Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

F1 si chce ponechat motory V6

F1 si chce ponechat motory V6

Bitva se strhne na polích hybridu a paliva

Jméno Yath Gangakumaran mnohým nic neříká, a přece je to důležitá osobnost za oponou show F1. Jako ředitel strategií a obchodního rozvoje formule 1 určuje její dlouhodobé směrování, samozřejmě v součinnosti s generálním ředitelem. Je i jeho rozhodnutím, že formule 1 plánuje ponechat si motory s vnitřním spalováním minimálně do roku 2030, přestože svět kolem je nadchnut elektromotory a palivovými články.

"Ano, všichni teď mluví pouze o elektřině a vodíku. I my jsme tyto možnosti zvážili, když jsme uvažovali o našem dalším motoru, který se zrodí za pět let. Jenže tyto agregáty nemají výkonnostní parametry, které my potřebujeme. Jako vrchol motorsportu potřebujeme něco, co naším vozům umožní jezdit rychle, na požadovanou vzdálenost a na našich okruzích," zdůraznil.

Budoucností F1 není zcela nový motor, ale úplně odlišné palivo.

"Může být syntetické, nebo druhá generace biopaliv. Jako platforma chceme milionům lidí předvést, že je možné mít velmi efektivní spalovací motor na ekologická paliva. Na světě je více než miliarda vozidel a 99 procent z nich má spalovací motor. Většina automobilů jezdí alespoň 15 let, některé vydrží celá desetiletí. Takže spalovací motory jen tak nezmizí," řekl Gangakumaran.

Motor V6 je dobrý, vyvíjet se budou hybridní systémy a palivo. Foto: Renault

Toto Wolff, šéf Mercedesu, plně souhlasí. Ani jemu se nechce jít do elektřiny nebo vodíku, ani spouštět vývoj zcela nového motoru.

"Měli jsme dobrou diskusi a vyhlídky jsou pozitivní. Vše v automobilovém průmyslu je sice nastaveno směrem k elektromobilitě, ale máme i nový pohled na spalovací motory a jejich kombinaci s elektromotory. A věřím, že v úvahu je třeba brát i cenu. Neradi bychom vyvíjeli zcela novou pohonnou jednotku. Víme, že v letech 2011 a 2012 se udělala chyba, když se odsouhlasily současné velmi sofistikované a také velmi efektivní, ale zároveň mimořádně komplikované pohonné jednotky.

Myslím, že výhodnější bude mít kombinaci současného motoru a přidat k němu silnější hybridní prvky, abychom měli lepší poměr mezi čistou energií a spalovacím motorem. Nemluvím tady o zjednodušování, pouze si myslím, že bychom neměli odstartovat válku v utrácení. Kromě elektrických komponentů, pravděpodobně s větší a výkonnější baterií, jsou součástí budoucnosti určitě i trvale udržitelná paliva."

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Renault