Novinky

  • 07.12.2019 Good Polák Robert Kubica, vítěz jedné velké ceny, slaví 35. narozeniny

  • 06.12.2019 Neutral Renault opouští po dvaceti letech technický ředitel Nick Chester

  • 06.12.2019 Good Mistr světa F1 z roku 1982 Keke Rosberg slaví 71. narozeniny

Facebook Instagram

Co znamená prodej Staré cihelny a IndyCar Penskemu?

Co znamená prodej Staré cihelny a IndyCar Penskemu?

Šest otázek o budoucnosti amerického motorsportu

Po 74 letech bude mít Indianapolis Motor Speedway nového majitele. Rodinu Hulman-Georgů střídá vlastník nejúspěšnějšího amerického závodního týmu Roger Penske. S 2,5mílovým oválem Penske kupuje i závodní sérii, kterou Tony George v roce 1996 založil paradoxně proto, aby kontrolu nad seriálem dostal od týmů ke své rodině a oválu v Indianapolisu. Co to ale pro IndyCar i pro samotný závod na 500 mil na slavné trati znamená?

Garantovaná místa na roštu Indy500?

Nejpalčivější otázka bezprostředně po odhalení, že Penske od Hulman-Georgů odkupuje majetek, se nesla na téma garantovaných míst na startovním roštu pětistovky v Indianapolisu pro pravidelné účastníky šampionátu IndyCar. Sám Penske po tom totiž volal – po loňské pětistovce, do které se nekvalifikoval jeden z předních pilotů IndyCar James Hinchcliffe. Ostatně, jaké to je chybět na startovním roštu, ví i Penske. Od roku 1995 sice uběhlo hodně let, tohle je ale vzpomínka, která nezmizí.

Když se jej na to ptala reportérka agentury AP Jenna Fryerová na pondělní tiskové konferenci, byl Penske vyhýbavý. „Vedla se tu o tom diskuze a myslím, že se ještě o strategii mezi nejvyšším managementem povede. Dneska to nebudu komentovat. Myslím, že je to hlavně na Markovi (Milesovi – výkonný ředitel Hulman & Company. Penske řekl, že s ním počítá, jaká bude přesně jeho pozice, ale nespecifikoval – pozn. red.) a Jayovi (Fryeovi – prezident IndyCar). Myslím, že vzrušení v minulosti pramenilo z toho, že jsme tu měli lidi, kteří se chtěli dostat do závodu. Ale musíme také chápat, že jsou tu lidé, kteří se zavážou odjet celou sezonu, kočují se šampionátem napříč zemí, možná kolem celého světa, a musíme se i o ně postarat,“ řekl na tiskové konferenci Penske.

Mezinárodní expanze?

Roger Penske byl známý tím, že není fanouškem toho, aby z IndyCar byl globální šampionát. V roce 2011 jsem byl na prvním závodě v Baltimoru a na jedné z tiskových konferencí tam Penske mluvil o tom, že pro týmy a jejich sponzory mají význam pouze závody v severní Americe. Sám mluvil o jediné zahraniční destinaci, kterou viděl jako racionální – o Mexiku, které leží ve stejném časovém pásmu a je i místem, kde řada sponzorů týmů IndyCar působí.

A podobně hovořil i na tiskové konferenci, když čelil otázce na investice a růst série. „Podívejte, bylo by skvělé přidat další závody ve Spojených státech. Tohle je severoamerický sport, samozřejmě počítám v to i Kanadu,“ uvedl Penske.

Management?

„Neplánujeme měnit management, který to dnes vede. Až bude transakce uzavřena, ustavíme správní radu a doufáme, že budeme mít pestrou skupinu lidí, kteří znají byznys a mohou nás posunout na další úroveň,“ komentoval Penske možné změny ve vedení oválu i šampionátu.

Penske si tak zřejmě ponechá Marka Milese, který je výkonným ředitelem společnosti Hulman & Company a je člověkem, který dlouhé roky vedl tenisovou organizaci ATP. Ředitelem oválu v Indianapolisu by měl zůstat Doug Boles, šéfem IndyCar pak Jay Frye. Penske chválil i tým, který má na starosti rozhodování během závodů, jenž vede Kyle Novak coby šéfstevard.

Návrat formule 1?

Penske ho na tiskové konferenci zmínil, když se jej ptali na zvažované investice do okruhu v Indianapolisu. Vedle možného návratu F1 naznačil také možnost uspořádat v Indianapolisu čtyřiadvacetihodinovku.

Formule 1 chce dlouhodobě další závod v USA, blízko k tomu ale má Miami. Zvládl by americký trh případné tři podniky?

Střet zájmů?

Otázka přišla i na to, jak Penske předejde tomu, aby nebyl obviňován z konfliktu zájmu, který by mohl pramenit z toho, že závodí v sérii a na okruhu, které sám vlastní. To ale není věc neznámá. Ostatně CART, než vstoupil na burzu, vlastnili majitelé týmu. Tři majitelé týmu po jeho bankrotu odkoupili jeho aktiva a několik let provozovali sérii pod názvem Champ Car. Také Tony George měl dlouhá léta tým v IndyCar. Penske už oznámil, že nebude dále na boxové zídce svým jezdcům ordinovat strategii.

Cenovka?

Za kolik byly Stará cihelna s IndyCar na prodej, nechtěli účastníci této transakce prozradit. „Jsme soukromá společnost, Hulman Company je soukromá společnost. Nechceme se teď o tom bavit,“ reagoval na dotaz na cenu za IMS a IndyCar Penske. Nejčastěji se spekuluje o částce okolo dvou miliard dolarů.

Komentáře ke článku