Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

Bottas vítězí po roční pauze

Bottas vítězí po roční pauze

Velká cena Turecka - závod

Na startu závodu patřilo první místo Bottasovi. Druhý byl Verstappen, třetí Leclerc, čtvrtý Gasly, pátý Alonso, šestý Pérez, sedmý Norris, osmý Stroll, devátý Cunoda, desátý Vettel, jedenáctý Hamilton, dvanáctý Ocon, třináctý Russell, čtrnáctý Schumacher, patnáctý Latifi, šestnáctý Giovinazzi, sedmnáctý Räikkönen, osmnáctý Mazepin, devatenáctý Sainz a dvacátý Ricciardo.

Hamilton sice v kvalifikaci zvítězil, na 11. místo ho ale odsunula desetimístná penalizace za nasazení čtvrtého spalovacího motoru. Sainz skončil v kvalifikaci patnáctý, už před začátkem víkendu ale věděl, že kvůli nasazení nových komponent pohonné jednotky bude vyrážet z chvostu. Poté, co se mu nevydařila kvalifikace, ve které skončil až šestnáctý, došlo k nasazení čtvrtých kusů spalovacího motoru, motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie a turba i u Ricciarda a také putoval na chvost.

Už před startem bylo jasné, že se závod uskuteční za odlišných podmínek než kvalifikace. V Istanbulu totiž pršelo a všichni jezdci zvolili pro start gumy do přechodných podmínek. Teplota vzduchu činila 15 stupňů a trať měla 18 stupňů.

Po startu si pohlídal první místo Bottas. Ke změně nedošlo ani na zbylých pódiových pozicích. Druhý zůstal Verstappen a třetí Leclerc. Špatně začal závod pro Alonsa. Dvojnásobný mistr světa z let 2005 a 2006 se totiž po startu z pátého místa v první zatáčce roztočil. Přecházel tomu kontakt s Gaslym, který se po startu ocitl v sendviči mezi Španělem a Pérezem.

Po prvním kole vedl Bottas před Verstappenem a Leclercem. Čtvrtý byl Pérez, pátý Gasly, šestý Norris, sedmý Stroll, osmý Cunoda, na deváté místo se posunul Hamilton a bodovanou desítku uzavíral Vettel. Až na poledním místě kroužil Latifi, který se později také roztočil. Pokračovalo ale i trápení Alonsa. Španěl poslal ve čtvrté zatáčce do hodin Schumachera. Němec, který v kvalifikaci překvapil postupem do druhé části, se tak propadl na předposlední 19. místo. Pilot týmu Alpine byl sedmnáctý.

 Fernando Alonso sice startoval z páté pozice, jeho naděje na dobrý výsledek ale zhasly už v úvodu. Foto: Alpine



V nájezdu do třetího kola činil rozestup mezi Bottasem a Verstappenem sekundu a půl. Leclerc kroužil o dvě sekundy za Verstappenem. Hamilton poté, co vydělal dvě pozice v prvním kole, zůstával stále devátý za Cunodou. Dopředu postoupili i další penalizovaní závodníci. Zatímco Sainz byl po startu z 19. místa třináctý, Ricciardo jel po startu z 20. příčky na 16. pozici.

Cunoda neprodal svou kůži lacino a Hamilton si s ním poradil až v osmém kole závodu. Jeho předjížděcí manévr přišel ve třetí zatáčce. Posunul se i Sainz, který předjel Giovinazziho a byl dvanáctý. Špatnou zprávu obdržel Gasly. Francouz byl za kontakt s Alonsem z úvodu závodu potrestán pěti sekundami. Trest dostal ale i sám Alonso, a to za kontakt se Schumacherem. I v tomto případě se jednalo o pět sekund.

Zatímco Cunoda Hamiltonovi nějaký čas zabral, se Strollem to byl o poznání kratší proces. Kanaďanovi totiž sebral sedmou příčku již v devátém kole. Pokračovala i stíhací jízda Sainze, který se dostal před Ocona a už byl jedenáctý. Bottas již vedl před Verstappenem o dvě a půl sekundy a hlásil do vysílačky, že se na trati zatím nenacházejí žádná suchá místa. Přezouvání na suché pneumatiky se tak nezdálo být v dohlednu.

 Juki Cunoda dal Lewisi Hamiltonovi v úvodu závodu zabrat. Foto: AlphaTauri



Krárce po předjetí Strolla se Hamilton vypořádal i s Norrisem a už byl šestý. Mohl se tak vydat stíhat pátého Gaslyho, který měl ovšem penalizaci pěti sekund za incident s Alonsem. Při své stíhací jízdě zajel Hamilton nejrychlejší kolo závodu. Jel téměř o sekundu rychleji než jeho týmový kolega Bottas. Fina ale mohla těšit alespoň skutečnost, že navýšil svůj náskok na Verstappena na tři sekundy.

Sainz ve čtrnáctém kole pronikl do bodované desítky. Ve dvanácté zatáčce předjel Vettela. Jejich souboj se neobešel bez dramatu. Sainzovi totiž uklouzl monopost a mezi zadním kolem pilota Ferrari a předním křídlem Vettela došlo ke kontaktu. Hamilton mezitím dotáhl Gaslyho a v patnáctém kole ho předjel.

O tři kola později získal další pozici Sainz. Ve dvanácté zatáčce se posunul na devátou příčku před Cunodu. Tentokrát se již vše obešlo bez kontaktu. Verstappen zajel nejrychlejší kolo závodu a sebral ho tak Hamiltonovi. Rozestup mezi pilotem Red Bullu a vedoucím Bottasem ovšem zůstával zhruba stejný. I nadále se pohyboval okolo tří sekund.

To už ale o kolo později neplatilo a rozestup mezi vedoucí dvojicí klesl pod dvě a půl sekundy. Stalo se tak poté, co Bottasovi uklouzul vůz v první zatáčce a musel ho tak korigovat. V dalším kole už ale Bottas Verstappenovi opět poodjel a Hamilton si vzal zpět nejrychlejší kolo závodu. Nejbližším cílem britského pilota byl nyní čtvrtý Pérez, na kterého ztrácel zhruba tři sekundy.

Na konci 21. kola jsme viděli první zastávku v boxech. Pro čerstvou sadu přechodných pneumatik si dojel Ricciardo. Po návratu na trať se propadl ze 16. pozice na osmnáctou. Propadl se i Cunoda, ale z jiného důvodu. Japonec se roztočil v deváté zatáčce a z poslední bodované desáté příčky spadl na 13. místo. Díky jeho potížím se vrátil zpět do bodované desítky Vettel.

 Daniel Ricciardo se odebral do boxů jako první. Foto: McLaren



Leclerc, který stále figuroval na třetí příčce, zajel nejrychlejší kolo závodu a stahoval svou ztrátu na Verstappena. Mezitím už vedoucí jezdci předjeli o kolo poslední dva závodníky, kterými byli piloti Haasu - devatenáctý Mazepin a dvacátý Schumacher. V Turecku mezitím opět začalo pršet. Bottas ale dostal informaci, že žádný výrazný liják očekáván není. Jeho náskok na Verstappena už byl opět větší než tři sekundy. Hamilton byl při předjíždění o kolo zpět pozdržen v jedenácté zatáčce Schumacherem.

Bottasův náskok na Verstappena v dalších kolech vzrostl a už se pohyboval okolo čtyř sekund. Bojovalo se o desáté místo. Na Vettelovu pozici měl zálusk Ocon.

Ve 32. kole se rozhodl přezout další jezdec. Po Ricciardovi zajel k mechanikům i Alonso a také nazul novou přechodnou směs pneumatik. Během své zastávky si rovněž odpykal pětisekundovou penalizaci za kontakt se Schumacherem. Na trať se vrátil jako osmnáctý. Schylovalo se k souboji o čtvrté místo. Hamilton už byl blízko Pérezovi. Ricciardo se po své zastávce konečně posunul dopředu. Předjel Latifiho a byl šestnáctý.

Ve 35. kole se Hamilton pokusil na rovince mezi jedenáctou a dvanáctou zatáčkou předjet Péreze. Pérez ovšem neměl v úmyslu vzdát se bez boje. Souboj trval až do první zatáčky dalšího kola a nakonec se Mexičanovi podařilo na čtvrtém místě zůstat. Během souboje Pérez dokonce vycestoval v předposlední zatáčce za bílou čáru oddělující nájezd do boxů a závodní dráhu.

Mezitím zajel do boxů sedmý Norris a poté učinilo totéž i několik dalších jezdců. U mechaniků jsme viděli Verstappena, Sainze, Vettela, Mazepina a i Bottase. Většina jezdců se sice rozhodla zůstat na přechodných gumách, Vettel ale zariskoval a nazul střední směs suchých pneumatik. Tento risk se ale nakonec jako zisk neukázal. Vetel se svým vozem hodně zápasil a viděli jsme ho i mimo trať. Do boxů mezitím mířili další jezdci včetně čtvrtého Péreze.


Novým lídrem závodu se stal Leclerc. Za ním kroužili druhý Bottas se třetím Verstappenem. Vettel se po jednom kole na suchých gumách rozhodl zajet zpět pro přechodné. Němec se roztočil dokonce i v nájezdu do boxů. Vše se ale obešlo bez kontaktu se zdí. Gasly si během své zastávky odpykal pětisekundovou penalizaci za kolizi s Alonsem.

Ve 42. kole povolal Mercedes do boxů Hamiltona, který tou dobou kroužil na čtvrtém místě. Brit ale prozatím odmítl zastavit. Do boxů se nechystal ani lídr závodu Leclerc. Monačan si totiž pohrával s myšlenkou, že by na své sadě přechodných pneumatik dojel až do cíle. "Můžeme na této sadě zůstat až do konce závodu?," zeptal se Monačan svého inženýra. "Ano, můžeme," zněla odpověď.

Charles Leclerc se sice pokusil zariskovat a odjet závod bez zastávky, nakonec ale do boxů přeci jen zamířil. Foto: Ferrari



Leclerc sice zůstával na dráze, Bottas ho ale dotahoval. Třináct kol před koncem už mezi nimi byla jenom jedna sekunda. Krátce předtím byl Monačan široký ve dvanácté zatáčce, kde mu uklouzl vůz. V první zatáčce 47. kola se Bottas před Leclerca přehnal a vrátil se do vedení. Na konci kola Leclerc zajel do boxů pro nové přechodné pneumatiky. Na trať se vrátil až jako čtvrtý, jen těsně před Pérezem. Na třetí pozici se posunul Hamilton, stále jedoucí bez zastávky v boxech.

Kromě Hamiltona zůstával stále bez zastávky v boxech Ocon. Francouzovi patřilo deváté místo. Krátce předtím ho předjel Sainz. Španěl poté zajel nejrychlejší kolo závodu. Leclerc se dotahoval na Hamiltona. Brit byl dotázán na stav svých pneumatik. "Klouže to, ale je to v pohodě," byla jeho odpověď. Na konci 50. kola ale i on zamířil k mechanikům pro novou sadu přechodných pneumatik. Propadl se na páté místo. Jeho ztráta na Péreze narostla na pět sekund. Navíc byl pouze tři sekundy před Gaslym.

Leclerc se sice po Hamiltonově zastávce vrátil na třetí místo, ale brzy byl znovu čtvrtý. V 51. kole ho totiž předjel Pérez. Navíc se k němu mílovými kroky přitahoval Hamilton a v 52. kole už byl Brit nalepen na zádi Monačanova vozu. "Zadní gumy nemají vůbec žádnou přilnavost," postěžoval si pilot Ferrari. Ani Hamilton ale nebyl spokojen se svými pneumatikami. Stěžoval si na jejich drolení a nelíbilo se mu rozhodnutí přezout na novou sadu. V dalších kolech mu navíc Leclerc poodjel a k tomu se na něj dotahovali šestý Gasly se sedmým Norrisem.

Ocon stále zůstával na své původní sadě přechodných pneumatik. Propadl se sice za Strolla a klesl na desáté místo, i tak byl ale na cestě k zisku jednoho bodu. Vedoucí Bottas zajel nejrychlejší kolo závodu a měl nakročeno k zisku maximálního možného počtu 26 bodů.

Estebanu Oconovi se podařilo odjet závod bez zastávky v boxech. Foto: Alpine

 

 Bottas už si své vedení pohlídal a dojel si pro vítězství. Jedná se o jeho první triumf od loňské Velké ceny Ruska. Na stupních vítězů doplnili Fina oba jezdci Red Bullu. Druhý dojel Verstappen a třetí Pérez, který vystoupil na "bednu" poprvé od červnové Velké ceny Francie. Hamilton nakonec udržel páté místo, v šampionátu si ale vzal vedení zpátky Verstappen. Oba jezdce nyní dělí šest bodů. Ocon absolvoval celý závod bez zastávky v boxech a získal jeden bod.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:31:04,103 58 25+1
2. Max Verstappen Red Bull Honda +14,584 58 18
3. Sergio Pérez Red Bull Honda +33,471 58 15
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +37,814 58 12
5. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +41,812 58 10
6. Pierre Gasly AlphaTauri Honda +44,292 58 8
7. Lando Norris McLaren Mercedes +47,213 58 6
8. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +51,526 58 4
9. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +82,018 58 2
10. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 57 1
11. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1 kolo 57 0
12. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1 kolo 57 0
13. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1 kolo 57 0
14. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1 kolo 57 0
15. George Russell Williams Mercedes 1 kolo 57 0
16. Fernando Alonso Alpine Renault 1 kolo 57 0
17. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1 kolo 57 0
18. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1 kolo 57 0
19. Mick Schumacher Haas Ferrari 2 kola 56 0
20. Nikita Mazepin Haas Ferrari 2 kola 56 0

 

Průběžné pořadí šampionátu: 1. Verstappen 262.5, 2. Hamilton 256.5, 3. Bottas 177, 4. Norris 145, 5. Pérez 135, 6. Sainz 116.5, 7. Leclerc 116, 8. Ricciardo 95, 9. Gasly 74, 10. Alonso 58, 11. Ocon 46, 12. Vettel 35, 13. Stroll 26, 14. Cunoda 18, 15. Russell 16, 16. Latifi 7, 17. Räikkönen 6, 18. Giovinazzi 1, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.

Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. Mercedes 433.5, 2. Red Bull 397.5, 3. McLaren 240, 4. Ferrari 232.5, 5. Alpine 104, 6. AlphaTauri 92, 7. Aston Martin 61, 8. Williams 23. 9. Alfa Romeo 7, 10. Haas 0.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes