
V pásmu ohrožení se kromě williamsů nacházeli také Norris a Albon. Brit se pak sice zlepšil, ale jen tak, že se musel strachovat dál. Také tam nakonec s přispěním Kvjata zahučel… Pro něj určitě obrovské zklamání, naopak Stroll si letos poprvé vyzkoušel, jak to chodí v prostřední fázi.
Leclerc byl poslední nadějí Ferrari, ani jemu ale štěstí nepřálo
Do ní Leclerc a mercedesy nastoupili na středních pneumatikách. Na nich se převaha Ferrari kamsi vypařila. Hamilton zajel 1:12,14, Leclerc 1:12,34 a Bottas 1:12,42. Současně se prolákla zvěst, že obhájce titulu se nenachází v optimální kondici, protože ho trápí horečka.
Zatímco Gasly se na měkkých gumách dostal alespoň před Bottase, Verstappen začal mít problémy s autem. Podobně jako Vettel si stěžoval na úbytek výkonu. V garáži Red Bullu měli rázem o zábavu postaráno.
Kromě Nizozemce to měli nahnuté oba renaulty, jimž zatím víkend moc nevycházel, Stroll a Kvjat.
Na rozdíl od Ferrari u Red Bullu krizi zvládli. Verstappen se vrátil a bezpečně si zajistil postup. Sice na měkké směsi, to ale v této situaci hrálo jen podružnou roli.
Vedlejším účinkem bylo, že tím zároveň „potopil“ Péreze. Ten se dokázal vynořit a místo něj se namočil Magnussen. Hülkenberg se posunul na osmé místo a rozesmutnil Giovinazziho. Kromě Itala šichta skončila pro Magnussena, Ricciarda, Kvjata a Strolla.
Elitní desítku tvořili Hamilton, Leclerc, Gasly, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Sainz, Hülkenberg, Grosjean a Pérez. Tedy reprezentanti osmi stájí, absentovaly jen Toro Rosso a Williams.
Zdá se, že po dlouhé sérii neúspěchů konečně Romain Grosjean nabírá dech
Vstupní rundu zahájil Bottas s 1:12,12. Okamžitě ho ale překonal Hamilton, když jako první překonal bariéru 1:12 – 1:11,76. Za něj se se ztrátou 34 setin zařadil Verstappen. Následovali Gasly, Räïkkönen, Grosjean, Sainz, Pérez a Hülkenberg.
Zatímco na velitelských stanovištích Mercedesu a Red Bullu sledovali s napětím zuřící bitvu, o pár metrů dál vrcholila katastrofa. Leclerc místo toho, aby vyrazil usilovat o pole position, zmizel v zázemí stáje. Ani zbylé auto Ferrari nedokončilo (z preventivních důvodů?) kvalifikaci!
Mercedes tak měl cestu k sobotnímu triumfu volnou. Přesto překvapilo, že při druhých pokusech se už vůbec nikdo nezlepšil. Jakoby byli všichni maximálně spokojeni.
První dvě řady tak zítra vytvoří zástupci Mercedesu a Red Bullu. Složení té třetí – Räikkönen a Grosjean – však asi netipoval nikdo.
| p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes | 1:12,852 | 1:12,149 | 1:11,767 | 19 |
| 2. | Max Verstappen |
Red Bull |
Honda | 1:12,593 | 1:12,427 | 1:12,113 | 17 |
| 3. | Valtteri Bottas |
Mercedes |
Mercedes | 1:13,075 | 1:12,424 | 1:12,129 | 19 |
| 4. | Pierre Gasly |
Red Bull |
Honda | 1:12,991 | 1:12,385 | 1:12,522 | 15 |
| 5. | Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo |
Ferrari | 1:13,066 | 1:12,519 | 1:12,538 | 18 |
| 6. | Romain Grosjean |
Haas |
Ferrari | 1:13,146 | 1:12,769 | 1:12,851 | 20 |
| 7. | Carlos Sainz |
McLaren |
Renault | 1:13,221 | 1:12,632 | 1:12,897 | 21 |
| 8. | Sergio Pérez |
Racing Point |
Mercedes | 1:13,194 | 1:12,776 | 1:13,065 | 15 |
| 9. | Nico Hülkenberg |
Renault |
Renault | 1:13,186 | 1:12,766 | 1:13,126 | 15 |
| 10. | Charles Leclerc |
Ferrari |
Ferrari | 1:12,229 | 1:12,344 | 9 | |
| 11. | Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo |
Ferrari | 1:13,170 | 1:12,786 | 15 | |
| 12. | Kevin Magnussen |
Haas |
Ferrari | 1:13,103 | 1:12,789 | 11 | |
| 13. | Daniel Ricciardo |
Renault |
Renault | 1:13,131 | 1:12,799 | 12 | |
| 14. | Daniil Kvjat |
Toro Rosso |
Honda | 1:13,278 | 1:13,135 | 15 | |
| 15. | Lance Stroll |
Racing Point |
Mercedes | 1:13,256 | 1:13,450 | 15 | |
| 16. | Lando Norris |
McLaren |
Renault | 1:13,333 | 9 | ||
| 17. | Alexander Albon |
Toro Rosso |
Honda | 1:13,461 | 9 | ||
| 18. | George Russell |
Williams |
Mercedes | 1:14,721 | 11 | ||
| 19. | Robert Kubica |
Williams |
Mercedes | 1:14,839 | 11 | ||
Sebastian Vettel |
Ferrari |
Ferrari | DNS | 1 |

V testu mladých jezdců byl nejrychlejší Jak Crawford

27.07. 2019
Lewis Hamilton
Mercedes
Max Verstappen
Red Bull
Valtteri Bottas
Pierre Gasly
Alfa Romeo
Haas
Carlos Sainz
McLaren
Sergio Pérez
Racing Point
Nico Hülkenberg
Renault
Charles Leclerc
Ferrari
Antonio Giovinazzi
Kevin Magnussen
Daniel Ricciardo
Daniil Kvjat
Toro Rosso
Lance Stroll
Alexander Albon
Williams
Robert Kubica