Další osamělá show Mercedesu
VC Španělska – kvalifikace
Šest setin rozdílu mezi prvním a druhým, to svědčí o pěkném dramatu. Jen by se nemělo odehrát mezi stejně zbarvenými auty a s konkurencí přihlížející z uctivé vzdálenosti. Tentokrát si pole position, 92. ve své kariéře, vyjel Hamilton.
Odpolední počasí se v Barceloně v sobotu od pátku ničím nelišilo. Panovalo opět prázdninových 32 stupňů, asfalt se rozpálil na padesát. Pneumatikáři vraštili čela.
Oddechnout si naopak mohl Ocon. Po ráně v samotném závěru třetího tréninku stihli mechanici Renaultu dát jeho auto zase do kupy. Navíc sportovní komisaři nepřikročili po vyšetření tohoto incidentu, do něhož se zapletl rovněž Magnussen, k žádné penalizaci.
Úvodní časy naskočily u jezdců Williamsu, bylo však jasné, že ani Latifiho 1:19,23, ani Russellovo 1:19,56 na postup určitě stačit nebudou. Na rozdíl od Silverstone jsme žádné experimenty nezaregistrovali, všichni nastoupili s měkkými pneumatikami.
Verstappen evidentně dosáhl maxima možného. Na mercedesy dnes neměl. Foto: Red Bull
Vážně bylo třeba brát až Verstappenových 1:17,42. Hamilton kontroval už velice kvalitním výkonem 1:17,03. Za něj se zařadilo duo Racing Pointu Pérez a Stroll a pak teprve Bottas. Zatímco vpředu nastal dočasný klid zbraní, pozornost se přesunula na chvost. Mezi kvintetem bezprostředně ohrožených pilotů se nacházel i Grosjean, což signalizovalo, že včerejší zázrak patří definitivně minulosti. Spolu s ním na tom byli bídně Räikkönen, Magnussen, Latifi a Giovinazzi. Takže nic překvapujícího. Z delší perspektivy to valně nevypadalo ani s dvanáctým Vettelem.
V závěru první části se ještě Verstappen posunul na třetí příčku a Hamilton se zlepšil na 1:16,87. Především však utekl hrobníkovi z lopaty Räikkönen. Místo něj se na ní ocitl Russell. Končili rovněž Magnussen, Grosjean, Giovinazzi a Latifi. Zejména Grosjean se netajil obrovským zklamáním. Magnussen žaloval na Kvjata, že mu překážel.
Ani do prostřední fáze se kupodivu nikdo neodvážil nastoupit se středními gumami. Očekávalo se však, že k tomu dojde v jejím průběhu.
Mercedesy neponechaly nic náhodě a okamžitě udeřily. Hamilton zajel 1:16,01, Bottas 1:16,15. Verstappen ztratil už téměř obligátní půlsekundu. Následovali Sainz, Pérez (navzdory masivnímu smyku), Stroll, Norris, Albon, Ricciardo a Ocon.
Po chvíli se hrubě nespokojený Leclerc prosadil na pátou příčku, zatímco Vettela znovu čekal boj o přežití. Spolu s ním v tom byli namočeni Ocon, Gasly, Kvjat a Räikkönen.
Otmar Szafnauer tvrdil, že racing pointy nejedou v kvalifikačním režimu. Buď blufoval, nebo se zítra mají soupeři na co těšit. Foto: Racing Point
Posledně jmenovaný projevil značnou dávku odvahy a zkusil to se středním obutím. Nijak mu ovšem nepomohlo. Vettel unikl na desátou příčku a dostal tím pod značný tlak Ricciarda. Jenže vzápětí skvěle zabral Gasly a pronikl až na páté místo, takže exmistr světa se znovu dostával mimo hru. Do ní se již nevrátil (o pouhé dvě tisíciny sekundy!), stejně jako Kvjat, Ricciardo, Ocon a Räikkönen. Po nadějném počátku víkendu tak Renault nerozhodně nenaplnil svoje ambice.
O pole position si to rozdali Hamilton, Bottas, Verstappen, Albon, Pérez, Stroll, Norris, Sainz, Leclerc a Gasly. Předvoj představovaly racing pointy (Stroll 1:16,58, Pérez 1:16,56).
Klíčový však byl Bottasův čas 1:15,64. Stačí to? Ne, Hamilton dokázal ubrat dalších šest setin, byť byl ve dvou ze tří sektorů pomalejší. Verstappen spolehlivě držel třetí plac s 1:16,29. Za Pérezem a Strollem se nacházeli Norris, Leclerc, Albon, Sainz (probrzdil) a Gasly.
Při odjezdu do rozhodující rundy hlásil Leclerc nezvyklé chování motoru. Nic vážného se nakonec nestalo, ale nezlepšil se, ba právě naopak. Ostatní zůstali většinou na svém, jen Albon a Sainz zaznamenali mírný posun vzhůru.
| p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes | 1:16,872 | 1:16,013 | 1:15,584 | 15 |
| 2. | Valtteri Bottas |
Mercedes |
Mercedes | 1:17,243 | 1:16,152 | 1:15,643 | 15 |
| 3. | Max Verstappen |
Red Bull |
Honda | 1:17,213 | 1:16,518 | 1:16,292 | 15 |
| 4. | Sergio Pérez |
Racing Point |
Mercedes | 1:17,117 | 1:16,936 | 1:16,482 | 15 |
| 5. | Lance Stroll |
Racing Point |
Mercedes | 1:17,316 | 1:16,666 | 1:16,589 | 15 |
| 6. | Alexander Albon |
Red Bull |
Honda | 1:17,419 | 1:17,163 | 1:17,029 | 18 |
| 7. | Carlos Sainz |
McLaren |
Renault | 1:17,438 | 1:16,876 | 1:17,044 | 17 |
| 8. | Lando Norris |
McLaren |
Renault | 1:17,577 | 1:17,166 | 1:17,084 | 18 |
| 9. | Charles Leclerc |
Ferrari |
Ferrari | 1:17,256 | 1:16,953 | 1:17,087 | 18 |
| 10. | Pierre Gasly |
AlphaTauri |
Honda | 1:17,356 | 1:16,800 | 1:17,136 | 18 |
| 11. | Sebastian Vettel |
Ferrari |
Ferrari | 1:17,573 | 1:17,168 | 12 | |
| 12. | Daniil Kvjat |
AlphaTauri |
Honda | 1:17,676 | 1:17,192 | 12 | |
| 13. | Daniel Ricciardo |
Renault |
Renault | 1:17,667 | 1:17,198 | 12 | |
| 14. | Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo |
Ferrari | 1:17,797 | 1:17,386 | 12 | |
| 15. | Esteban Ocon |
Renault |
Renault | 1:17,765 | 1:17,567 | 12 | |
| 16. | Kevin Magnussen |
Haas |
Ferrari | 1:17,908 | 6 | ||
| 17. | Romain Grosjean |
Haas |
Ferrari | 1:18,089 | 6 | ||
| 18. | George Russell |
Williams |
Mercedes | 1:18,099 | 9 | ||
| 19. | Nicholas Latifi |
Williams |
Mercedes | 1:18,532 | 9 | ||
| 20. | Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo |
Ferrari | 1:18,697 | 6 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes

V testu mladých jezdců byl nejrychlejší Jak Crawford

15.08. 2020
Lewis Hamilton
Mercedes
Valtteri Bottas
Max Verstappen
Red Bull
Sergio Pérez
Racing Point
Lance Stroll
Alexander Albon
Carlos Sainz
McLaren
Charles Leclerc
Ferrari
Pierre Gasly
AlphaTauri
Sebastian Vettel
Daniil Kvjat
Daniel Ricciardo
Renault
Alfa Romeo
Kevin Magnussen
Haas
Williams
Antonio Giovinazzi