Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Wehrlein po dlouhém čekání opět vítězný, jaguary znovu v sobě

Wehrlein po dlouhém čekání opět vítězný, jaguary znovu v sobě

e-Prix v Jakartě – 1. závod

Wehrlein ukončil sérii nevýrazných výkonů a připsal si třetí letošní vítězství. Druhý dojel Dennis a třetí Günther. Sedmý Cassidy si udržel celkové vedení, ačkoli Wehrlein se výrazně přiblížil. Závěr přinesl už druhou letošní kolizi mezi piloty Jaguaru Birdem a Evansem.

Fanoušci Maserati mohli do závodu vstupovat s nadějemi na úspěch. V kvalifikaci si totiž vyjel pro start první místo Günther. Vedle něj stál na druhém místě Dennis. Následovali Wehrlein, Vergne, Vandoorne, Mortara, Frijns, Rast, Müller, Cassidy, Evans, Fenestraz, Buemi, Ticktum, Da Costa, Bird, Nato, Sette Camara, Beckmann, Hughes, Di Grassi a Merhi.

Jezdci museli během závodu strávit osm minut v útočném módu, tedy v režimu, který jim po omezený čas poskytne 50 kilowatt výkonu navíc. Osm minut museli piloti během závodu rozdělit do dvou pobytů v tomto módu. Mohli si vybrat ze tří způsobů: 2+6, 4+4, 6+2.

Günther si po startu udržel první místo. Neměl to ale jen tak. Wehrlein se totiž ihned posunul na druhé místo před Dennise a v nájezdu do první zatáčky zkoušel objet i Günthera. Pilot Maserati si ale situaci pohlídal.

Propad Dennise pokračoval. Zdolal ho totiž také Vandoorne. Pilot stáje Andretti tak byl čtvrtý, zatímco úřadující šampion povyskočil na stupně vítězů. Dobře nezačínal závod pro Buemiho, který hlásil, že si přivodil defekt pneumatiky. Bylo mu řečeno, aby aktivoval útočný mód a zamířil do boxů.

Jake Dennis se ihned po startu propadl za Pascala Wehrleina. Foto: Andretti



Ve čtvrtém kole se změnil lídr závodu. Wehrleinovi se totiž povedlo to, co v prvním kole nezvládl. V první zatáčce zdolal Günthera a ujal se vedení. Vzhledem k tomu, že Cassidy byl až osmý, měl pilot Porsche za této situace nakročeno i k návratu do čela šampionátu. Závod byl ale ještě dlouhý.

Vandoorne aktivoval ve čtvrtém kole útočný mód. Do něj přešel na šest minut a spadl na páté místo. Přeskočili ho Dennis a týmový kolega Vergne.

V pátém kole šel do výkonnostní výhody i Wehrlein. Znovu tak přepustil vedení Güntherovi. Před Dennisem se ale stihl z aktivační zóny vrátit. Na rozdíl od Vandoorna zvolil pro útočný mód strategii 4+4. V aktivační zóně byl i Vergne a spadl tak zpět za Vandoorna.

Güntherův pobyt na čele nebyl dlouhý. V šestém kole šel totiž do výkonnostní výhody i on, v tomto případě na šest minut. Spadl sice zpět za Wehrleina, věděl však, že až jezdci Porsche jeho výhoda vyprší, bude mít ještě útočný mód k dispozici.

Situace na třetím až pátém místě se mezitím vrátila do původního stavu. Na třetí příčku se vrátil Vandoorne, čtvrtý byl Dennis a pátý Mortara.

Stoffel Vandoorne bojoval v úvodu o stupně vítězů. Foto: DS Penske



Wehrleinovi zanedlouho útočný mód vypršel. Zatím držel první místo, Günther se ale díky 50 kilowattům navíc přibližoval.

Wehrlein se na přibližujícího Günthera rozhodl reagovat. V osmém kole zamířil do aktivační zóny podruhé a vybral si své poslední čtyři minuty. U toho spadl až na třetí místo za Vandoorna, kterému zrovna útočný mód dobíhal. Chvíli se tak mohl dobře bránit. Ve druhém útočném módu už se nacházel i Vergne.

Vandoorne nejenže držel náskok před Wehrleinem, ale také se zvládal držet Günthera. Pilot Maserati byl přitom stále v útočném módu. Nedaleko za Wehrleinem se navíc nacházel i čtvrtý Dennis.

V 11. kole opustil Vandoorne kvůli aktivaci útočného módu stupně vítězů. Propadl se na čtvrtou pozici. Zatímco Güntherovi už výkonnostní výhoda vypršela, Wehrlein měl stále minutu a půl na to, aby něco vymyslel. Günther se ale držel.

Ve 12. kole se pilot Maserati rozhodl aktivovat své poslední dvě minuty výkonnostní výhody. To pomohlo Wehrleinovi k návratu do čela. Günther věřil, že s útočným módem se před svého krajana zvládne dostat zpátky. Jeho čistá výhoda ale nebyla ani dvouminutová. Wehrleinovi totiž stále útočný mód dobíhal.

Maximilian Günther si zatím musí na první vítězství s Maserati počkat. Foto: Maserati MSG Racing



Na třetím místě stále zůstával Dennis, pořád ho ale čekala jedna návštěva útočného módu. Vandoorne byl přitom nedaleko. V 15. kole zajel Brit pro výkonnostní výhodu a zařadil se zpět za Vandoorna.

Günther na Wehrleina během své výkonnostní výhody nic nevymyslel. Pilot Porsche tak stále zůstával v čele. Günther věděl, že nyní už se před něj bude muset dostat sám na dráze. Ve zbylých 20 kolech už totiž neměl jet do útočného módu ani jeden z nich.

Dennis nechtěl zůstat na čtvrtém místě a v 17. kole to jasně ukázal. V první zatáčce předjel Vandoorna a vrátil se na stupně vítězů. Z útočného módu mu stále zbývaly čtyři minuty a mohl se tak vydat stíhat vedoucí duo.

Wehrlein sice stále vedl, Cassidy se ale posunul na šestou pozici a navíc stíhal Vergneho. Za těchto okolností by si Novozélanďan udržel celkové vedení.

Ve 20. kole si Cassidy v první zatáčce vyšlápl na Vergneho. Byl ale příliš agresivní a došlo ke kontaktu, po kterém měl Cassidy co dělat, aby ukrotil přetáčivý smyk. Naštěstí se mu to podařilo a zůstal šestý.

Nick Cassidy sice nezajel svůj nejlepší závod, i přesto ale zůstal lídrem šampionátu. Foto: Envision Racing



Dennis byl v první zatáčce úspěšnější než Cassidy. Zaútočil totiž na Günthera a převzal druhou pozici.

Ve 24. kole se rozhořel boj o vítězství. Dennis se nechtěl spokojit se druhým místem a zaútočil v první zatáčce na Wehrleina. Němec si ale Dennise pohlídal. Pilot stáje Andretti měl navíc co dělat, aby souboje nevyužil Günther a nedostal se před něj. Díky všem těmto bojům se k vedoucí skupině dotáhli Vandoorne, Vergne a Cassidy.

Cassidy v 25. kole aktivoval svůj poslední útočný mód, tentokrát šestiminutový. Kvůli tomu se propadl až na sedmou pozici za Mortaru.

Wehrlein i v dalších kolech držel vedení, ustláno na růžích ale neměl. Dennis s Güntherem totiž zůstávali blízko. Na pilota Porsche se jim ale nedařilo vymyslet nic.

Rast se ocitl v hodinách. Kvůli tomu se propadl z bodovaných pozic a byl až jedenáctý.

Za pár kol přišla daleko větší pohroma pro Jaguar. Bird nedobrzdil do první zatáčky a poslal zezadu do hodin Evanse. Zatímco Novozélanďan se propadl na chvost, Bird byl schopen pokračovat a držel devátou pozici. Rast se díky Evansově odstoupení vrátil na body.

Sam Bird letos už podruhé zavinil kolizi s týmovým kolegou. Foto: Jaguar TCS Racing



V závěrečných kolech už probíhal souboj o vítězství jen mezi Wehrleinem a Dennisem, kteří se odtrhli od Günthera. Britský jezdec dotíral na Wehrleina do poslední chvíle, Němec se ale nenechal rozhodit a po sérii nepříliš výrazných výsledků získal třetí letošní vítězství. Dennis dojel druhý a Günther třetí.

Pro Jaguar ani pro Rasta nakonec závod na bodech neskončil. Bird a Rast totiž v závěru kolidovali. Evans nakonec závod vůbec nedokončil a zajel do boxů. Bird dostal po skončení závodu pětisekundový trest za kolizi s Evansem. Pět sekund ale obdržel i Rast, který naopak zavinil incident s Birdem.

p. jezdec tým motor odstup kol body
1. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche - 36 25
2. Jake Dennis Avalanche Andretti Formula E Porsche +0,477 36 18
3. Maximilian Günther Maserati MSG Racing Maserati +1,413 36 15+3
4. Stoffel Vandoorne DS PENSKE DS +3,871 36 12
5. Jean-Éric Vergne DS PENSKE DS +4,986 36 10
6. Edoardo Mortara Maserati MSG Racing Maserati +5,587 36 8
7. Nick Cassidy Envision Racing Jaguar +5,982 36 6+1
8. António Félix Da Costa TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche +20,136 36 4
9. Robin Frijns ABT CUPRA FORMULA E TEAM Mahindra +21,687 36 2
10. Jake Hughes NEOM McLaren Formula E Team Nissan +23,356 36 1
11. Nico Müller ABT CUPRA FORMULA E TEAM Mahindra +23,792 36 0
12. Norman Nato Nissan Formula E Team Nissan +25,162 36 0
13. Dan Ticktum NIO 333 Racing FE Team NIO +28,824 36 0
14. Lucas di Grassi MAHINDRA RACING Mahindra +29,495 36 0
15. René Rast NEOM McLaren Formula E Team Nissan +30,002 36 0
16. David Beckmann Avalanche Andretti Formula E Porsche +31,079 36 0
17. Sérgio Sette Câmara NIO 333 Racing FE Team NIO +32,102 36 0
18. Roberto Merhi MAHINDRA RACING Mahindra +46,662 36 0
19. Sacha Fenestraz Nissan Formula E Team Nissan +48,822 36 0
20. Sam Bird Jaguar TCS Racing Jaguar +1:14,072 36 0
21. Sébastien Buemi Envision Racing Jaguar +1:18,081 36 0
22. Mitch Evans Jaguar TCS Racing Jaguar DNF 33 0

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: TAG Heuer Porsche Formula E Team