Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Vesničův návrat na nejvyšší stupeň ve stínu tragických událostí

Vesničův návrat na nejvyšší stupeň ve stínu tragických událostí

TCR Eastern Europe v Grobniku

První vítězství šampiona z roku 2019 Milovana Vesniče po roční pauze nebo velká stíhací jízda vedoucího muže průběžného pořadí Bartosze Groszka. Mimo jiné i to nabídl čtvrtý podnik letošního ročníku TCR Eastern Europe na okruhu v chorvatském Grobniku. Vše ale zastínila smrt traťového komisaře po nehodě v sobotním vytrvalostním závodě ESET Cupu. Kvůli této nešťastné události došlo k předčasnému ukončení závodního víkendu a ke zrušení všech nedělních závodů.

O svém vítězství rozhodl Vesnič, který při předchozím podniku v Poznani chyběl z finančních důvodů, hned po startu. Vítězi kvalifikace a současně lídrovi šampionátu Bartoszi Groszkovi se totiž rozjezd vůbec nedpoařil a spadl až na chvost. Toho využil Vesnič k tomu, aby se po startu ze druhého místa ujal vedení. To už poté nikomu nepřepustil a po roční pauze opět vystoupal na nejvyšší stupeň. Poslední vítězství před tímto víkendem získal shodou okolností také v Grobniku, kde loni ovládl úvodní jízdu.

V cíli Srb přiznal, že mu dělaly potíže vysoké teploty, se kterými se museli jezdci během závodu vypořádat: "Pro všechny jezdce a členy týmů to bylo něco úplně nového. Bylo příliš velké horko. Zabrat dostaly pneumatiky, motor i brzdy. Hodně jsem na to tlačil a pneumatiky přestaly fungovat po pár kolech. Konečně jsme ale dosáhli na dobrý výsledek a na první vítězství v sezoně. Auto konečně funguje tak, jak si přeji," radoval se Vesnič v cíli.

Milovan Vesnič se vrátil na nejvyšší stupeň. Foto: TCR Eastern Europe


V závěru si Vesnič musel dávat pozor také na Bartosze Groszka. Jezdec stáje Aditis totiž po svém zaváhání na startu neztratil nervy a postupně se probíjel dopředu. Dostal se až na druhé místo a v závěru už si brousil zuby i na první příčku. Nakonec ale na Vesniče ztratil půl sekundy a musel se spokojit se stříbrnou příčkou. "Potřeboval jsem ještě tak jedno nebo dvě kola, abych ho dohnal," posteskl si polský jezdec po skončení závodu.

Společně s Vesničem a Groszkem vystoupal na stupně vítězů také český závodník Petr Semerád. Jezdec stáje Janík Motorsport ze třetí pozice i startoval, také on se ale v úvodu propadl poté, co musel objíždět Groszkův stojící vůz. Na cestě zpět na bronzovou pozici se musel vypořádat i se čtyřicetikilogramovým kompenzačním závažím.

S kompenzačním závažím závodili v Chorvatsku také Petr Čížek (30 kilogramů) a Václav Janík (10 kilogramů). I jim se ale podařilo bodovat. Jezdec stáje Fullinrace Academy Čížek skončil čtvrtý a v úvodních kolech figuroval dokonce i na třetí příčce. Janík bral šesté místo.

Nulu si z Chorvatska neodvezl ani čtvrtý Čech ve startovním poli Radim Adámek. Šéf a současně týmový kolega Bartosze Groszka o víkendu poprvé usedl za volant novější verze modelu Audi RS3 LMS TCR z roku 2021 a jeho premiéra skončila sedmou pozicí.
Radim Adámek poprvé závodil s novým Audi. Foto: TCR Eastern Europe


Zklamáním skončil sobotní závod pro Žarka Knega. Domácí jezdec se po startu dostal na druhé místo a místní fanoušci si tak mohli dělat naděje, že uvidí na stupních vítězů svého jezdce. Později ale Chorvata pokořili Semerád s Groszkem a nakonec ho vyřadily technické potíže.

Zatímco Knego do cíle nedojel, nováčci Robert Pravdič a Grega Šimunovič ano. Lepším ze slovinské dvojice byl Pravdič, který své Audi dovezl do cíle jako osmý. Šimunovičova Cupra projela cílem jako devátá. V obou případech se tedy jednalo o bodované výsledky. Pravdič navíc mohl v nedělním závodě pomýšlet ještě na lepší umístění. Los totiž rozhodl, že na startu druhé jízdy dojde k otočení nejlepší omičky z prvního závodu, což pro něj znamenalo pole position. Pak ale přišla tragická nehoda ve vytrvalostním klání ESET Cupu, která se postarala o zrušení nedělního programu.
Žarko Knego doma usiloval o stupně vítězů. Foto: TCR Eastern Europe


Někteří si v Grobniku odbyli své premiérové starty, jiní ale naopak do Chorvatska vůbec nepřijeli. Z pravidelných účastníků stojí za zmínku zejména absence Milenka Vukoviče a jeho týmu Vukovič Motorsport. Švýcaři se rozhodli dát přednost úpravám svých vozů Renault Mégane. Vukovičovi přitom před podnikem patřila celková třetí příčka.

Z rodinných důvodů opět chyběl druhý jezdec stáje Petra Fulína Carol Wittke. Nestartoval ani Sanel Cehic. Poslední jmenovaný měl při červnovém podniku v Poznani velkou nehodu, při které převrátil své auto na střechu. Ve zbytku letošní sezony už se v akci neukáže, příští rok ho ale opět uvidíme. Už totiž oznámil, že se dohodl s Vukovič Motorsportem a usedne do jednoho z Renaultů.

Nyní už na letošní sezonu TCR Eastern Europe čekají jen poslední dva podniky. Nejprve se bude závodit v termínu 20.-21. srpna na Slovakiaringu a poté na Autodromu Most od 2. do 4. září. K titulu má nejblíže Groszek, který po Chorvatsku navýšil svůj náskok před druhým Semerádem na 13 bodů. Čížek využil Vukovičovy absence a posunul se na třetí místo. Za Groszkem už ale zaostává o 51 bodů.

Výsledky sobotního závodu: 1. Milovan Vesnič (Srbsko, ASK Vesnič, Audi RS3 LMS TCR) 17 kol, 2. Bartosz Groszek (Polsko, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) +0,512, 3. Petr Semerád (Česko, Hyundai/Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +2,184... 4. Petr Čížek (Česko, Fullinrace Academy, Cupra Leon Competición TCR) +10,640, 6. Václav Janík (Česko, Hyundai/Janík Motorsport, Hyundai i30 N TCR) +14,638, 7. Radim Adámek (Česko, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) +49,158.

Průběžné pořadí: 1. Groszek 129, 2. Semerád 116, 3. Čížek 78... 5. Janík 64, 10. Galáš 28, 11. Homola 28, 13. Adámek 15, 16. Smejkal 5, 17. Wittke 4.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: TCR Eastern Europe