Wehrlein si chvíli hrál s Buemim, pak dominoval
e-Prix Mexico City - závod
Wehrlein se stal vítězem prvního letošního závodu formule E. Pilot Porsche ztratil v Mexico City vedení pouze v době, kdy se pořadí přesýpalo kvůli aktivacím útočného módu, jinak měl situaci pod kontrolou. Na stupních vítězů ho doplnili druhý Buemi se třetím Cassidym, který tak zažil úspěšnou premiéru za Jaguar. Loňský šampion Dennis začal sezonu devátým místem. Ještě hůře dopadl návrat do šampionátu pro De Vriese. Bývalý pilot F1 byl klasifikován až jako patnáctý.
Do prvního závodu nové sezony startoval z nejlepší pozice Wehrlein. Pilot Porsche porazil ve finálovém kvalifikačním duelu Buemiho, který se postavil do první řady vedle něj. Za touto dvojicí následovali Günther, Cassidy, Evans, Hughes, Frijns, Vandoorne, Nato, Vergne, Fenestraz, Müller, Bird, Dennis, Mortara, Da Costa, Daruvala, Sette Camara, Di Grassi, Rowland, Ticktum a až jako poslední stál na roštu při svém návratu do formule E De Vries.
Cassidy, Evans a Vandoorne měli původně startovat o jedno místo výše. Trojice ovšem dostala penalizaci za to, že během prvního volného tréninku nedodržela proceduru, která platí v případě vyvěšení červených vlajek a při návratu do boxů nezajela do garáže. Kvalifikační vystoupení úřadujícího šampiona Dennise zkomplikovala skutečnost, že byl při svém závěrečném pokusu široký ve vlásence. Di Grassi se zase roztočil v šikaně a skončil v bariéře.
Během 35kolového závodu museli jezdci strávit minimálně 8 minut v útočném módu, který jim poskytuje krátkodobou výkonnostní výhodu. Zatímco ve standardním režimu mohou využít pouze výkon 300 kilowatt, v útočném módu jich mají k dispozici o 50 více. V Mexico City musel každý pilot rozdělit svůj čas strávený v tomto režimu do dvou fází. Mohl tak učinit třemi způsoby: 2+6, 4+4 nebo 6+2. Aktivační zóna byla umístěna na vnější straně 15. zatáčky.
Wehrleinovi se start podařil a v nájezdu do první zatáčky si s přehledem držel vedení. Buemi se musel mít na pozoru před Güntherem, který to zkoušel po vnější straně. Pilot stáje Envision měl ale lepší stopu a tak druhé místo udržel.
Úvod závodu se neobešel bez komplikací. Návrat ke stáji Abt Cupra nezačínal dobře pro Di Grassiho. Bývalý šampion se ocitl mimo trať. Ještě hůře na tom ale byl Sette Camara. Brazilce totiž potkaly ještě před startem technické problémy a do závodu vůbec neodstartoval.
Ve třetím kole došlo k incidentu. Da Costa měl kontakt s Müllerem a poslal Švýcara do hodin. Pilot stáje ABT Cupra následně narazil zadní částí svého monopostu do zdi. Vlály žluté vlajky a jezdci si mezitím odbývali své první pobyty v útočném módu. Byl mezi nimi i Wehrlein, což znamenalo, že se v čele ocitl Buemi. Do svého prvního útočného módu přešel Wehrlein na dvě minuty.
Netrvalo dlouho a po útočném módu sáhl i Buemi. Díky tomu se Wehrlein vrátil do čela. Zatímco pilot Porsche už ale kroužil po dráze ve standardním výkonnostním režimu, Buemi zvolil na rozdíl od německého pilota šestiminutový pobyt. To znamenalo, že několik dalších kol bude mít k dispozici o 50 kilowatt více než Wehrlein a na pilota Porsche tak nejspíše nebudou čekat příjemné okamžiky.
Zatímco Müller a Da Costa pokračovali v závodě i navzdory kolizi, Di Grassi zamířil k mechanikům a tam jeho vystoupení skončilo. Do boje o vítězství vstoupilo další drama. Wehrlein byl totiž vyšetřován za možný technický prohřešek.
K přímému souboji mezi Buemim a Wehrleinem nakonec nedošlo. Pilot Porsche se totiž brzy rozhodl zajet do útočného módu podruhé, tentokrát na šest minut. Buemi díky tomu sice opět vedl, jeho útočný mód ale dobíhal do konce a bylo otázkou, jak dlouho zvládne rozjetému Wehrleinovi odolávat.
V devátém kole ovšem Buemimu pomohl jeho kolega Frijns. Nizozemec havaroval krátce po drobném kontaktu s Mortarou a byla vyhlášena plná žlutá fáze. To znamenalo, že Wehrlein strávil poslední minuty v útočném módu bez možnosti zaútočit na pilota před sebou. Současně ale platilo, že Buemi měl pro zbytek závodu povinnost přejít do útočného módu ještě jednou.
Z plné žluté fáze se mezitím stal výjezd reálného zpomalovacího vozu. Nato byl vyšetřován komisaři za možný technický prohřešek, podezření se ale nepotvrdilo. Za zpomalovacím vozem kroužilo startovní pole v pořadí Bueimi, Wehrlein, Günther, Cassidy, Evans, Hughes, Vandoorne, Dennis, Nato, Vergne, Bird, Fenestraz, Mortara, Rowland, Ticktum, De Vries, Daruvala a Müller. Ze závodu mezitím odstoupil Da Costa. Na vině bylo poškozené zavěšení.
Ve 12. kole se opět začalo závodit. Frijns si při restartu pohlídal první místo. Wehrlein zůstával druhý a Günther třetí. Tento stav ale netrval dlouho. Buemi si totiž hned v prvním kole po restartu zajel pro závěrečné dvě minuty v útočném módu a propadl se na druhou pozici za Wehrleina.
Ve 14. kole Buemimu útočný mód vypršel. Wehrlein si ale i po dobu své výkonnostní nevýhody udržoval náskok. Buemiho se navíc byl schopen držet Günther. Jezdci Maserati stále zbývaly čtyři minuty z jeho útočného módu.
V 15. kole Günther zajel do aktivační zóny. To mělo za následek propad na čtvrtou pozici za Cassidyho, který už měl oba své pobyty ve výkonnostní výhodě za sebou. Za Güntherem se nacházel na páté pozici Evans, rovněž jedoucí v útočném módu.
Günther se i přes výkonnostní výhodu nedokázal vrátit na třetí místo. Současně ale udržel před Evansem a zůstal čtvrtý. Wehrlein si nadále udržoval dostatečný náskok před Buemim.
Zatímco v první polovině závodu se mimo jiné i díky aktivacím útočných módů často měnilo pořadí, po restartu už se ze závodu vytrácel akční náboj. Jedním ze závodníků, kteří zůstávali při chuti, byl ovšem Dennis. Úřadující šampion se chtěl odpoutat ze svého devátého místa a tlačil na jiného bývalého mistra Vandoorna. O vydařeném návratu do startovního pole nemohl hovořit De Vries, který byl až patnáctý.
Wehrlein výrazně ujel Buemimu. Deset kol před koncem se zdálo, že o vítězství už ho může připravit jenom technická závada nebo velká jezdecká chyba. Buemi, který tou dobou ztrácel už dvě vteřiny, měl jiné starosti. Tlačil na něj totiž Cassidy. Novozélanďan, který jel svůj premiérový závod za Jaguar, udržoval solidní náskok před Güntherem.
V závěrečných kolech se starali o nejdramatičtější podívanou na dráze Evans s Vergnem. Pilot Jaguaru kroužil po dráze jako pátý a dvojnásobný šampion na něj neúnavně dotíral. Recept na to, jak se dostat dopředu, ale Francouz nenacházel.
Vzhledem k času stráveným za zpomalovacím vozem bylo rozhodnuto, že se délka závodu prodlouží z 35 kol na 37. Evans se bránil útokům ze strany Vergneho, čehož využívali piloti jedoucí za nimi. Nejvíce se přiblížil Hughes.
Wehrlein už nenechal nic náhodě a dojel si pro první letošní triumf. Buemi dorazil do cíle jako druhý a Cassidy získal pódium hned při své premiéře za Jaguar díky třetímu místu. Vergne nakonec na Evanse nevyzrál a Novozélanďan tak udržel pátou pozici. Úřadující šampion Dennis zahájil sezonu devátým místem. De Vries skončil až mimo body na 15. pozici.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Pascal Wehrlein | Porsche | Porsche | 50:15,506 | 37 | 25+3 |
2. | Sébastien Buemi | Envision | Jaguar | +1,162 | 37 | 18 |
3. | Nick Cassidy | Jaguar | Jaguar | +2,079 | 37 | 15+1 |
4. | Maximilian Günther | Maserati | Maserati | +5,780 | 37 | 12 |
5. | Mitch Evans | Jaguar | Jaguar | +13,064 | 37 | 10 |
6. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | DS | +13,405 | 37 | 8 |
7. | Jake Hughes | McLaren | Nissan | +13,916 | 37 | 6 |
8. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | DS | +14,392 | 37 | 4 |
9. | Jake Dennis | Andretti | Porsche | +14,767 | 37 | 2 |
10. | Norman Nato | Andretti | Porsche | +15,312 | 37 | 1 |
11. | Oliver Rowland | Nissan | Nissan | +15,485 | 37 | 0 |
12. | Sacha Fenestraz | Nissan | Nissan | +15,718 | 37 | 0 |
13. | Edoardo Mortara | Mahindra | Mahindra | +16,214 | 37 | 0 |
14. | Sam Bird | McLaren | Nissan | +20,600 | 37 | 0 |
15. | Nyck de Vries | Mahindra | Mahindra | +23,665 | 37 | 0 |
16. | Jehan Daruvala | Maserati | Maserati | +28,969 | 37 | 0 |
17. | Nico Müller | ABT Cupra | Mahindra | +29,424 | 37 | 0 |
18. | Dan Ticktum | ERT | ERT | +1:14,758 | 37 | 0 |
DNF | Robin Frijns | Envision | Jaguar | DNF | 7 | 0 |
DNF | António Félix da Costa | Porsche | Porsche | DNF | 2 | 0 |
DNF | Lucas di Grassi | ABT Cupra | Mahindra | DNF | 2 | 0 |
DNS | Sergio Sette Camara | ERT | ERT | DNF | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 28, 2.Buemi 18, 3. Cassidy 16, 4. Günther 12, 5. Evans 10, 6. Vergne 8, 7. Hughes 6, 8. Vandoorne 4, 9. Dennis 2, 10. Nato 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Porsche 28, 2. Jaguar 26, 3. Envision 18, 4. Maserati 12, 5. DS Penske 12, 6. McLaren 6, 7. Andretti 3.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Porsche