Novinky

  • 04.12.2024 Good Do prvního tréninku nastoupí za Ferrari Arthur a Charles Leclercovi

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

Facebook Instagram

Vandoorne střídá na trůnu De Vriese

Vandoorne střídá na trůnu De Vriese

e-Prix Soulu - 2. závod

Derniérová sezona Mercedesu ve formuli E nemohla pro německou stáj dopadnout lépe. Při posledním závodě sezony si totiž zajistil titul Vandoorne, který v závodě obsadil druhou pozici. "Stříbrné šípy" zvítězily rovněž v týmovém hodnocení. Vítězem závodu se stal Mortara. Kromě něj a Vandoorna vystoupal na stupně vítězů i třetí Dennis. Ten původně projel cílem jako druhý, na bronzovou příčku ho ale odsunula penalizace.

Pro poslední závod letošní sezony vybojoval pole position Da Costa. Druhé místo patřilo na roštu Mortarovi, třetí Dennisovi, čtvrté Vandoornovi, páté Frijnsovi, šesté Di Grassimu, sedmé Ticktumovi, osmé Vergnemu, deváté Güntherovi, desáté Settemu Camarovi, jedenácté Askewovi, dvanácté De Vriesovi, třinácté Evansovi, čtrnácté Cassidymu, patnácté Wehrleinovi, šestnácté Natovi, sedmnácté Lottererovi, osmnácté Rowlandovi, devatenácté Buemimu, dvacáté Turveymu, dvacáté první Fenestrazovi a dvacáté druhé Simsovi.

Sims před závodem ovšem měnil komponenty pohonné jednotky, což pro něj znamenalo penalizaci 60 míst. Na 22. místě se ovšem už kvalifikoval a nemohl tak nikam spadnout. Během závodu si tak musel odpykat penalizaci deset sekund stop & go.

Na Alexandera Simse čekal náročný úkol. Foto: Mahindra



Co se týče boje o titul, zůstávali ve hře před začátkem závodu už jen Vandoorne a Evans. Pro pilota Mercedesu vypadala situace před nedělním závodem ještě příznivěji než bezprostředně po skončení sobotního klání. Jeho náskok před Evansem totiž činil 21 bodů a ve hře už jich po kvalifikaci zbývalo jen 26. To znamenalo, že Evans musí bezpodmínečně vyhrát, pokud si chce uchovat naději na zisk titulu. Vandoornovi ale současně stačilo dojet do sedmého místa. V takovém případě by se stal šampionem bez ohledu na Novozélanďanův výsledek. Vandoornovi navíc mohlo přidávat na klidu i to, že Evans startoval až třináctý, zatímco jemu patřilo čtvrté místo.

Startovní procedura se o trochu protáhla. Lotterer se totiž původně zařadil na špatné místo. Brzy ale svou chybu napravil a mohlo se začít závodit.

Da Costa si udržel první pozici. Mortara se musel mít na pozoru před Dennisem, který se na okamžik dostal před Švýcara. Nakonec sice Mortara druhé místo udržel, souboj s Dennisem se ale neobešel bez kontaktu.

Za vedoucí trojicí se bojovalo hned od úvodních metrů. Mezi Di Grasism a Ticktumem dokonce došlo ke kontaktu, po kterém dvojice na okamžik na chvíli ucpala trať. Brzy se ale oba vozy opět rozjeli. Ne všichni piloti za nimi však stačili včas zabrzdit a vzduchem tak létal karbon.

Poté, co Mortara na startu odrazil útok Dennise, začal v dalších kolech dotírat na Da Costu. Netrvalo dlouho a podařilo se mu ho předjet. Při svém úspěšném pokusu o předjetí navíc Da Costu vyvezl z ideální stopy a ten za to zaplatil pádem až na třetí příčku. Protáhl se přes něj totiž i Dennis. Za pilotem stáje DS Techeetah číhal na příležitost Vandoorne. Belgičan se ale současně musel mít na pozoru před Frijnsem.

Ukázalo se, že strkanice z úvodního kola se na některých vozech neobešly bez následků. K mechanikům totiž zamířili Ticktum a Rowland. Oba už zde zůstali a závod pro ně skončil. Ještě předtím odstoupil na následky kontaktů v prvním kole Lotterer.

Mortara začal na čele ujíždět Da Costovi. Vandoorne sice stále zůstával na čtvrté pozici za Da Costou, nemuselo ho to ale příliš trápit. Jeho úhlavní rival Evans byl totiž až devátý.

Šance Mitche Evanse na titul byly před startem už jen teoretické. Foto: Jaguar



Po deseti minutách jsme mohli vidět už pět odstoupení. Po vzájemné kolizi totiž byli vyřazeni Wehrlein s De Vriesem. Zatímco pilot Porsche odstavil svůj vůz na dráze, De Vries se ještě zvládl dobelhat k mechanikům. Tam ale i jeho vystoupení skončilo. Günther stavěl s defektem pneumatiky.

De Vries svým počínáním Wehrleina pořádně vytočil: "Je to zkrátka idiot. Doufám, že se do F1 nedstane. Zatracený idiot," rozčiloval se pilot Porsche.

Na špici se pořadí stále neměnilo. Vedl Mortara před Dennisem a Da Costou. Viděli jsme první aktivace útočných módů.

Sportovní komisaři trestali. Pětisekundovou penalizaci dostal De Vries, který byl uznán vinným za způsobení kolize s Wehrleinem. Jelikož ale ani jeden z těchto jezdců už v závodě nepokračoval, byl tento trest bezpředmětný. Podobné to bylo u Lotterera, který dostal průjezd boxy za porušení pravidel startovní procedury.

Ani tím ale potíže jezdců nekončily. Zhruba po dvaceti minutách zamířil s defektem pravé přední pneumatiky do boxů Di Grassi. V tomto případě šlo patrně o následek Brazilcova střetu s Ticktumem v prvním kole. Jeho zastávka pomohla mimo jiné Evansovi, který se tak dostal na osmé místo. Jelikož ale Vandoorne stále jezdil čtvrtý, nebylo mu to nic moc platné.

Zhruba dvacet čtyři minut před koncem se vydal na dráhu zpomalovací vůz. Vyvrcholilo totiž trápení Günthera, který odstavil své auto na dráze. Ještě předtím Němec kolidoval s bariérou. Zdálo se, že jeho auto má poškozené zavěšení.

Za zpomalovacím vozem kroužili piloti v pořadí Mortara, Dennis, Da Costa, Vandoorne, Frijns, Askew, Vergne, Evans, Cassidy, Sette Camara, Buemi, Nato, Fenestraz, Di Grassi, Sims a Turvey. Poslední jmenovaný byl dalším z pilotů, kteří se v úvodu ukázali u mechaniků. I on totiž řešil defekt pneumatiky.

Zpomalovací vůz se na dráze zdržel relativně dlouho. K restartu došlo až čtrnáct a půl minuty před koncem základní doby závodu (bylo ovšem jasné, že po takto dlouhém pobytu zpomalovacího vozu na dráze se bude nějaký čas nastavovat).

Ještě před restartem bylo ukončeno divácké hlasování o fanboosty. Jednorázovou výkonnostní výhodu získali pro druhou polovinu závodu Mortara, Da Costa, Vandoorne, Evans a Di Grassi.

Mortara si dával s tím, než šlápne na plyn, na čas. Restart si ale pohlídal a zůstal první. Da Costa se dvanáct minut před koncem odvážil zaútočit na Dennise. Před něj se sice na chvíli dostal, poté ale došlo mezi dvojicí ke kontaktu, který poslal Portugalce mimo dráhu. Spadl tak až na šestnácté místo.

Potíží Da Costy využil k posunu na stupně vítězů Vandoorne. Belgičanovi najednou patřilo třetí místo a byl stále blíže k titulu. Nad Dennisem navíc visel otazník. Ve hře totiž byla penalizace za incident s Da Costou. Mortara už měl na prvním místě velký náskok.

Dlouhá fáze zpomalovacího vozu měla podle očekávání za následek relativně velkou porci nastaveného času. Ředitelství závodu přidalo k základní době 6 minut a 45 sekund.

Obavy o trest pro Dennise za kolizi s Da Costou se nakonec potvrdily. Jezdec stáje Andretti dostal pětisekundový trest. Brit s rozhodnutím komisařů nesouhlasil: "Je to blbost," uvedl do vysílačky.

Další zásadní změny už ale v nastaveném čase nepřišly. Pro poslední vítězství letošního roku si dojel Mortara. Jako druhý sice dorazil do cíle Dennis, po pětisekundovém trestu se ale propadl na třetí příčku. Na druhé místo povyskočil Vandoorne, který ale mohl být nejšťastnější ze všech. Stal se totiž novým šampionem. Mercedes se tak s formulí E rozloučil ve velkém stylu. Kromě jezdeckého titulu totiž slaví i mezi týmy. Na oba tituly dosáhl již loni, tehdy ale mezi jezdci slavil De Vries.

Nejšťastnější byl v cíli Stoffel Vandoorne. Foto: Mercedes



V závěru ještě padly dvě pětisekundové penalizace. Sette Camara byl potrestán za to, že při obraně před Natem změnil směr více než jednou. Turvey zase zavinil kolizi s Fenestrazem. Zatímco Sette Camara se kvůli tomu propadl z 11. příčky na třináctou, Turvey ze 14. pozice na patnáctou.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Edoardo Mortara Venturi Mercedes 53'31,680 34 25
2. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes 53'35,436 34 18
3. Jake Dennis Andretti BMW 53'38,329 34 15
4. Robin Frijns Envision Mercedes 53'38,701 34 12
5. Oliver Askew Andretti BMW 53'39,530 34 10
6. Jean-Éric Vergne DS Techeetah DS 53'41,151 34 8
7. Mitch Evans Jaguar Jaguar 53'41,923 34 6
8. Nick Cassidy Envision Audi 53'45,888 34 4+1
9. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan 53'48,309 34 2
10. António Félix da Costa DS Techeetah DS 53'53,906 34 1+3
11. Lucas di Grassi Venturi Mercedes 53'56,226 34 0
12. Alexander Sims Mahindra Mahindra 53'58,193 34 0
13. Sergio Sette Camara Dragon/Penske Penske 53'59,493 34 0
14. Norman Nato Jaguar Jaguar 54'03,206 34 0
15. Oliver Turvey NIO 333 NIO 54'03,245 34 0
16. Sacha Fenestraz Dragon/Penske Penske 54'07,950 34 0
DNF Maximilian Günther Nissan e.dams Nissan - 12 0
DNF Nyck de Vries Mercedes Mercedes - 7 0
DNF Pascal Wehrlein Porsche Porsche - 6 0
DNF Dan Ticktum NIO 333 NIO - 2 0
DNF Oliver Rowland Mahindra Mahindra - 0 0
DNF André Lotterer Porsche Porsche - 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Vandoorne 213, 2. Evans 180, 3. Mortara 169, 4. Vergne 144, 5. Di Grassi 126, 6. Dennis 126, 7. Frijns 126, 8. Da Costa 122, 9. De Vries 106, 10. Wehrlein 71, 11. Cassidy 68, 12. Lotterer 63, 13. Bird 51, 14. Rowland 32, 15. Buemi 30, 16. Askew 24, 17. Sims 14, 18. Turvey 6, 19. Günther 6, 20. Sette Camara 2, 21. Ticktum 1, 22. Nato 0, 23. Giovinazzi 0, 24. Fenestraz 0.

Průběžné pořadí týmů: 1. Mercedes 319, 2. Venturi 295, 3. DS Techeetah 266, 4. Jaguar 231, 5. Envision 194, 6. Andretti 150, 7. Porsche 134, 8. Mahindra 46, 9. Nissan e.dams 36, 10. NIO 333 7, 11. Dragon/Penske 2.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes