Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Sprintové závody dostaly šanci

Sprintové závody dostaly šanci

Ještě je tu ale hodně otazníků

Kromě zmrazení vývoje motorů se na svém čtvrtečním zasedání zabývala Komise pro F1 také otázkou sprintových závodů. Nejde o zbrusu nový nápad. Diskutuje se o něm už hodně dlouho, teprve nyní se ale zjevně ledy hnuly.

Hlavní zásluhu na tom má šéf F1 Stefano Domenicali, který hodil přes palubu ideu, že do sprintu budou jezdci nastupovat v opačném pořadí, než jaké zaujímají v klasifikaci šampionátu. Masivně proti byl zejména, z pochopitelných důvodů, Mercedes. Nyní tato překážka zmizela.

V komuniké z jednání si tak můžeme přečíst, že projekt se setkal u přítomných se „širokým souhlasem“. Údajně dokonce byli pro všichni. K definitivnímu schválení však nedošlo, protože je třeba do zahájení sezony vyřešit ještě několik zásadních zádrhelů. 

Stefano Domenicali se může usmívat - podařilo se mu zrušit patovou situaci kolem sprintových závodů. Foto:FIA

Za prvé se neví, jaký status bude mít vítěz závodu. To není jen záležitost statistiků, ale piloti mají často ve smlouvách finanční bonusy za výhru ve velké ceně. Zůstane tento predikát jen nedělnímu klání? Podobně je tomu se ziskem pole position. Sprint sice v sobotu odpoledne nahradí kvalifikaci (přičemž třetí trénink zcela odpadne), jenže ta se nezruší, jen se přesune na pátek místo druhého tréninku. A protože výsledek ve sprintu určí podobu roštu pro hlavní závod, měli bychom tu vlastně dva borce (může jít ovšem o identickou osobu), kteří se postaví do čela startu.

Jasno není ani ohledně úprav kvót pro použití pneumatik a limitů na některé komponenty vozů. Je totiž evidentní, že v „ostrém režimu“ jejich opotřebení vzroste.

Některé věci jsou naopak již víceméně jisté. Délka jízdy nepřesáhne 100 kilometrů a tomu se samozřejmě uzpůsobí i bodovací systém, kdy skórovat bude jen prvních šest v cíli podle klíče 8-6-4-3-2-1.

Letos má dojít pouze k vyzkoušení funkčnosti celého modelu, patrně v Montréalu, Monze a Interlagosu. Výběr tratí není náhodný, vesměs se na nich totiž dobře předjíždí. V tom se ovšem zároveň skrývá zásadní slabina jinak velmi zajímavého záměru. Třeba v Monte Carlu hrozí, že zažijeme půlhodinu bezkrevného kroužení, v němž nikdo nebude chtít nic riskovat.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull