Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Verstappen vyrazí do sprintu jako první, pohroma pro Mercedes

Verstappen vyrazí do sprintu jako první, pohroma pro Mercedes

VC Rakouska - kvalifikace

Verstappen ovládl po tréninku i kvalifikaci a do sobotního sprintu tak odstartuje z první příčky. Za ním budou stát Leclerc a Sainz. Špatně skončila kvalifikace pro Mercedes. Russell i Hamilton totiž bourali ve třetí části. Zatímco první jmenovaný skončil pátý, sedminásobný šampion až desátý.

Před kvalifikací, která odstartovala v 17:00 hodin, měl vzduch teplotu 19 stupňů a asfalt 37 stupňů. Do kvalifikačního klání, které rozhodovalo o pořadí na startu sobotního sprintu, vstupovali piloti pouze po jednom volném tréninku. Ve složité situaci byl zejména Norris. Pilot McLarenu totiž mohl v prvním tréninku odjet pouhých 14 kol, pak ho zastavily problémy s motorem. Do kvalifikace tak nastupoval s novou pohonnou jednotkou. Jelikož se ale vrátil k jednomu ze svých starších motorů, vše se obešlo bez penalizace.

Hned po začátku úvodní části vyjely na trať první vozy. Všichni piloti jeli na měkké sadě pneumatik. Je však třeba dodat, že neměli na výběr. Během sprintového formátu víkendu totiž pravidla jezdcům ukládají povinnost absolvovat kvalifikaci pouze na měkké směsi.

Většina pilotů sice vyjela na dráhu hned v prvních minutách, někteří ale s prvním výjezdem vyčkávali. Po čtyřech minutách stále zůstávali v garáži Verstappen, Čou, Hamilton, Russell a Bottas.

Po šesti minutách vedl Leclerc před Schumacherem a Magnussenem. Jezdcům dělaly potíže traťové limity. Zajetý čas byl z tohoto důvodu smazán například Latifimu, Strollovi nebo vítězi Velké ceny Velké Británie Sainzovi. Později tento problém potkal i Verstappena.

Pět minut před koncem vedl Verstappen před Hamiltonem a Pérezem. Na nepostupových příčkách se nacházeli šestnáctý Norris, sedmnáctý Latifi, osmnáctý Stroll, devatenáctý Albon a dvacátý Vettel.

Ve zbytku první části se z této pětice dokázal zachránit pouze Norris a Albon. Vyřazeni nakonec byli šestnáctý Ricciardo, sedmnáctý Stroll, osmnáctý Čou, devatenáctý Latifi a až dvacátý Vettel, kterého na chvost odsunulo smazání času kvůli překročení traťových limitů.

Sebastian Vettel vyrazí do sprintu jako poslední. Foto: Aston Martin



I ve druhé části se někteří vydali na trať hned a jiní zase s výjezdem vyčkávali. V boxech v úvodních minutách zůstávali Alonso, Magnussen, Schumacher a Bottas.

Po prvních pěti minutách vedl Hamilton před Verstappenem a Russellem. Bez času stále zůstávali Cunoda, Magnussen, Schumacher, Bottas a Alonso. Španěl už byl jediným pilotem, který zůstával u mechaniků.

Norris se sice nacházel mezi postupovou desítkou, stěžoval si ale na potíže s brzdami. Ty potvrzovaly i jeho časté výlety mimo trať. Netrvalo dlouho a objevil se u mechaniků. Cunoda se stal dalším pilotem, kterému byl smazán čas kvůli překročení traťových limitů.

Šest minut před koncem už jsme registrovali čas u všech pilotů. Vedl stále Hamilton před Verstappenem a Russellem. Až na 11. pozici se ale nacházel Pérez, kterému byl smazán čas za porušení traťových limitů. Kromě něj hrozilo vyřazení také dvanáctému Albonovi, třináctému Gaslymu, čtrnáctému Cunodovi a patnáctému Norrisovi. Pilot McLarenu už byl po problémech s brzdami zpátky na trati.

Norrisovi sice na první pohled fungovaly brzdy lépe, i přesto ale vycestoval v šesté zatáčce částí svého vozu do štěrku. Mimo jiné i proto povyskočil pouze na 13. příčku. Vzápětí mu navíc byl čas smazán za zmíněné porušení traťových limitů v šesté zatáčce.

Albonovi se zadařilo více a s časem 1:06,230 se posunul na desátou pozici. Tím odsunul na 11. místo Bottase. Pérez se tak najednou nacházel až na 12. příčce. Z té se ale nakonec dokázal odpoutat a svým posledním měřeným kolem se posunul na šestou příčku.

Vyřazeni nakonec byli Gasly, Albon, Bottas, Cunoda a Norris. Do závěrečné části se naopak probojovali Leclerc, Verstappen, Hamilton, Sainz, Russell, Pérez, Magnussen, Ocon, Alonso a Schumacher.

Vystoupení Lewise Hamiltona ve třetí části skončilo havárií. Foto: Mercedes



Pérez sice do třetí části postoupil, před jejím začátkem ale bylo oznámeno, že po kvalifikaci bude Mexičan vyšetřován za porušení traťových limitů. Toho se měl dopustit během druhé části v osmé zatáčce.

Hned po startu třetí části se na dráhu nahrnuli všichni piloti. Jako první zajel kolo Ocon. Mělo hodnotu 1:05,779. Francouze ale vzápětí překonali Leclerc (1:05,183) a Russell (1:05,452).

Pořadí se měnilo i v dalších vteřinách. Po polovině kvalifikace vedl Verstappen. Následovali Leclerc, Sainz, Pérez, Russell, Ocon, Magnussen, Hamilton, Alonso a Schumacher. Hamilton ovšem ještě neměl na svém kontě reprezentativní kolo a Alonso se Schumacherem dokonce žádné.

Hamilton už se ale nezlepšil. V sedmé zatáčce totiž vycestoval do štěrku a skončil v bariéře. Byla vyvěšena červená vlajka.

V 18:05 hodin došlo k restartu kvalifikace. Do jejího konce v té době zbývalo zhruba pět minut.

Jako první vyjeli na trať Russell a Alonso. Pilot Mercedesu se nacházal na páté příčce. Alonso byl devátý a na svém kontě neměl žádný čas.

Zelené vlajky ale nevlály dlouho. Russell se totiž dvě a půl minuty před koncem roztočil v poslední zatáčce a zadní částí naboural do zdi. I pro něj kvalifikace skončila a došlo ke druhému přerušení.

Alonsovi se ještě před vyvěšením červených vlajek podařilo dokončit rychlé kolo. Posunul se na sedmé místo.

Russell se po své nehodě ocitl v hledáčku sportovních komisařů. Po svém incidentu totiž přešel přes trať bez svolení. Za takovýto prohřešek se jevila jako pravděpodobný trest pokuta.

Po restartu kvalifikace se Leclercovi podařilo zajet čas 1:05,013 a dostal se do čela. Před Verstappena se posunul i Sainz a Nizozemec se v tu chvíli propadl na třetí příčku. Nakonec ale zvládl zareagovat a přeci jen vybojoval pole position. Russell se udržel na pátém místě, Hamilton se propadl až na desátou příčku.

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:05,852 1:05,374 1:04,984 19
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:05,419 1:05,287 1:05,013 26
3. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:05,660 1:05,576 1:05,066 26
4. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:06,143 1:05,805 1:05,404 24
5. George Russell Mercedes Mercedes 1:06,235 1:05,697 1:05,431 24
6. Esteban Ocon Alpine Renault 1:06,468 1:05,993 1:05,726 27
7. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:06,366 1:05,894 1:05,879 22
8. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:06,405 1:06,151 1:06,011 22
9. Fernando Alonso Alpine Renault 1:06,016 1:06,082 1:06,103 22
10. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:06,079 1:05,475 1:13,151 20
11. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:06,589 1:06,160   20
12. Alexander Albon Williams Mercedes 1:06,516 1:06,230   15
13. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:06,442 1:06,319   14
14. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:06,463 1:06,851   19
15. Lando Norris McLaren Mercedes 1:06,330 1:25,847   19
16. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:06,613     10
17. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:06,847     12
18. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:06,901     9
19. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:07,003     9
20. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:07,083     12


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull