Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Chtěl bych si toho zkusit ještě hodně

Chtěl bych si toho zkusit ještě hodně

Exkluzivní rozhovor s Nélsonem Piquetem mladším

Na Nélsona Piqueta mladšího si mohou fanoušci formule 1 pamatovat z let 2008 a 2009. Syn trojnásobného mistra světa Nélsona Piqueta tehdy hájil barvy Renaultu. Během účinkování v královně motorsportu si připsal mimo jiné i jedno umístění na stupních vítězů, a to ve VC Německa 2008. Pozornost ale na sebe přitáhl zejména nechvalně proslulou úmyslnou nehodou v Singapuru téhož roku, aby podpořil šance na vítězství svého tehdejšího týmového kolegy Fernanda Alonsa. Později se mimo jiné stal šampionem historicky první sezony formule E (2014/2015). Nyní poskytl exkluzivní rozhovor pro server FORMULE.cz.

Jak vzpomínáte na své účinkování ve formuli 1?

Bylo skvělé, když jsem při své premiérové sezoně získal druhé místo na Hockenheimringu. V podstatě jsem zažil nejúspěšnější debutovou sezonu ve formuli 1 ze všech Brazilců. Později v tomto roce bylo velmi dobrým momentem rovněž hodně těžce vybojované čtvrté místo v Japonsku. Do všeho, co dělám, dávám veškeré své úsilí. Miluji závodění a vždy jsem byl spokojen, že je moje kariéra rozmanitá. Formule 1 byla pár let součástí mého života. Od té doby jsem toho ale už absolvoval spoustu. Miluji, co dělám.

Vaším týmovým kolegou byl u Renaultu dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso. Ten je mnohými označován jako potížista a řada jeho bývalých týmových kolegů se nechala v minulosti slyšet, že není snadné s ním vyjít. Jaká je vaše zkušenost se Španělem? Jak jste spolu vycházeli?


Fernando je jedním z nejtalentovanějších jezdců vůbec a je to můj přítel. Pro jeho vášeň k tomuto sportu k němu chovám obrovský respekt. Oba máme společné, že dýcháme a žijeme pro závodění.

Co očekáváte od Alonsova návratu do formule 1?

Jak jsem řekl, je to jeden z nejtalentovanějších pilotů v historii. Bude fantastické sledovat, čeho se mu podaří dosáhnout.

 

Během působení v Renaultu byl jeho parťákem dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso. Foto: Renault


Po odchodu z formule 1 jste se představil ve spoustě sérií. Zazářil jste ale zejména ve formuli E. Stal jste se šampionem jejího premiérového ročníku. Považujete to za vrchol své kariéry?

Během kariéry jsem zažil pár momentů, na které jsem velice hrdý. Ve formuli 1 to bylo například mé první pódium roku 2008 na Hockenheimringu, později v oné sezoně pak čtvrté místo v Japonsku a šesté v Maďarsku. Úžasné momenty, na které budu vždy vzpomínat, jsem ale zažil ještě předtím, než jsem se dostal do formule 1.

 

V motokárách jsem vyhrál každý šampionát, kde jsem závodil. V roce 2002 jsem se stal šampionem jihoamerické F3 a v roce 2004 jsem získal titul v britské F3. V roce 2006 jsem v Maďarsku stanovil rekord GP2 (předchůdce dnešní F2, pozn. red.), když jsem se stal prvním jezdcem, který odjel perfektní víkend a získal v něm maximální možný počet bodů. V NASCAR bylo zlatým hřebem vítězství na Road America v roce 2012 při mém  teprve třetím startu v Nationwide Series. To byl ohromný moment. A titul ve formuli E byl samozřejmě výjimečný.

Titul historicky prvního šampiona formule E již Nélsonu Piquetovi mladšímu nikdo nevezme. Foto: ABB Formula E


Ve formuli E jste se sice stal historicky prvním šampionem, v dalších sezonách jste již ale na tyto výkony navázat nedokázal. Co podle vás bylo toho příčinou?

S balíčkem, který jsem měl od sezony 2015/2016 a dále k dispozici, jsem nebyl v pozici takové výsledky zopakovat. V první sezoně byly všechny vozy stejné, takže jsme ukázali, čeho jsme schopni za zcela rovných podmínek. Od druhé sezony si týmy mohly vyvíjet svou vlastní pohonnou jednotku a tým, za který jsem závodil, tedy NIO, neměl ten správný balíček.

Je to neuvěřitelně konkurenční série a ta technologická výzva není snadná. Je tisíce možných řešení a technologií, na které se musíte soustředit a do kterých je třeba investovat. Není snadné učinit správná rozhodnutí. NIO se možná nerozhodovalo správně dva roky po sobě a jakmile se ocitnete o pár kroků pozadu, je těžké to dohnat.

Co si myslíte o vývoji formule E a jakou budoucnost tomuto šampionátu věštíte?

Už když jsem o formuli E slyšel poprvé, myslel jsem si, že to bude vážně zajímavý koncept. Technologie, která se tam využívá, je budoucnost. Věděl jsem, že chci toho být součástí a Alejandru Agagovi se tento šampionát skutečně podařilo uspořádat. Očekávám, že to půjde od úspěchu k úspěchu. Během šesti let tato série ohromně vyrostla.

Momentálně závodíte v brazilském šampionátu cestovních vozů Stock Car. Ale jaké jsou vaše plány do budoucna? Máte v úmyslu zůstat na domácí scéně nebo byste se například rád vrátil do Evropy?

Toho, co bych si chtěl zkusit, je stále hodně. Rád bych znovu závodil ve dvaceti čtyř hodinách Le Mans. Kdybych mohl, jezdil bych zde každoročně. Absolutně jsem si zamiloval také závody NASCAR, takže i do toho bych okamžitě šel znovu. Jako závodní jezdec samozřejmě chci vyhrávat závody a šampionáty. V mé kariéře je tedy vždy prostor pro něco dalšího. Mám ale i jiný byznys, který pěstuji stejně jako závodění. 

Letos Piquet závodí v brazilském šampionátu cestovních vozů Stock Car. Foto: Stock Car


Zdroj: Originální materiál redakce, úvodní foto: ABB Formula E