Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Evans vyšel vítězně z bitvy Novozélanďanů

Evans vyšel vítězně z bitvy Novozélanďanů

e-Prix Sao Paula - závod

Evans a Jaguar slaví první vítězství v sezoně. Novozélanďan se musel až do samotného konce bránit svému krajanovi Cassidymu, kterého ale nakonec za svými zády udržel. Třetí skončil Bird. Wehrlein sice dojel až sedmý, díky odstoupení Dennise si ale upevnil vedení v šampionátu.

Před premiérovým závodem formule E v brazilském Sao Paulu se zdálo, že by se mohlo začít blýskat na lepší časy u Vandoorna. Úřadující šampion se sice po svém přestupu ke stájí DS Penske trápil, v Brazílii ale vybojoval pole position. V první řadě stál spolu s ním vítěz předchozího závodu v Kapském Městě Da Costa.

Ve druhé řadě stáli Evans a Mortara. Za nimi následovali Cassidy, Hughes, Vergne, Nato, Günther, Bird, Rast, Buemi, Müller, Dennis, Fenestraz, Sette Camara, Ticktum, Wehrlein, Rowland, Frijns, Lotterer a Di Grassi.

Robin Frijns se tento víkend vrátil do formule E. Foto: ABT Motorsport



Di Grassi byl ke startu z posledního místa odsouzen poté, co havaroval v kvalifikaci. Nemohl tak zajet reprezentativní čas. Před domácím podnikem tím pádem jeho vyhlídky nebyly zrovna slibné.

Ne všichni startovali z té pozice, kterou si vyjeli v kvalifikaci. Zatímco Bird byl odsunut o pět míst, Günther a Wehrlein o tři. U Birda se jednalo o trest za kolizi s Evansem při závodě v Hajdarábádu. V Kapském Městě si tento trest ještě nemohl odpykat, neboť po havárii v kvalifikaci nestartoval. Wehrlein byl potrestán za kolizi s Buemim v Kapském Městě a Günther za to, že předjížděl v Kapském Městě během plné žluté fáze.

Vandoorne po startu bez problémů udržel první místo. Neměnilo se ani pořadí na zbylých pódiových pozicích. Druhý zůstával Da Costa a třetí Evans. Úvodní metry se ale neobešly bez incidentů. Ty přišly draho Mortaru a Nata. Zatímco Mortara přišel o přední křídlo poté, co ťukl zezadu do Evanse, Nato se připravil o přední křídlo, když nedobrzdil a najel zezadu do Hughese. Mimo záběry kamer přišel o přední křídlo i Lotterer.

Zatímco Mortara a Lotterer po opravách svých vozů v závodě pokračovali, Nato zůstával v boxech. Zdálo se tak, že pro něj závod skončil.

Na čele stále jezdil Vandoorne. Belgičanův náskok ale rozhodně nebyl komfortní, neboť se za ním utvářela početná skupina vozů. Druhý byl stále Da Costa a třetí Evans. Hlavní protagonisté boje o titul postupovali dopředu. Zatímco Wehrlein už byl jedenáctý, Dennisovi patřilo 12. místo.

Pascal Wehrlein postupoval polem velmi rychle. Foto: Porsche



Ve 4. kole přišly první aktivace útočných módů. Přešli do nich navrátilec Frijns a také Buemi. Dvojice se ale zatím trápila na 18., respektive 19. místě.

V pátém kole učinil totéž i lídr Vandoorne, jehož první pobyt ve výkonnostní výhodě trval minutu. Po návratu na trať se propadl na druhé místo za Da Costu. Ve výkonností výhodě 50 kW museli jezdci během závodu povinně strávit čtyři minuty.

Kolo po Vandoornovi sáhli po aktivaci i Vergne s Birdem. Zatímco Vergne zvolil stejně jako jeho kolega Vandoorne minutový pobyt, Bird se rozhodl pro tříminutový.

Horkou chvilku si prožil Cassidy. Novozélanďan nadskočil na jednom z hrbolů. O čtvrté místo ho ale tento moment nepřipravil a navíc se ani nezdálo, že by jeho monopost utrpěl vážná poškození.

V osmém kole vyjel na trať zpomalovací vůz. Své auto totiž odstavil na dráze Fenestraz. To znamená, že u Nissanu mohli balit. Po úvodním incidentu už byl totiž venku ze hry i jeho druhý jezdec Nato.

Ještě před neutralizací se vrátil do čela Vandoorne, který zdolal v sedmém kole Da Costu. Pilot Porsche byl navíc později pokořen i Evansem a Cassidym, což znamenalo pád na čtvrtou příčku. Pátý jezdil po dráze Vergne, šestý Bird, sedmý Hughes, osmý Rast, devátý Günther a bodovanou desítku již uzavíral lídr šampionátu Wehrlein. Jeho nejbližší pronásledovatel Dennis byl hned za ním na jedenáctém místě.

Z domácích jezdců si vedl lépe Sette Camara, který byl patnáctý. Di Grassi se po startu z chvostu posunul na 16. příčku. Zatím to ale nevypadalo na body ani u jednoho z domácích závodníků.

K prvním bodům v sezoně nesměřovali ani u stáje ABT Cupra. Zde na tom byl lépe dvanáctý Müller. Frijns, který se tento víkend vrátil do formule E po dvouměsíční pauze, figuroval až na 17. pozici.

K restartu došlo ve 12. kole. Vandoorne si pohlídal vedení před Evansem a Cassidym. Evans se ovšem Belgičana držel a hledal cestu před něj.

U Cassidyho byla ovšem situace trochu jiná. Pilot stáje Envision byl totiž předjet Da Costou a opět se propadl mimo pódiové pozice.

Ani tím ale vzestup pilota Porsche neskončil. Portugalec totiž brzy předjel i Evanse a už byl druhý. A aby toho nebylo málo, zdolal pilota Jaguaru i Cassidy a vrátil se zpátky na třetí pozici.

Ani tento stav však neměl dlouhého trvání. V nájezdu do 14. kola zdolal Cassidy na cílové rovince jak Da Costu tak i Vandoorna a stal se novým vedoucím mužem závodu. Ale jenom na chvíli. Vzápětí totiž zahnul do aktivační zóny a na minutu přešel do útočného režimu.

Při průjezdu aktivační zónou se sice Cassidy propadl za Evanse a Da Costu, ještě před vypršením své výkonnostní výhody ale oba předjel zpátky a dotíral na Vandoorna. Toho už ale předjet nestihl, i když se v první zatáčce o útok pokusil.

Za okamžik navíc znovu zavlály žluté vlajky. Ty byly dobrou zprávou pro Wehrleina. Jeho největší soupeř v boji o titul Dennis totiž zůstal stát na dráze.

Na čele se nadále přesýpalo pořadí. Cassidy se přece jen dostal před Vandoorna. Belgičana navíc pokořil i Da Costa. V 16. byl kvůli Dennisovi vyslán na dráhu zpomalovací vůz.

Jake Dennis zažil další nevydařený závod. Foto: Andretti



V 19. kole došlo k restartu závodu. Před piloty v tu chvíli bylo závěrečných 12 kol. Cassidy i Vandoorne si chtěli hned po restartu odbýt své poslední tři minuty v útočném módu a zajeli do aktivační zóny. Zatímco Cassidy spadl na třetí příčku, Vandoorne na šestou.

Kolo po Cassidym a Vandoornovi přešli do útočného módu také Da Costa a Evans. Ti zvolili tříminutový pobyt. To znamenalo, že budou muset zajet do aktivační zóny ještě jednou a odkroutili si zbývající minutu.

Cassidy se tak mohl vrátit na první místo. Da Costa se ovšem udržel před Vandoornem a figuroval na druhé příčce. Belgičan byl třetí a Evans čtvrtý.

Pilot Jaguaru ale nezůstal čtvrtý dlouho. Brzy si totiž smlsnul na Vandoornovi a vrátil se na stupně vítězů. Novozélanďan navíc ještě během 20. kola předjel také Cassidyho s Da Costou a vedl.

Deset kol před koncem ale přišla informace z ředitelství závodu, která mohla ukončit naděje Da Costy a Evanse. Dvojice totiž byla vyšetřována za předjíždění pod žlutými vlajkami.

Müller zamířil do boxů a stáji ABT Cupra se tak dále vzdalovaly první body. Frijns byl totiž až šestnáctý.

Da Costa a Evans nebyli jedinými jezdci podezřelými z předjíždění pod žlutými vlajkami. Vyšetřováni byli také Wehrlein a Rast. V závodě už nepokračoval ani Mortara

Evans zajel ve 24. kole do aktivační zóny pro poslední minutu výkonnostní výhody. Spadl za Cassidyho na druhé místo. Pozornost budil Wehrlein, který už jezdil na pátém místě.

V úvodu 25. kola udělal chybu Da Costa, který byl široký v první zatáčce. Kvůli tomu se propadl ze třetího místa až na sedmé. Přeskočili ho Vandoorne, Wehrlein, Vergne i Bird.

Pět kol před koncem aktivoval svůj tříminutový pobyt v útočném módu Wehrlein. Propadl se na sedmé místo za kolegu Da Costu.

Ředitelství závodu podle očekvávání prodloužilo závod kvůli výjezdům zpomalovacího vozu. Nastavovala se čtyři kola.

Kolo před koncem základní části závodu se zdálo, že o vítězi se rozhodne mezi dvojicí Cassidy a Evans. Blíže měl zatím k triumfu pilot stáje Envision, Evans mu ale dýchal na záda.

Vidět byl ale také druhý jezdec Jaguaru. Bird. Ten postupně předjel Vergneho i Vandoorna a posunul se na třetí příčku. Cassidy s Evansem se ale zdáli být přece jen příliš daleko, přestože Bird zajel nejrychlejší kolo.

Když ale závod vstoupil do posledních čtyř extra kol, byl už Bird mnohem blíže a najednou se nezdál být úplně ze hry. Kromě toho předjel Evans Cassidyho a ujal se vedení.

Pořadí Evans, Cassidy a Bird platilo i při nájezdu do posledního kola. Bird měl o dvě procenta energie více než Evans s Cassidym.

 Nick Cassidy se sice snažil, svého krajana Evanse ale o vítězství nepřipravil. Foto: Envision Racing



Cassidy pořádně dýchal Evansovi na záda a během posledního kola nejednou naznačil útok. V jednu chvíli už se zdálo, že se mu Evans neubrání, i s touto situací si ale pilot Jaguaru poradil a zvítězil. Cassidy skončil druhý a Bird třetí. Vandoorne nakonec dojel po startu z pole position šestý a Wehrlein si upevnil průběžné vedení sedmým místem.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Mitch Evans Jaguar Jaguar 53'25,536 35 25
2. Nick Cassidy Envision Jaguar 53'25,820 35 18
3. Sam Bird Jaguar Jaguar 53'26,043 35 16
4. António Félix da Costa Porsche Porsche 53'29,023 35 12
5. Jean-Éric Vergne DS Penske DS 53'29,578 35 10
6. Stoffel Vandoorne DS Penske DS 53'30,112 35 11
7. Pascal Wehrlein Porsche Porsche 53'31,195 35 6
8. Jake Hughes McLaren Nissan 53'31,677 35 4
9. René Rast McLaren Nissan 53'32,939 35 2
10. Sébastien Buemi Envision Jaguar 53'33,512 35 1
11. Maximilian Günther Maserati Maserati 53'40,728 35 0
12. André Lotterer Andretti Porsche 53'40,881 35 0
13. Lucas di Grassi Mahindra Mahindra 53'44,783 35 0
14. Dan Ticktum NIO NIO 53'44,934 35 0
15. Robin Frijns ABT Cupra Mahindra 53'46,287 35 0
16. Oliver Rowland Mahindra Mahindra 53'52,001 35 0
17. Sergio Sette Camara NIO NIO 53'57,050 35 0
DNF Nico Müller ABT Cupra Mahindra - 19 0
DNF Edoardo Mortara Maserati Maserati - 19 0
DNF Jake Dennis Andretti Porsche - 13 0
DNF Sacha Fenestraz Nissan Nissan - 6 0
DNF Norman Nato Nissan Nissan - 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 86, 2. Dennis 62, 3. Cassidy 61, 4. Vergne 60, 5. Da Costa 58, 6. Bird 44, 7. Buemi 42, 8. Rast 40, 9. Evans 39, 10. Hughes 32, 11. Vandoorne 22, 12. Di Grassi 18, 13. Lotterer 18, 14. Nato 11, 15. Sette Camara 10, 16. Ticktum 9, 17. Rowland 8, 18. Fenestraz 7, 19. Mortara 3.

Průběžné pořadí týmů: 1. Porsche 144, 2. Envision 103, 3. Jaguar 83, 4. DS Penske 82, 5. Andretti 80, 6. McLaren 72, 7. Mahindra 26, 8. NIO 19, 9. Nissan 18, 10. Maserati 3.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Jaguar