Novinky

  • 22.09.2019 Good Kvalifikaci na závod IndyCar v Laguně Seca vyhrál Colton Herta (Harding Steinbrenner)

  • 21.09.2019 Good Pole position pro VC Singapuru si vyjel Charles Leclerc (Ferrari)

  • 21.09.2019 Good Vítězem závěrečného tréninku na VC Singapuru se stal Charles Leclerc (Ferrari)

Facebook Instagram

Soupeři Leclerka nestihli včas projet do rozhodujícího kola

Soupeři Leclerka nestihli včas projet do rozhodujícího kola

VC Itálie – kvalifikace

Tak unikátní vyvrcholení kvalifikace jsme snad ještě neviděli. K rozhodující bitvě o pole position totiž vůbec nedošlo, protože jezdci nestihli projet včas do posledního kola. Leclerc získal čtvrté vítězství v kvalifikaci a Ferrari bude stejně jako loni startovat z první pozice.

V kvalifikaci znovu hrozil déšť, pravděpodobnost se odhadovala na 60 %. Před startem však měl vzduch 22 °C, asfalt 34,6 °C, vlhkost byla 53,2 % a vítr 0,5 m/s. Jezdci měli k dispozici tvrdé (C2), střední (C3) a měkké (C4) pneumatiky. Zda se však podaří někomu kvalifikovat do závodu na střední směsi, to byla velké otázka.

Po úpravách v zatáčce Parabolica, které si vyžádala havárie Alexe Peroniho v závodě F3, sportovní komisaři upozornili, že bude pozorně hlídat dodržování traťových limitů. Už ve třetím tréninku zrušili několik dosažených časů a na totéž se chystali i v kvalifikaci.

 

Lewis Hamilton se k rozhodujícímu útoku vůbec nedostal...

 

Zdaleka už neplatí, že závod v Monze je domácí velkou cenou pro Ferrari. Stejně doma si tady připadají také Toro Rosso, Alfa Romeo a její jezdec Giovinazzi. Ti všichni se před tradičně horkokrevnými tifosi chtěli předvést.

Třem jezdcům chyběla motivace. Verstappen, Gasly a Norris věděli, že kvůli výměnám pohonných jednotek je penalizace odsunou na chvost pole. Pouze vozy Ferrari vyjely do prvních pokusů na střední směsi a proto nebyly nejrychlejší. V čele se usadili Hülkenberg a Ricciardo na měkkých pneumatikách. Na německého jezdce potom na stejné směsi nestačily ani oba mercedesy!

Do vedení se nakonec dostal Leclerc. Naopak šestý Vettel (+0,252 s) dostal pokyn, že si to zkusí ještě jednou. Když se první fáze kvalifikace blížila ke konci (4:50), zavlály červené praporky kvůli stojícímu Pérezovi. Černého Petra v té chvíli drželi Grosjean, Pérez, Russell, Kubica a Verstappen bez času. Pozoruhodné je, že prvních 16 jezdců dělilo pouze 0,658 vteřiny! A Grosjean nepostoupil jen o 61 tisícin.

Po restartu kvalifikace měli jezdci k dispozici přesně tři minuty na trati bylo hodně těsno. Vyjelo i Vettelovo ferrari, ale na měkké směsi pneumatik. Verstappen nakonec neabsolvoval ani jediné kolo, protože ho zastavila technická porucha. Jeden Albonův čas byl vymazán kvůli překročení limitu tratě.

První část kvalifikace vyhrál Leclerc časem 1:20,126, za ním následovali Hülkenberg +0,029, Bottas +0,030, Hamilton +0,146, Ricciardo +0,248, Vettel +0,252, Albon +0,256, Sainz +0,287, Gasly +0,382, Magnussen +0,490, Räikkönen +0,508, Stroll +0,517, Norris +0,520, Giovinazzi +0,531, Kvjat +0,597.

Do další fáze nepostoupili Grosjean, Pérez, Russell, Kubica a Verstappen. Holanďan nedosáhl žádného času, a proto bude muset žádat o výjimku, aby mohl nastoupit do závodu. Nebylo však pochyb o tom, že mu bude udělena.

Do druhé části všichni vyjeli na měkké směsi pneumatik. Po prvním pokusu se v popředí seřadili Leclerc, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Bottas, Albon, Hülkenberg, Sainz, Magnussen, Stroll, Kvjat, Giovinazzi, Norris. Vzápětí skočil na čtvrté místo Ricciardo. Giovinazzi a Gasly uzavírali pole a Räikkönen po jezdecké chybě zajel do boxu. Renault dál pokračoval ve výborných výkonech a skvělých časech.

Necelé tři minuty před koncem se rozjela druhé série ostrých kol. Nůž na krku měli Stroll, Norris, Giovinazzi, Gasly a Räikkönen. Výrazně zrychlil Hamilton a dostal se do vedení časem 1:19,464. Jako poslední se do finálové desítky protáhl Räikkönen, ale vyřazen byl poměrně překvapivě Norris. Ital Giovinazzi byl týmovým kolegou vyřazen o pouhé dvě tisíciny vteřiny! Gaslyho a Norrise však neúspěch nemusel mrzet, protože je stejně čekala tvrdá penalizace.

Nejrychlejší byl ve druhé části kvalifikace Hamilton 1:19,464,, za ním Leclerc +0,059, Vettel +0,251, Ricciardo +0,369, Bottas +0,554, Albon +0,557, Sainz +0,738, Hülkenberg +0,811, Stroll +1,034, Räikkönen +1,051. Do finálové fáze nepostoupili Giovinazzi, Magnussen, Kvjat, Norris a Gasly.

Rozhodujících dvanáct minut přineslo otázku: Ferrari nebo Hamilton? Řada jezdců se snažila hledat vzduchový pytel za některým ze soupeřů. Vettel kvůli tomu dokonce projel rovně šikanou, ale nikdo nebyl ochoten převzít první pozici v dlouhém poli deseti finalistů. Výrazně nejrychlejší byl nakonec Leclerc, za ním Hamilton a Vettel, s větším odstupem Hülkenberg a Sainz.

 

Fanoušci Ferrari mohli stejně jako loni slavit postavení v čele startu

 

Vzápětí byla kvalifikace zastavena, protože se v Parabolice zabořil zádí do bariéry Räikkönen. Rozbil auto, sebe naštěstí se. A čtyřem dalším soupeřům jeho „zásluhou“ chyběl čas kvůli nedokončenému kolu. Bottas sice cílem projel, ale až v okamžiku, kdy byl trénink zastaven.

Do konce kvalifikace zbývalo 6:35 minuty. Leclerc neměl velký náskok, Hamilton byl pomalejší o 39 tisícin vteřiny, Vettel o 150 tisícin. Na bitvu o pole position však měli všichni ještě dost času. Během přerušení však došlo ke korekci. Bottasův čas byl započítán a vynesl ho na třetí místo se ztrátou 47 tisícin vteřiny.

Když se čas znovu rozeběhl, stejně nikdo nevyjížděl. Taktizování pokračovalo. Žádný z jezdců nechtěl být na trati první. Každý toužil po slip streamu, aby získal aerodynamickou výhodu z vozu před sebou. Nakonec se obětoval Hülkenberg a přesně dvě minuty před limitem vyrazil. Krátce nato ho předjely obě ferrari a hlavně Sainz.

Ovšem stalo se něco, co nikdo nečekal. Vyčkávání a pomalá jízda vedly k tomu, že v časovém limitu stihli projet do závěrečného kola jen Sainz a Leclerc. Došlo k paradoxní situaci, že se poslední bitva o pole position vůbec neodehrála.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:20,126 1:19,553 1:19,307 6
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:20,272 1:19,464 1:19,346 6
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:20,156 1:20,018 1:19,354 6
4. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:20,378 1:19,715 1:19,457 5
5. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:20,374 1:19,833 1:19,839 5
6. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:20,155 1:20,275 1:20,049 5
7. Carlos Sainz McLaren Renault 1:20,413 1:20,202 1:20,455 6
8. Alexander Albon Red Bull Honda 1:20,382 1:20,021   4
9. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:20,643 1:20,498   2
10. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:20,634 1:20.515   2
11. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:20,657 1:20,517   6
12. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:20,616 1:20,615   6
13. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:20,723 1:20,630   8
14. Lando Norris McLaren Renault 1:20,646 1:21,068   6
15. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:20,508 1:21,125   6
16. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:20,784     8
17. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:21,291     6
18. George Russell Williams Mercedes 1:21,800     8
19. Robert Kubica Williams Mercedes 1:22,356     9
20. Max Verstappen Red Bull Honda       3

Komentáře ke článku