Soupeři se budou zlepšovat, uvědomuje si Wehrlein. Návratu do F1 neříká ne
Exkluzivní rozhovor s lídrem formule E
Se vstupem do letošní sezony je spokojen, v jejím zbytku ale očekává větší konkurenci. Momentálně se soustředí výhradně na formuli E, potenciální návrat do F1 ale zavrhovat nechce. To vše prozradil v exkluzivním rozhovoru pro server FORMULE.cz Pascal Wehrlein, který momentálně vede v barvách Porsche průběžné pořadí formule E.
Z prvních pěti závodů jste zvládl vytěžit dvě vítězství a vedete šampionát. Předpokládám tedy, že s vaším vstupem do sezony panuje spokojenost?
Když to vezmu celkově, tak jsem hodně spokojen. Dva závody jsem vyhrál, jednou jsem dojel druhý a získal jsem hodně bodů. Já i tým vedeme šampionát, což je pěkné. Jako tým jsme prošli skvělým rozvojem a je zde neuvěřitelně pozitivní energie. Všichni tu máme stejný cíl a každý na něm tvrdě maká. Všichni chceme dosáhnout v každém závodě co nejlepšího výsledku. Jsem na tým opravdu hrdý, stejně tak na to, že mohu být jeho součástí. Jako jezdec jsem hodně spokojen, protože můžu v dobrém autě ukázat, čeho jsem schopen.
Obecně pro vozy s pohonnými jednotkami Porsche jde zatím o velmi silnou sezonu. Tyto vozy totiž dokázaly vyhrát hned čtyři z prvních pěti závodů. Co je tedy podle vás klíčová silná stránka těchto pohonných jednotek?
Náš vývojový tým zkrátka odvedl při přípravě na sezonu skvělou práci. Naše závodní výkonnost i nastavení jsou velmi dobré a zdá se, že jsme během závodů hodně efektivní. Je to ale zatím jenom začátek éry vozů Gen3. Všichni se tím pádem postupně vyvíjejí a postupně odemykají hodně ze svého potenciálu. Stejné je to i u nás, pořád totiž máme prostor pro zlepšení. Například musíme zapracovat na našem kvalifikačním tempu.
Jak jste zmínil, formule E letos přešla z vozů Gen2 na monoposty Gen3. Se kterým z těchto aut si závodění užíváte více?
Závodění s oběma monoposty je zábava. Vůz Gen3 je ale samozřejmě krokem dopředu, pokud jde o poměr výkonu a hmotnosti. Je také kratší a tím pádem mrštnější, což nám na takových úzkých městských okruzích, kde závodíme, hodně pomáhá. Každý závodník má rád, když dostane více výkonu. Jak už jsem ale říkal, éra vozů Gen3 je teprve na začátku a je zde pořád docela dost potenciálu pro další vývoj.
Vedete šampionát s náskokem 18 bodů před Jakem Dennisem. Myslíte si tedy, že právě on bude vaším největším soupeřem v boji o titul, nebo někdo jiný? V posledních dvou závodech byl velmi silný Jean-Éric Vergne...
Průběžné pořadí nikdy nelže. Když se na něj podíváme právě teď, tak je pro mě Jake samozřejmě největším soupeřem. Jean-Éric se ale zlepšuje. Závodění ve formuli E je ovšem velmi vyrovnané a jak už jsem řekl, všichni se s těmito novými vozy už teď hodně zlepšují a je obtížné předvídat, jak se sezona vyvine. My uděláme všechno pro to, abychom zůstali na špici. Ostatní ale udělají, co je v jejich silách, aby nás dohnali.
Pro letošní sezonu jste dostal nového týmového kolegu. Andrého Lotterera nahradil António Félix da Costa. Jak se vám s ním spolupracuje?
António a já máme skvělý vztah. Známe se už roky, protože jsme proti sobě závodili ve F3 a v DTM. Je skvělé, že je mým týmovým kolegou. Když zvítězil v Kapském Městě, tak jsem byl nadšený. Je skvělé s ním spolupracovat. Jde o jednoho z nejzkušenějších jezdců ve formuli E. Společně vyvíjíme úsilí, abychom posouvali tým dopředu.
António Félix da Costa poslední závod vyhrál. Nemáte obavy, že pokud by se připojil do boje o titul, tak by se vaše spolupráce zkomplikovala?
Ne. Jak už jsem říkal, máme dobrý vztah a společně se snažíme posouvat tým dopředu. Je normální, že na závodní dráze proti sobě soupeříme. Váš týmový kolega je totiž vždy prvním člověkem, kterého chcete porazit. Už jsme ale oba dost zkušení na to, abychom se s podobnými situacemi vypořádali.
Tento víkend bude formule E vůbec poprvé ve své historii závodit v Brazílii. Pro vás půjde o první brazilský závod od roku 2017. Tehdy jste ještě jako pilot F1 startoval na Interlagosu v barvách Sauberu. Chybělo vám závodění v této zemi?
Rok 2017, to už je hodně dávno. Trať, na které budeme závodit tento víkend, je navíc úplně jiná než okruh F1. Ale těším se, bude to nová výzva.
Když už jsme u F1, tak u ní chvíli zůstaňme. V letošním roce je na startovním roštu jenom jeden německý pilot - Nico Hülkenberg. Ve F2 navíc momentálně žádného německého jezdce nenajdeme. Nemáte tedy obavu o německou budoucnost ve F1?
Za ty roky jsme měli ve F1 několik německých jezdců. Je normální, že se mění. Počet sedaček je zkrátka omezený a v jejím získání navíc hrají velkou roli i jiné faktory než talent. Jsem si jistý, že v budoucnu přijdou do F1 další němečtí jezdci.
Dlouho se mluvilo o tom, že by Porsche mohlo v roce 2026 vstoupit do F1. Poté, co zkolabovala jednání s Red Bullem i McLarenem, se zdá, že se vstup značky do F1 minimálně odloží, ale i přesto se zeptám. Pokud byste měl šanci se do F1 vrátit i vy, například právě díky příchodu Porsche, bylo by to pro vás stále lákavé?
Momentálně se soustředím jenom na svůj aktuální cíl. Tím je stát se mistrem světa formule E. Nikdy ale neříkejte nikdy. Nikdo neví, co budoucnost přinese.
Porsche se momentálně věnuje i vytrvalostním závodům v seriálech WEC a IMSA se svým hypervozem. Lákalo by vás tedy například i toto?
Jak už jsem řekl, veškerá má pozornost momentálně směřuje k formuli E. Existuje ale spousta atraktivních závodních sérií a uvidíme, jaké možnosti se nám v budoucnu naskytnou.
Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: Porsche