Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Da Costa letos poprvé vítězem, Vandoorne zpátky v čele

Da Costa letos poprvé vítězem, Vandoorne zpátky v čele

e-Prix New Yorku - 2. závod

Druhý newyorský závod přinesl premiérový triumf v letošní sezoně Da Costovi a stáji DS Techeetah. Druhý skončil Vandoorne a třetí Evans. Belgičan se díky svému výsledku vrátil do čela šampionátu.

Pro druhý newyorský závod měl nejlepší výchozí pozici Da Costa. Následovali Sims, Lotterer, překvapivě Sette Camara, Vandoorne, Evans, De Vries, Askew, Dennis, Frijns, Giovinazzi, Vergne, Buemi, Rowland, Günther, Bird, Ticktum, Di Grassi, Turvey, Wehrlein, Mortara a Cassidy.

Cassidy měl startovat opět první. Po sobotní nehodě ale musely být na jeho voze provedeny rozsáhlé opravy. Novozélanďan dostal mimo jiné novou baterii a chlazení a penalizaci 30 míst, což znamenalo pád na chvost. Navíc si během závodu musel odbýt penalizaci průjezdu boxy. Mortara zase musel startovat jako předposlední proto, že měl v kvalifikaci problémy se systémem brake-by-wire, což mu neumožnilo zajet žádný čas v prvních šesti minutách. Di Grassimu byly smazány dva nejrychlejší časy ze nedodržení minimální délky pobytu v boxech. Wehrleinovi byl smazán čas kvůli využití vyššího výkonu, než je dovoleno.

Během druhého závodu víkendu čekal na jezdce jen jeden pobyt v útočném módu. Ten byl ale oproti sobotě dvojnásobně dlouhý - osmiminutový.

Da Costa a Sims si po startu udrželi první dvě pozice. Start se ale nepovedl Lottererovi, který zaspsl a propadl se až na 11. příčku. Na třetí pozici se posunul Vandoorne.

Da Costa v úvodu udržoval vedení, Sims se ale byl schopen držet v těsné blízkosti. Třetí Vandoorne už trochu poodjel čtvrtému Settemu Camarovi. Bodovanou desítku tvořili také De Vries, Dennis, Evans, Frijns, Giovinazzi a Askew. Lotterer zůstával po zpackaném startu jedenáctý. Až na sedmnáctou příčku se během úvodních kol propadl Vergne.

De Vries se po zhruba čtyřech minutách dostal na čtvrtou příčku před Setteho Camaru. Obavy o svou pozici musel mít také Da Costa, který probrzdil v první zatáčce. Sims ale této chyby využít nedokázal. Giovinazzi se propadl mimo body na 12. příčku. Do nejlepší desítky se díky tomu vrátil i Lotterer, který už byl devátý.

Sette Camara se po propadu na pátou příčku musel obávat dalších útoků. Za Brazilcem jeli Dennis, Evans a Frijns. Evans se pokusil zaútočit ve vlásence na Dennise. Mezi dvojicí došlo ke kontaktu, pilotovi Jaguaru ale odvážný manévr nevyšel.

Jelikož bylo ve druhém závodě dovoleno aktivovat útočný mód pouze jednou, piloti se splněním této povinnosti příliš nechvátali. Po osmi minutách stále nebyl nikdo, kdo by jel ve výkonnostně výhodnějším režimu.

Vedoucí muž šampionátu Mortara stále jezdil po dráze pouze na sedmnáctém místě. To byla dobrá zpráva pro třetího Vandoorna. Pokud by totiž takové výsledky vydržely až do cíle, vrátil by se Belgičan do čela průběžného pořadí.

Edoardo Mortara přišel o celkové vedení. Foto: Venturi



Da Costa stále nebyl schopen osamostatnit se od Simse. Nedaleko navíc jezdili i Vandoorne s De Vriesem.

Zhruba 33 minut před koncem ztratil dvě pozice Dennis a spadl tak na devátou pozici. Nejprve ho zdolal Dennis, poté Frijns. Viděli jsme první aktivace útočného módu. Přešli do něj Ticktum, Buemi, Giovinazzi, Wehrlein a Günther.

Brzy jsme viděli zajet do aktivační zóny i první piloty ze špičky. Učinili tak De Vries a Sette Camara. Zatímco De Vries zůstal čtvrtý, Sette Camara spadl na šestou příčku za Evanse.

Vandoorne dostal zprávu, aby v dalším kole udělal přesně opačnou věc než před ním jedoucí Sims. Pilot Mahindry se ale stejně jako lídr závodu Da Costa rozhodl zajet aktivovat útočný mód. Vandoorne tak zůstal na dráze a dostal do čela. Da Costa byl druhý a Sims třetí.

O kolo později už ale Vandoorne aktivoval útočný mód také. Vrátil se zpět na své původní třetí místo. K aktivaci zajel i Evans a propadl se na šestou pozici za Setteho Camaru. Brazilce ale vzápětí zdolal a byl znovu pátý.

Ve druhé desítce došlo k incidentu mezi Güntherem a Rowlandem. Němec poslal pilota Mahindry do hodin. Oba ale pokračovali v závodě.

Da Costa si vytvořil menší náskok před Simsem. Na pilota Mahindry dotírala dvojice "stříbrných šípů" Vandoorne a De Vries. Za nimi už byl ale také Evans.

Dvacet pět minut před koncem překonal Evans De Vriese. Dostal se tak na čtvrtou pozici.  Sims a za ním jedoucí piloti se o něco více přiblížili k Da Costovi. Da Costa, Vandoorne, De Vries, Vergne a Mortara získali ve fanouškovském hlasování jednorázovou výkonnostní výhodu Fanboost pro druhou polovinu závodu.

Evans zůstával stále při chuti a už hledal cestu, kudy by se dostal na třetí pozici před Vandoorna. Ten ale současně hledal příležitost na předjetí Simse.

V nezměněném pořadí pokračovala pětičlenná vedoucí skupinka do doby, kdy zbývalo do konce závodu 19 minut. Poté se totiž Vandoorne konečně dokázal dostat před Simse a posunul se tak na druhé místo. Zatímco Belgičan se vydal stíhat Da Costu, Sims se musel začít bránit i před Evansem s De Vriesem. De Vries ve vlásence do Simse ťuknul, ten ale situaci ustál a zůstával třetí. De Vries se ale vrátil na čtvrtou pozici před Evanse.

Evans se ale nechěl s tímto stavem smířit a o pár chvil později útočil znovu. De Vries zaujal defenzivní stopu. Evans ovšem najel na hrbol, vůz se mu rozvlnil a vycestoval z dráhy. Dotáhl se na něj sice Frijns, pátý ovšem zůstal. Günther dostal pět sekund za způsobení kolize s Rowlandem.

Patnáct minut před koncem chtěl De Vriese sebrat Simsovi třetí příčku. Při útoku se vypomáhal Fanboostem, zatáčka ale byla na Simsovu stranu. Pilot Mahindry tak udržel bronzovou příčku.

Čtrnáct minut před koncem tvořili bodovanou desítku Da Costa, Vandoorne, Sims, De Vries, Evans, Frijns, Bird, Dennis, Lotterer a Vergne. Mortara sice povyskočil na 14. pozici, stále to ale znamenalo nulový bodový zisk a ztrátu celkového vedení ve prospěch Vandoorna. Cassidy byl po startu z poslední příčky a penalizaci průjezdu boxy v úvodu stále na poslední 22. pozici. Před ním jel Giovinazzi, jemuž se tak vidina prvních bodů opět vzdalovala. Ital navíc zanedlouho zamířil do boxů a tam své účinkování vzdal.

Nick Cassidy doplácel v neděli na svou sobotní nehodu. Foto: Envision



Zatímco Da Costa s Vandoornem se osamostatnili na čele, Sims si stále nemohl oddechnout. Pořád na něj totiž tlačil De Vries. Nizozemcovo snažení ovšem prozatím zůstávalo bez úspěchu.

Osm minut před koncem přišel od loňského šampiona útok. Stejně jako o několik minut dříve Evans ale najel na hrbol, který rozvlnil jeho auto. De Vries sice situaci ustál, ale propadl se na pátou pozici za Evanse. Zdálo se, že naděje na pódium vyhasly.

Na stejný hrbol najel De Vries i o kolo později, když se bránil před Birdem. Ten tohoto zaváhání využil a vzal si pátou příčku do svého držení. Na De Vriesově voze se navíc ohnulo řízení a on už pak nemohl jet ve zbytku závodu tak rychle.

Sims se sice zbavil De Vriese, v závěru závodu ale na něj vyvíjel tlak Evans. Situace na prvních dvou místech se zdála být poklidná. Da Costa udržoval mírný náskok před Vandoornem.

Tři a půl minuty před koncem se ale Vandoorne dokázal k pilotovi stáje DS Techeetah výrazně přiblížit kvůli Fanboostu. Portugalec ale v té době stále nevyužil svůj Fanboost.

Evansovi se dvě a půl minuty před koncem přeci jen povedlo zdolat Simse. De Vries se s poškozeným vozem trápil a propadl se na sedmou pozici za Frijnse.

Minutu před koncem ještě zavlála žlutá vlajka. Došlo totiž k incidentu, v němž byli zapleteni Vergne, Di Grassi a Askew. Všichni tři na následky incidentu odstoupili.

Za okamžik už zde ale byl cíl. Da Costa získal první letošní vítězství jak pro sebe, tak pro stáj DS Techeetah. Vandoorne sice Portugalce nedohnal, díky druhému místu se ale vrátil do čela šampionátu. Na stupně vítězů vystoupal také třetí Evans. Bodovali také čtvrtý Sims, pátý Bird, šestý Frijns, sedmý De Vries, osmý Dennis, devátý Lotterer a nakonec i desátý Mortara.

Turvey po skončení závodu dostal desetisekundový trest za to, předjel Setteho Camaru pod žlutou vlajkou. Spadl tak z 15. příčky na šestnáctou. Ještě hůře dopadl Günther, který byl vyloučen za využití většího množství energie, než je dovoleno.

 

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. António Félix da Costa DS Techeetah DS 46:55.511 39 25
2. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes + 0.929 39 18
3. Mitch Evans Jaguar Jaguar + 3.524 39 15
4. Alexander Sims Mahindra Mahindra + 3.631 39 12
5. Sam Bird Jaguar Jaguar + 4.412 39 10
6. Robin Frijns Envision Audi + 4.979 39 8
7. Nyck de Vries Mercedes Mercedes + 6.233 39 6
8. Jake Dennis Andretti BMW + 6.316 39 4
9. André Lotterer Porsche Porsche + 6.590 39 2
10. Edoardo Mortara Venturi Mercedes + 13.449 39 1+1
11. Pascal Wehrlein Porsche Porsche + 18.469 39 0
12. Dan Ticktum NIO 333 NIO 333 + 23.002 39 0
13. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan + 30.216 39 0
14. Oliver Rowland Mahindra Mahindra + 32.676 39 0
15. Nick Cassidy Envision Audi + 39.699 39 0+3
16. Oliver Turvey NIO 333 NIO 333 + 43.255 39 0
17. Sergio Sette Camara Dragon/Penske Penske
+ 1:08.193
39 0
DSQ Maximilian Günther Nissan e.dams Nissan - 39 0
DNF Jean-Éric Vergne DS Techeetah DS - 36 0
DNF Lucas di Grassi Venturi Mercedes - 36 0
DNF Oliver Askew Andretti BMW - 36 0
DNF Antonio Giovinazzi Dragon/Penske Penske - 27 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Vandoorne 155, 2. Mortara 144, 3. Evans 139, 4. Vergne 128, 5. Frijns 104, 6. Da Costa 100, 7. Di Grassi 84, 8. De Vries 83, 9. Wehrlein 63, 10. Lotterer 63, 11. Cassidy 47, 12. Dennis 47, 13. Bird 47, 14. Buemi 20, 15. Sims 14, 16. Rowland 11, 17. Turvey 6, 18. Askew 2, 19. Günther 2, 20. Ticktum 1.

Průběžné pořadí týmů:
1. Mercedes 238, 2. Venturi 228, 3. DS Techeetah 228, 4. Jaguar 186, 5. Envision 151, 6. Porsche 126, 7. Andretti 49, 8. Mahindra 25, 9. Nissan e.dams 22, 10. NIO 333 7.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: DS Techeetah