Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Před VC Ruska 2020

Před VC Ruska 2020

Desátá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1

Po krátké přestávce jezdce čeká už desátá velká cena v sezoně. Před časem se to zdálo téměř nemožné. Mercedes sice soupeřům uniká, ale za ním se dějí zajímavé věci. Ambice jednotlivých týmů jsou velmi nestálé.

Po devíti odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (190) před týmovým kolegou Valtterim Bottasem (135) a Maxem Verstappenem (110). Nebodovali pouze Nicholas Latifi, George Russell a Romain Grosjean. Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (325) před Red Bullem (173) a McLarenem (106). Bez bodového zisku je pouze Williams.

Historie okruhu

První dvě VC Ruska se uskutečnily v Petrohradu už před první světovou válkou v letech 1913 a 1914. Po vzniku mistrovství světa se z pochopitelných důvodů v kalendáři F1 neobjevovaly. Od osmdesátých let však Bernie Ecclestone vyvíjel velkou snahu, aby pronikl za železnou oponu do komunistické země. Plány na pořádání závodu v Moskvě však pokaždé zkrachovaly. Nakonec se mu to dřív podařilo v roce 1986 v Maďarsku.

Po rozpadu Sovětského svazu se vyrojily další projekty, které po roce 2000 dostávaly konkrétní podobu. Nakonec se o jejich realizaci zasloužil ruský prezident Vladimír Putin. Nejdřív podpořil pořádání zimních olympijských her v Soči a vzápětí využití areálu i potřebného zázemí pro velkou cenu F1. Premiéře závodu na pobřeží Černého moře byl také osobně přítomen.

Výstavba okruhu si vyžádala dalších 150 milionů eur. Autorem byl samozřejmě Hermann Tilke. S využitím olympijského parku v Soči a běžných ulic vytvořil trať splňující požadavky na moderní závodní okruh. Je dostatečně široká s potřebnými únikovými zónami, i když na mnoha místech ji obklopují zdi. Místy se podobá okruhu v přístavu ve Valencii, kde se jezdilo v letech 2008 až 2012. Ideálním místem pro předjíždění by teoreticky měla být 2. zatáčka. Skutečnost je však odlišná. Předjíždění je v Soči jako šafránu. 

Na snímku z první VC Ruska Rosberg před Hamiltonem, ale v cíli bylo pořadí opačné. Foto: Mercedes

První závod se zde uskutečnil 12. října 2014 a premiéru sledovalo kromě prezidenta Vladimíra Putina také 65 000 nadšených diváků. Z vítězství se dosud radoval pouze tým Mercedes a jeho jezdci Lewis Hamilton (4x), Nico Rosberg a Valtteri Bottas.

Ačkoli je trať po celých sedm let stejně dlouhá, rychlost se rapidně zvyšuje. Zatímco v roce 2014 zajel Lewis Hamilton nejrychlejší kolo v kvalifikaci časem 1:38,513 a Valtteri Bottas v závodě 1:40,896, předloni získal Valtteri Bottas pole position za čas 1:31,387. V závodě jel loni nejrychlejší kolo Lewis Hamilton za 1:35,761. Závod ještě nevyhrál jezdec, který by nestál na jednom z prvních tří míst na roštu. 

Klíčová místa

Trať vedoucí Olympijským parkem, který byl centrem zimních olympijských her v Soči v roce 2014, má jednu raritu. Je jí zatáčka číslo 3, nejdelší v celém seriálu mistrovství světa F1. Také celý okruh, navržený jako většina ostatních architektem Hermannem Tilkem, patří k nejdelším. Z celkových 5848 metrů však plných 1700 metrů vede po běžně používaných ulicích. Povrch má proto k ideálním vlastnostem hodně daleko. Časy se díky tomu během víkendu zlepšují úměrně tomu, jak se asfalt v ideální stopě „pogumuje“. Podle techniků firmy Brembo trať patří k nejnáročnějším na brzdy.
 
Jezdci používají brzdy v 10 z 18 zatáček. Čas strávený brzděním v každém kole je 15,25 vteřiny, což odpovídá 17 % z celkové vzdálenosti závodu. I když je okruh o 600 metrů delší než v Mugellu, brzdový systém se v každém kole používá o dvě sekundy kratší dobu než na trati v Toskánsku. 

VC Ruska ještě nevyhrál jezdec, který by nestál na jedné z prvních tří pozic na startu. Foto: Mercedes

Na druhé straně je průměrné maximální zpomalení 4,2 G na kolo velmi vysoké. Vyšší je pouze ve VC Belgie ve Spa-Francorchampsu. Na polovině brzdných úseků zpomalení překračuje 4 G. V několika případech se v pravých zatáčkách při snížení rychlosti o více než 200 km/h zvýší na více než 5,5 G. Takové parametry nenajdete na žádné jiné trati. Energie vyprodukovaná brzděním je asi 179 kW, podobně jako ve Spa nebo v Monze.

Z deseti brzdných úseků jsou dva klasifikovány jako náročné, pět má střední obtížnost a zbývající tři jsou lehké. Nejnáročnější je druhá zatáčka po startu. Auta k ní přijedou rychlostí 336 km/h a zpomalují na 131 km/h na 109 metrech za pouhé 1,85 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 144 kg a dosáhnou zpomalení 6,1 G. 

Zajímavá čísla

Mercedes dokázal zvítězit ve všech šesti dosud odjetých Velkých cenách Ruska v Soči. Pokud by vyhrál i letos, ustanoví tím nový rekord v počtu po sobě jdoucích triumfů ve stejné velké ceně.

O pole position ho dvakrát připravili jezdci Ferrari: v roce 2017 Sebastian Vettel a loni Charles Leclerc.

Vítězství Valtteriho Bottase v roce 2017 bylo jeho prvním ve F1. Fin na této trati rovněž dosáhl svého prvního nejrychlejšího kola v závodě. Bylo to při ruské premiéře v roce 2014 ještě v barvách Williamsu.

Jezdci s pohonnými jednotkami Mercedes dosud obsadili 12 z 18 pozic na stupni vítězů. Kromě týmu Mercedes (5x Hamilton, 3x Bottas, 2x Rosberg) to dokázaly ještě stáje Williams (1x Bottas) a Force India (1x Pérez).

Lewis Hamilton v případě vítězství vyrovná rekord Michaela Schumachera v počtu vítězství ve velkých cenách (91).

Kimi Räikkönen pojede v Soči svoji 323. velkou cenu F1. Vyrovná tím historický rekord Rubense Barrichella.

V období od 19. září do 24. září bylo u jezdců, týmů a dalších oficiálních pracovníků provedeno 3256 testů na Covid-19. Sedm z nich bylo pozitivních.

Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 199 metrů. Proti loňsku na trati nedošlo k žádným úpravám.

První ze dvou DRS zón má detekční bod 72 metrů za zatáčkou č. 18 a aktivaci 95 metrů před zatáčkou č. 1. Druhá zóna má detekční bod 72 metrů před zatáčkou č. 10 a aktivaci 70 metrů za touto zatáčkou.

Vzpomínka na rok 2019

Po Velké ceně Singapuru měl Hamilton náskok 65 bodů na Bottase a 96 na Verstappena. V Poháru konstruktérů utekl Mercedes Ferrari o 133 a Red Bull Racingu o 238 bodů.

Kvalifikaci vyhrál Leclerc (počtvrté za sebou!) před Hamiltonem a Vettelem. Kvjat nesplnil kvalifikační limit, byl však do závodu připuštěn na základě tréninkového výsledku. Kromě něj se penalizace za nadlimitní výměnu komponentů nevyhnula ani Albonovi, Gaslymu, Verstappenovi a Kubicovi.

Během prvních dvou zatáček se dostal do vedení Vettel, následovaný Leclerkem, Hamiltonem a Sainzem. Ve 4. zatáčce inkasoval Grosjean zezadu ránu od Giovinazziho a Ricciarda, načež se zabořil se do bariéry. Do akce byl povolán safety car.

V nájezdu do 4. kola došlo k restartu. Obě ferrari ujížděla soupeřům a rychlejší byl v počáteční fázi Vettel. Přesto dostal od týmu pokyn, aby před sebe pustil kolegu Leclerka, což se u něj v žádném případě nesetkalo s pochopením. Sainz si udržoval čtvrtou pozici před Bottasem, ale v 7. kole mu podlehl. Räikkönen obdržel penalizaci (průjezd uličkou před boxy) za předčasný start.

Po 10 kolech se držel v čele Vettel o dvě vteřiny před Leclerkem a další čtyři před Hamiltonem. Bottas ztrácel na týmového kolegu už propastných sedm vteřin. Na dalších místech jeli Sainz, Norris, Verstappen, Pérez, Hülkenberg, Magnussen, Stroll, Gasly, Kvjat, Albon, Russell, Ricciardo, Giovinazzi, Kubica a Räikkönen. 

Pokud Lewis Hamilton vyhraje i letos, dostihne Michaela Schumachera v počtu triumfů ve velkých cenách. Foto: Mercedes

Vettel přidával další nejrychlejší kola a stále mírně navyšoval náskok. Časy mercedesů se však oběma ferrari začaly vyrovnávat. Hamilton měl na Vettela manko 6,6 vteřiny, na druhého Leclerka rovné tři.

V 17. kole se Verstappen probil už na páté místo a před sebou měl jen kvarteto favoritů. Bottas se ovšem nacházel o téměř dvacet sekund před ním.

Po dvaceti kolech nadále táhl pole Vettel o 4,2 vteřiny před Leclerkem. Hamilton zaostával o 7,1 vteřiny, Bottas o 19,0, Verstappen o 38,6, Sainz o 43,9 a Pérez o 50,1.

Ve 22. kole měnil pneumatiky Leclerc a po návratu na dráhu nasadil pekelné tempo. V prvním kole po výměně zajel nejrychlejší kolo a o vteřinu překonal Vettela. V dalším kole už to bylo 1,7 vteřiny.

Ve 25. kole zamířil do boxů Vettel. Na trať se vrátil těsně za Leclerkem, vzápětí ovšem odstavil své ferrari u bariéry. Ředitelství závodu aktivovalo virtuální safety car.

Hamilton a Bottas okamžitě přezuli. Hamilton nyní vedl o šest vteřin. Virtuální zpomalovací vůz nahradil skutečný, když se vyboural Russell. Ferrari vzápětí stáhlo Leclerka a dalo mu měkké pneumatiky.

Za safety carem se kroužilo v pořadí Hamilton, Bottas, Leclerc, Verstappen, Sainz, Magnussen, Norris, Pérez, Stroll, Albon, Hülkenberg, Gasly, Kvjat, Giovinazzi a Räikkönen.

Po skončení neutralizace uvízl Leclerc za Bottasem a Hamilton mu mezitím ujel. To se ukázalo být rozhodujícím, navíc si Leclerc proti očekávání neporadil ani s finským protivníkem.

Kromě této trojice skórovali rovněž Verstappen, Albon, Sainz, Pérez, Norris, Magnussen a Hülkenberg.

 

RuskoVC Ruska

Okruh: Sochi Autodrom

Místo: Soči

Rusko okruh
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F12014
  • POČET KOL53
  • DÉLKA OKRUHU5848 m
  • DÉLKA ZÁVODU309,745 km
  • REKORD OKRUHU1:35,761 (2019)
  • DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
 
  • Počet zatáček18
  • Nadmořská výška21,4 – 23,3 m
  • Opotřebení pneumatiknízké
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivamalá
 

25. – 27. září 2020

  • První tréninkPÁ   10:00 – 11:30
  • Druhý tréninkPÁ   14:00 – 15:30
  • Třetí tréninkSO   11:00 – 12:00
  • KvalifikaceSO   14:00 – 15:00
  • ZávodNE   13:10 – 15:10
 

Vítězové VC Ruska

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2019 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Charles Leclerc Ferrari Ferrari
2018 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2017 Valtteri Bottas  Mercedes Mercedes Sebastian Vettel Ferrari Ferrari
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
 

Vybrané údaje z roku 2019

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 890,6 m
  • Poloha pole position vlevo
  • Délka uličky před boxy1) 427 m
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 60 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 25,6 s
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 68 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 76 %
  • Počet řazení za kolo1/2) 62/43
  • DRS zóny1)Z1-2/Z11-13
  • Největší přetížení4) 5,9 G v 18. zatáčce
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 144 kg ve 2. zatáčce
  • Největší brzdná síla4) 2892 kW ve 2. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 330,0 km/h (Giovinazzi)
  • Max. rychlost v závodě5) 340,4 km/h (Vettel)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:31,628 (Leclerc)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:35,761 (Hamilton)
  • Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 28. kole (Hamilton)
  • Počet předjetí1) 11
  • Počet předjetí s DRS1) 13
  • Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 27 kol (Kvjat)
  • Nejdelší úsek na středních pneu3) 33 kol (Norris)
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 28 kol (Verstappen)
  • Počet zastávek v boxech 25
  • Počet vítězství z pole position 2x ze 6 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 80 %
  • Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 4 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 22 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 34 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli