Novinky

  • 16.06.2022 Good V Melbourne budou od příštího roku závodit F2 i F3.

  • 19.05.2022 Good Choť Sergia Péreze mu povila třetí dítě, syna Emilia.

  • 13.05.2022 Good Jack Doohan o víkendu otestuje v Kataru vůz stáje Alpine z roku 2021.

Facebook Instagram

Evans ubránil před Vergnem třetí letošní triumf

Evans ubránil před Vergnem třetí letošní triumf

e-Prix v Jakartě - závod

Vítězem premiérového závodu formule E v indonéské Jakartě se stal Evans, který tak dosáhl již na třetí letošní triumf. V závěru se musel pilot Jaguaru bránit Vergnemu s Mortarou. Nakonec na něj ale nevyzrál ani jeden z nich a zatímco Vergne se musel spokojit s druhou příčkou, Mortara skončil třetí. Vandoorne se díky pátému místu udržel v čele šampionátu.

Kvalifikace skončila úspěchem stáje DS Techeetah. První místo na startu totiž vybojoval Vergne před Da Costou. Za nimi se seřadili Evans, Mortara, Dennis, Buemi, lídr šampionátu Vandoorne, Lotterer, De Vries, Di Grassi, Wehrlein, Rowland, Cassidy, Bird, Günther, Turvey, Sette Camara, Ticktum, Askew, Sims, Frijns a Giovinazzi.

Frijns nezajel žádný čas, neboť se mu na levém zadním kole zasekl během kvalifikace reklamní banner. Giovinazzi zase nedokázal zaznamenat žádné reprezentativní kolo. Wehrlein měl původně startovat jako šestý, ztratil ale pět míst. Porsche totiž na jeho voze požádalo o opravu stejnosměrného měniče. Na měniči tak musela být porušena pečeť a právě za to přišel trest.

Vergne si po startu pohlídal vedení. Da Costa měl jiné startosti než útok na první místo. Musel se totiž bránit Evansovi. Druhou pozici ale před pilotem Jaguaru uhájil. Na konci prvního kola tedy vedl Vergne před Da Costou, Evansem, Mortarou, Dennisem, Vandoornem, Buemim, Wehrleinem, Lottererem a De Vriesem.

Buemi se sice po startu propadl za Vandoorna, nechtěl si to ale nechat líbit. Ve druhém kole se proto Švýcar pokusil vzít si pozici zpět a byl úspěšný. Vrátil se tak na šestou pozici.

Na konec druhého kola už ale piloti v závodním režimu nedojeli. Rowlandovi totiž upadlo jedno z kol a závod pro něj skončil. Na trať vyjel zpomalovací vůz.

Oliver Rowland se v závodě neohřál dlouho. Foto: Mahindra



Neutralizace ovšem trvala jen jedno kolo. Poté se v Jakartě opět začalo závodit. Vergne zůstal na první pozici. I Da Costa si zprvu hlídal druhou příčku, pak ale probrzdil v jedné ze zatáček, byl široký a dovolil tak Evansovi dostat se dopředu. Portugalec se propadl na třetí příčku.

Tohoto souboje využil Vergne, aby na čele trochu poodjel. De Vries se dostal před Di Grassiho s Lottererem. Tato dvojice spolu sváděla boj o poslední bodované desáté místo. Frijns se stal prvním pilotem, který přešel do útočného módu.

Giovinazzi bojoval ve spodních patrech výsledkové listiny s týmovým kolegou Settem Camarou. Mezi dvojicí došlo ke kontaktu, po které se Ital roztočil. Cassidy napodobil svého kolegu Frijnse a také přešel do útočného režimu. V něm se brzy objevil také Giovinazzi.

Na špici jsme zatím aktivaci útočného módu neviděli. K Vergnemu se ale začínal dotahovat Evans.

34 minut před koncem ale Vergne přešel do útočného módu. Propadl se tak na druhé místo. Ve stejnou chvíli jako Vergne aktivoval útočný mód také jeho kolega Da Costa. Ten spadl za čtvrtou příčku za Mortaru.

Evans se ale v čele neohřál moc dlouho. Kolo po Vergnem přešel totiž i on do útočného módu. Vergne se tak vrátil do vedení. Před Evanse se dostal i Mortara, který ale zatím nepřešel do útočného módu ani jednou.

Jean-Éric Vergne sice strávil hodně kol v čele závodu, na první triumf v sezoně si ale stále musí počkat. Foto: DS Techeetah



Vergne ujížděl v čele. Pomáhal mu v tom i Mortara. Ten totiž nejel v útočném režimu, přesto ale za seou držel Evanse. Těsně za Novozélanďanem kroužili Da Costa a nově už také Dennis.

Poté, co vypršel Vergnemu útočný mód, se mu Mortara začal přibližovat. Da Costa přešel do výkonnostní výhody už podruhé a spadl na páté místo za Dennise.

26 minut před koncem už konečně využil útočného módu také Mortara. Do stopy se zvládl zařadit jako čtvrtý, tedy před Da Costu. Trvalo navíc jen pár okamžiků, než si poradil se třetím Dennisem. Před Brita se o pár zatáček později posunul také Vandoorne, který rovněž jel v útočném módu.

Druhou aktivaci útočného módu si odbyl také Vergne. Francouz tak opět pustil na první místo Evanse. Ihned se na něj ale dotáhl a zdálo se, že je jenom otázkou času, kdy ho díky výkonnostní výhodě předjede. A v první zatáčce dalšího kola se tak skutečně stalo.

Jednorázovou výhodu trvající pět sekund Fanboost získali pro druhou polovinu závodu ve fanouškovském hlasování Vergne, Evans, Da Costa, Vandoorne a De Vries. Vandoornovy šance na dohnání vedoucí skupiny se ale zkomplikovaly poté, co nesprávně projel aktivační zónou útočného módu. Ztratil tak čas a navíc nezískal výkonnostní výhodu.

Vergne navyšoval svůj náskok na špici. Od zisku premiérového triumfu v sezoně dělilo dvojnásobného šampiona zhruba dvacet minut. Vandoorne se dostal na páté místo před Wehrleina.

Nebyl to pouze Vergne, kdo ujížděl. Menší náskok si totiž na druhém místě vytvořil před svými pronásledovateli také Evans. Na pódiových pozicích se tak odehrávala nejatraktivnější bitva o třetí místo. To měl ve svém držení Mortara, Da Costa byl ale těsně za ním. Pilot Venturi měl navíc povinnost zajet ještě jednou do útočného módu, stejně jako druhý Evans.

Patnáct minut před koncem přešel Mortara do svého posledního útočného módu. Ztratil tak třetí místo ve prospěch Da Costy. V dalšách čtyřech minutách měl ale k dispozici výkonnostní výhodu a bylo jasné, že soupeři jedoucí před ním nemohou být v klidu...

Netrvalo dlouho a Mortara už skutečně dýchal na záda Da Costovi. Radovat se mezitím mohli u Jaguaru. Evans se totiž i po druhé aktivaci útočného módu udržel na stříbrné příčce. To nevěstilo nic dobrého pro lídra Vergneho

Necelých třináct minut před koncem Mortara zdolal Da Costu. Druhý Evans už byl ale tou dobou mimo Mortarův dosah. Snažil se totiž vytěžit maximum z útočného módu a postupně ukrajoval z náskoku Vergneho.

Evans sice nedokázal během pobytu v útočném módu Vergneho předjet, dotáhl se ale na jeho záda. Ani po vypršení útočného módu mu navíc pilot DS Techeetah nezačal unikat. Rozestup mezi nimi zůstával zhruba stejný.

Sedm a půl minut před koncem musel zajet k mechanikům De Vries. Nizozemce postihl defekt pneumatiky. Tím tak pro úřadujícího šampiona skončily naděje na zisk bodů. Z boxů už navíc nevyjel a závod tak vůbec nedokončil.

Šest a tři čtvrtě minuty před koncem měli fanoušci další důvod zpozornět. Evans se totiž vypořádal s Vergnem a ujal se vedení.

Da Costovi se vzdalovalo pódium čím dál více. Mortara mu totiž po předjetí ujel. Na Portugalce se navíc dotáhl Vandoorne. Belgičan bojoval o to, aby i po závodě zůstal lídrem průběžného pořadí. Vzhledem k jednomu výjezdu zpomalovacího vozu se ředitelství závodu rozhodlo po vypršení časového limitu nastavit minutu a půl.

O pár okamžiků později už musel Da Costa odolávat útokům Vandoorna. Zatím se mu to ale dařilo. Situace se opět zdramatizovala i na čele. Vergne využil na cílové rovince Fanboostu a znovu byl blízko Vandoornovi. Kousek za nimi byl také Mortara.

V závěru závodu obdržel penalizaci pěti sekund Lotterer. Pilot Porsche totiž zavinil kolizi s De Vriesem, při které si pravděpodobně Nizozemec přivodil defekt.

Zavinění kolize s Nyckem de Vriesem připravilo Andrého Lotterera o body. Foto: Porsche



Vergne byl politý živou vodou a nepřestával dotírat na Evanse. Ani v době, kdy závod vstoupil do nastaveného času, nebylo jasné, kdo závod nakonec vyhraje. V kontaktu s dvojicí navíc stále zůstával i Mortara. Giovinazzi se stal v boxech dalším odstoupivším.

Vergne se v nájezdu do předposledního kola pokusil o návrat na první pozici. Evans ale odváděl dobrou defenzivní práci a zůstával tak ve vedení. Novozélanďan hlásil do vysílačky, že zápasí se svými zadními pneumatikami. Tou dobou už byl součástí souboje také Mortara.

Vergne i Mortara se sice snažili, ani během posledního kola ale nezvládli najít na Evanse recept. Pilot Jaguaru se tak stal prvním jezdcem, který v letošním ročníku dokázal vyhrát tři závody. Na druhém místě dojel do cíle Vergne a na třetím Mortara. Body brali také Da Costa, Vandoorne, Dennis, Di Grassi, Wehrlein, Bird a Buemi. Jako devátý původně projel cílem Lotterer, po pětisekundové penalizaci se ale propadl na první nebodovanou 11. příčku. Evansovi připadl i bonusový bod za nejrychlejší kolo. Spokojen mohl být i Vandoorne, neboť zůstal lídrem šampionátu.

Stoffel Vandoorne zůstává v čele šampionátu. Foto: Mercedes

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Mitch Evans Jaguar Jaguar 48'28,424 40 25+1
2. Jean-Eric Vergne DS Techeetah DS 48'29,157 40 18+3
3. Edoardo Mortara Venturi Mercedes 48'29,391 40 15
4. Antonio Felix da Costa DS Techeetah DS 48'31,774 40 12
5. Stoffel Vandoorne Mercedes Mercedes 48'32,462 40 10
6. Jake Dennis Andretti BMW 48'33,059 40 8
7. Lucas di Grassi Venturi Mercedes 48'33,677 40 6
8. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 48'36,615 40 4
9. Sam Bird Jaguar Jaguar 48'41,772 40 2
10. Sébastien Buemi Nissan e.dams Nissan 48'43,190 40 1
11. Andre Lotterer Porsche Porsche 48'44,513 40 0
12. Oliver Turvey NIO NIO 48'49,346 40 0
13. Oliver Askew Andretti BMW 48'51,444 40 0
14. Maximilian Günther Nissan Nissan 48'53,608 40 0
15. Alexander Sims Mahindra Mahindra 48'57,944 40 0
16. Nick Cassidy Envision Audi 48'58,297 40 0
17. Robin Frijns Envision Audi 48'59,278 40 0
18. Dan Ticktum NIO  NIO 49'00,251 40 0
19. Sergio Sette Camara Dragon/Penske Penske 49'06,642 40 0
DNF Antonio Giovinazzi Dragon/Penske Penske - 35 0
DNF Nyck de Vries Mercedes Mercedes - 29 0
DNF Oliver Rowland Mahindra Mahindra - 1 0

Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2022

p. Jezdec
1. Stoffel Vandoorne 121 21 7 - 18 10 25 15 15 10              
2. Jean-Éric Vergne 116 4 8 15 12 21 15 18 2 21              
3. Edoardo Mortara 114 8 25 10 6 - - 28 22 15              
4. Mitch Evans 109 1 - - 25 25 21 10 1 26              
5. Robin Frijns 81 - 18 6 18 16 13 - 10 -              
6. Nyck de Vries 65 25 4 9 - - 1 1 25 -              
7. André Lotterer 59 - 12 18 1 12 - 12 4 -              
8. Pascal Wehrlein 55 - 2 28 4 8 - 9 - 4              
9. Lucas di Grassi 55 10 15 - - 4 8 - 12 6              
10. António Félix da Costa 54 - - 12 8 - 10 4 8 12              
11. Jake Dennis 36 15 10 1 - - 2 - - 8              
12. Sam Bird 30 12 - - 10 - - 6 - 2              
13. Nick Cassidy 16 7 - - 3 - 6 - - -              
14. Sébastien Buemi 11 - - 4 - 2 4 - - 1              
15. Oliver Rowland 10 - 4 - - - - - 6 -              
16. Oliver Turvey 6 - - - - 6 - - - -              
17. Maximilian Günther 2 - - 2 - - - - - -              
18. Oliver Askew 2 2 - - - - - - - -              
19. Dan Ticktum 1 - - - - 1 - - - -              
20. Antonio Giovinazzi - - - - - - - - - -              
21. Alexander Sims - - - - - - - - - -              
22. Sérgio Sette Câmara - - - - - - - - - -              

Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2022

p. Jezdec
1. Mercedes-EQ 186 46 11 9 18 10 26 16 40 10              
2. DS Techeetah 170 4 8 27 20 21 25 22 10 33              
3. Rokit Venturi Racing 169 18 40 10 6 4 8 28 34 21              
4. Jaguar TSC Racing 139 13 - - 35 25 21 16 1 28              
5. TAG Heuer Porsche 114 - 14 46 5 20 - 21 4 4              
6. Envision Racing 97 7 18 6 21 16 19 - 10 -              
7. Avalanche Andretti 38 17 10 1 - - 2 - - 8              
8. Nissan e.DAMS 13 - - 6 - 2 4 - - 1              
9. Mahindra Racing 12 - 4 - - - - 2 6 -              
10. Nio 333FE Team 7 - - - - 7 - - - -              
11. Dragon Penske Autosport - - - - - - - - - -              

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Jaguar