Novinky

  • 14.05.2021 Bad Závod IndyCar v Torontu (9.-11.6.) se kvůli covidu letos nepojede

  • 12.05.2021 Neutral Na startu Indy 500 bude devět vítězů z předchozích let

  • 09.05.2021 Good VC Španělska F1 vyhrál Lewis Hamilton (Mercedes)

Facebook Instagram

Nervák v dešti nejlépe zvládl Hamilton

Nervák v dešti nejlépe zvládl Hamilton

VC Štýrska – kvalifikace

Na samotné hranici regulérnosti se odehrál zmoklý souboj o nejlepší výchozí postavení do zítřejší velké ceny. Zejména poslední díl kvalifikace však přinesl fantastickou podívanou, během níž opět vyniklo jezdecké umění úřadujícího šampiona. Kromě Red Bullu zažili povedené odpoledne také u McLarenu. Vedle Ferrari tentokrát vyhořel i Racing Point.

Klíčovým faktorem se jednoznačně jevilo počasí. Po čtrnácté hodině sice nebeská sprcha, která škrtla závěrečný trénink, vyschla, jenže zhruba v půlce kvalifikace se měla znovu spustit. Radikálně se také ochladilo, až na patnáct stupňů.

Déšť se bohužel na Red Bull Ring dostavil o třicet minut dříve. Ředitelství závodu nezbylo nic jiného, než začátek odložit. Současně oznámilo, že upozornění na restart přijde deset minut před ním. „Je to trochu moc vody,“ lakonicky zhodnotil situaci pro televizi ORF expilot F1 Alexander Wurz.

Klid na dráze jen čas od času narušilo inspekční vozidlo, zápasící se silným akvaplaninkem. Teprve po třičtvrtěhodinovém čekání přišla radostná zvěst – pojede se!

Jako první se na trať vydal Vettel. Představovalo to výhodu jízdy bez vodní tříště před sebou. Také ostatní si pospíšili. Jenže znovu počalo lít. „Vůbec nic nevidím,“ hlásil zoufalý Verstappen. Grosjean se již stihl projet kačírkem. 

Dnešní kvalifikace na Red Bull Ringu se rozhodně nejela za standardních podmínek. Foto: Red Bull

Na gumách do mokra udával tón Leclerc (1.20,87), jehož záhy v čele vystřídal Bottas (1:20,74). Potom dal důrazně o sobě vědět Verstappen (1:20,62), zatímco Hamilton se se ztrátou tří desetin držel na čtvrté pozici. S tím se nehodlal spokojit a ustavil nové maximum 1:19,66. Naopak v obrovských potížích se potácel Pérez, jenž byl zralý na vyřazení.

V pořadí již pátým lídrem ve vstupní fázi se stal Sainz (1:18,68), vzápětí odsunutý Hamiltonem (1:18,18). Obhájce titulu současně vyzval svého inženýra, aby ho neobtěžoval, že se musí soustředit na řízení.

Grosjean stál v boxech s porouchanou vodní pumpou, Latifi nezvládl výjezd ze zatáčky, Albon se roztočil a Ricciardo probrzdil. Zrychlovalo se, ale zároveň narůstal seznam nezdarů.

Giovinazziho katapultoval obrubník v Rindtově zatáčce. Auto se zdálo být nepoškozené, jenže po pár stovkách metrů vypovědělo poslušnost. Třináct sekund před regulérním koncem zavlály červené praporky. V případě Péreze by se však spíše hodila barva černá. Měl rozjeté výborné kolo, takhle ale hodně předčasně balil. Spolu s ním stejný osud potkal Räikkönena, Latifiho, Giovinazziho a Grosjeana.

Naopak věčný outsider Russell se radoval z dvanácté pozice a vysněného postupu. Naposledy se něco takového povedlo Williamsu díky Sergeji Sirotkinovi v Brazílii 2018!

V prostřední části zpočátku pevně uchopily otěže mercedesy. Dosud nejlepším výkonem dne 1:18,15 jim však vzal vítr z plachet Verstappen. Ferrari opět nestíhalo. Vettel a Leclerc nabrali shodně ztrátu téměř vteřinu a půl. Naopak jednička Red Bullu se dostala o sedm setin pod 1:18. Hodně zlobily také oba mclareny, byť Sainz žehral, že větší psota už ani nemůže být.

Sainz stál v dnešním odpoledni dlouho v Norrisově stínu, nakonec se ale prosadil do druhé řady na startu. Foto: McLaren

Za nejdelší konec ve finále tahal Hamilton (1:17,82). Naopak vidinu brzkého přesunu někam do sucha měli před očima Leclerc, Russell, Stroll, Kvjat a Magnussen. V bezprostředním ohrožení se nacházel také desátý Vettel. Sice se zachránil, jenže na úkor týmového kolegy.

Spolu s exmistrem světa postoupili do rozhodujícího klání Hamilton, Verstappen, Norris, Bottas, Gasly, Ocon, Sainz, Albon a Ricciardo.

Ve stále intenzivnějším dešti se Verstappen prezentoval výkonem 1:21,80, což jen dokládalo, jak výrazně se podmínky zhoršily. Hamilton zaostal o 26 a Bottas o 42 setin. Vzápětí se na druhou příčku prodral Norris a na třetí Ocon. Hamilton kontroval s 1:21,27, za Verstappenem se ve výsledkové listině zčistajasna zjevil Gasly. Jenže za chvíli figuroval až jako šestý a na špici se vyšvihl Bottas (1:21,03). Bylo to bláznivé, mnohem zajímavější než na suchu.

Přetahovaná pokračovala. Hamilton dal 1:20,64 a Albon se posunul před Verstappena na třetí místo. Jedním z mála, který neměl do dění co mluvit, byl Vettel, přikovaný na devátou pozici. Jen to dvakrát na obrazovce probliklo a během tohoto okamžiku Verstappen připravil Hamiltona o pole position a ten si ho promptně vzal zpět (1:19,70). Hypotetickou druhou řadu teď vytvářeli Ocon a Bottas. Francouze v ní ještě vystřídal Sainz, Hamilton učinil další skok vpřed a pak přišla šachovnice. Paráda!

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:18,188 1:17,825 1:19,273 34
2. Max Verstappen Red Bull Honda 1:18,297 1:17,938 1:20,489 34
3. Carlos Sainz McLaren Renault 1:18,590 1:18,836 1:20,671 33
4. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:18,791 1:18,657 1:20,701 34
5. Esteban Ocon Renault Renault 1:19,687 1:18,764 1:20,922 33
6. Lando Norris McLaren Renault 1:18,504 1:18,448 1:20,925 34
7. Alexander Albon Red Bull Honda 1:20,882 1:19,014 1:21,011 31
8. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:20,192 1:18,744 1:21,028 33
9. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:19,662 1:19,229 1:21,192 32
10. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:20,243 1:19,545 1:21,651 33
11. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:20,871 1:19,628   24
12. George Russell Williams Mercedes 1:20,382 1:19,636   22
13. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:19,697 1:19,645   23
14. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:19,824 1:19,717   24
15. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:21,140 1:20,211   22
16. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:21,372     12
17. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:21,607     12
18. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:21,759     12
19. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:21,831     12
20. Romain Grosjean Haas Ferrari DNS     1

Zdroj: FORMULE.cz

Komentáře ke článku