Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Ve Španělsku začalo nejlépe Ferrari, vyhrál Leclerc před Sainzem

Ve Španělsku začalo nejlépe Ferrari, vyhrál Leclerc před Sainzem

VC Španělska - 1. trénink

První volný trénink na VC Španělska patřil Ferrari. Vyhrál Leclerc před Sainzem. Verstappen obsadil třetí místo. Druhý pilot Red Bullu Vips, který dostal při úvodním tréninku šanci místo Péreze, skončil poslední. Další nezávodní jezdci Kubica a De Vries dokázali zdolat své týmové kolegy.

Před prvním volným tréninkem, který odstartoval ve 14:00 hodin, měl vzduch teplotu 27 stupňů. Asfalt měl 45 stupňů.

V akci jsme letos poprvé mohli vidět i nezávodní jezdce. Red Bull a Williams si odbyly první ze dvou povinných nasazení jezdce, který na kontě nemá více jak dvě velké ceny. Rakouská stáj dala šanci svému juniorovi a současnému pilotovi F2 Vipsovi, který nahradil Péreze. Williams zase nasadil místo Albona úřadujícího šampiona formule E De Vriese. Změnu v jezdecké sestavě udělala pro první trénink také Alfa Romeo. Čoua nahradil rezervní jezdec stáje Kubica.

Netrvalo dlouho a všechny vozy měly na kontě alespoň jedno odjeté kolo. Jako první zajel čas De Vries. Nizozemský nováček si připsal kolo v hodnotě 1:27,438. Úřadující šampion formule E se nacházel na tvrdé sadě pneumatik. Vzápětí ale zajížděli časy i další piloti a pořadí se míchalo.

Vettel vyjel na trať s aerodynamickou zahrádkou pro sběr dat na zádi svého vozu. Aston Martin byl jedním z týmů, které do Barcelony přivezly významná vylepšení. V případě britské stáje se tato vylepšení týkala zejména bočnic.

Po prvních deseti minutách mělo na kontě čas 16 pilotů. Měřené kolo v té době ještě nezajeli Vettel, Bottas, Kubica a Magnussen. První byl Verstappen (1:22,394) před Leclercem (1:22,820) a Ricciardem (1:23,325).

Verstappen sice vedl, stěžoval si ale na uvolněné levé zpětné zrcátko a zamířil do boxů. Tam na jeho voze došlo i k výměně předního křídla. Problémy se objevily i u Magnussena, v tomto případě trochu větší. Pilot Haasu zamířil po instalačním kole do boxů, neboť z jeho vozu unikal olej. Haas ale na sociálních sítích ujišťoval, že oprava nebude trvat dlouho.

 U Kevina Magnussena se v úvodu řešil únik oleje. Foto: Haas



Jak už bývá zvykem, pro úvodní minuty tréninku sáhli piloti po střední nebo tvrdé sadě pneumatik. Nasazení měkké specifikace se očekávalo až ve druhé polovině tréninku. Verstappen a Leclerc byli na tvrdé sadě, třetí Ricciardo na střední.

Čtyřicet dva minut před koncem se po dlouhém pobytu v garáži vrátil na trať Kubica. V boxech naopak stále zůstávali Vettel, Bottas i Magnussen, kteří stejně jako Polák neměli na kontě žádný čas. Russell se posunul před Ricciarda na třetí příčku.

Kubicovo první kolo na tvrdé sadě mělo hodnotu 1:26,236. Když pomineme jezdce, kteří tou dobou neměli na kontě čas, přeskočil rezervní jezdec Alfy Romeo Schumachera a Vipse. Cunoda hlásil, že mu cosi prasklo v oblasti sedačky a pro jistotu zamířil k mechanikům.

Nedlouho po Kubicovi se na dráhu vrátil také Bottas. Jeho první měřené kolo ho zařadilo na 15. příčku, tedy jen o jedno místo za Kubicu. Ten byl čtrnáctý. Vettel a Magnussen zůstávali jedinými jezdci bez času. I ti ale za chvíli vyjeli na dráhu.

Na konci úvodní poloviny tréninku už přezouvali první piloti na měkkou sadu. Byli jimi De Vries, Sainz, Norris, Cunoda, Stroll a Latifi. De Vries se na této směsi dostal dokonce na čtvrtou pozici.

Nyck de Vries dokázal porazit stálého jezdce Williamsu Nicholase Latifiho. Foto: Williams



Netrvalo ale dlouho a Sainzovi se podařilo zajet ještě rychleji. S časem 1:19,907 se dostal na první místo. Za něj se zařadili Norris a Cunoda. Ani tato podoba první trojice ovšem nevydržela dlouho a druhou pozici si vzal do svých rukou Russell.

Alonso chtěl přezouvat na měkké gumy, omylem ale dostal žlutě značené střední. Na omyl ihned upozornil svého inženýra a pomalým tempem se vracel zpátky do boxů. Ještě předtím, než se tam dostal, ale způsobil potíže Hamiltonovi. Aby se totiž sedminásobný mistr světa mohl vyhnout jeho vozu, musel před třináctou zatáčkou vyjet do štěrku.

Dvacet minut před koncem už jezdila většina pole na měkkých pneumatikách. Výjimkami byli Alonso a Magnussen (oba střední) a Vettel, Schumacher, Bottas, Kubica i Vips (všichni tvrdá). Vedl Leclerc s náskokem 79 tisícin před Sainzem. Třetí Verstappen ztrácel tři desetiny.

Alonso se po přezuí na měkkou sadu dostal na páté místo. Kromě pilotů Ferrari a Verstappena se před ním nacházel také čtvrtý Russell.

Dvanáct minut před koncem přezul na měkké pneumatiky i Vips. Estonec se stále nacházel na posledním místě. Při svém prvním měřeném kole na nejměkčí sadě sice zrychlil, i přesto se ale nedokázal odpíchnout z posledního místa. Zatímco na předposledního Kubicu ztrácel osm desetin, za prvním Leclercem zaostával o pět sekund a 657 tisícin.

Jüri Vips se ani s vozem Red Bull nedokázal odlepit z posledního místa. Foto: Red Bull



Sportovní komisaři oznámili, že po skončení tréninku budou vyšetřovat výše zmíněný incident mezi Alonsem a Hamiltonem. Kubica po přezutí na měkké gumy vystoupal na 13. příčku. Jízdy na měkkých gumách už za sebou měli i všichni ostatní. Gasly, Ricciardo, Cunoda, Stroll a Latifi  už ale tou dobou jezdili na středních gumách.

Vips stále zůstával na posledním místě a navíc přichystal horkou chvilku Russellovi. Ten musel ve dvanácté zatáčce na poslední chvíli zabrzdit, aby se mu vyhnul: "Málem jsem do něj zezadu naboural," zlobil se Brit.

 

V závěru už se pořadí neměnilo. Úvod španělského víkendu tak patřil Ferrari, neboť zvítězil Leclerc před Sainzem. Třetí místo obsadil Verstappen. Jeho týmový kolega pro tento trénink Vips zůstal na posledním dvacátém místě a na devatenáctého Latifiho nakonec ztratil více než sekundu. Dalším dvěma nezávodním jezdcům se zadařilo více. De Vries skončil osmnáctý a tím pádem dokázal porazit Latifiho. Lepší než jeho kolega byl i Kubica. Polík totiž skončil třináctý, zatímco Bottas až sedmnáctý.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1'19,828 - 27
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1'19,907 0.079 27
3. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1'20,164 0.336 28
4. George Russell Mercedes Mercedes 1'20,590 0.762 28
5. Fernando Alonso Alpine Renault 1'20,768 0.940 24
6. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1'20,811 0.983 27
7. Lando Norris McLaren Mercedes 1'21,279 1.451 24
8. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1'21,422 1.594 23
9. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1'21,737 1.909 23
10. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1'21,814 1.986 28
11. Esteban Ocon Alpine Renault 1'21,891 2.063 26
12. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1'21,920 2.092 23
13. Robert Kubica Alfa Romeo Ferrari 1'21,975 2.147 20
14. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1'22,089 2.261 16
15. Mick Schumacher Haas Ferrari 1'22,146 2.318 21
16. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1'22,164 2.336 20
17. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1'22,614 2.786 25
18. Nyck de Vries Williams Mercedes 1'22,920 3.092 28
19. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1'23,011 3.183 27
20. Jüri Vips Red Bull Red Bull 1'24,138 4.310 23

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari