Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Jaké byly finance Mercedesu pod stropem?

Jaké byly finance Mercedesu pod stropem?

Počet zaměstnanců klesl pouze o šedesát.

Zatímco rozpočtovým stropem otřásá jeho porušení ze strany Red Bullu, o svá čísla z roku 2021, prvního roku pod rozpočtovým stropem, se podělil tým Mercedes.

Pád nákladů není na první pohled tak velký, jak bychom mnozí mohli očekávat. Zatímco v roce 2020, bez rozpočtového stropu, tým Mercedes-AMG Petronas utratil 325 milionů britských liber, loni to bylo 297.5 milionu. Rozpočtový strop přitom byl 145 milionů amerických dolarů (řekněme 112 milionů liber v přepočtu loňským kurzem, který se ale v průběhu roku značně měnil). I když vezmeme v úvahu inflaci v roce 2021, tak jako by se tahle změna jednoho z nejbohatších týmů ani moc nedotkla. Mohli bychom se domnívat, že strop má až příliš mnoho výjimek.

Není to ale docela tak. Tým využil uvolněných financí k posílení marketingu a v dalších oblastech, které přímo neovlivňují konkurenceschopnost vozu a správně nespadají pod strop. To se pak odrazilo i na zisku, který byl v roce 2020, v mistrovském roce Mercedesu, 13 milionů liber. V roce 2021 vyskočil zisk na 69 milionů. Toto Wolff, třetinový vlastník týmu, si může mnout ruce.

Obrat zvýšený z 355 na 383 milionů hlavně díky většímu zájmu sponzorů pak poukazuje na finanční zdraví samotné F1. A na rozdíl od předchozích let koncern Mercedes-Benz do týmové pokladny nepřispěl ani jednou librou. Z vlastnictví týmu F1 se pod rozpočtovým stropem prostě stal ziskový byznys. Zde je třeba zmínit, že tým Mercedes ze svého rozpočtu ještě platí za motory samostatné společnosti Mercedes AMG High Performance Powertrains, jako všichni zákazníci. Té ale peníze od továrního týmu a tří zákazníků nemohou stačit a tohle je teda to místo, kam německá automobilka pořád leje svoji finanční podporu.

Více o změnách vynucených rozpočtovým stropem nám řeknou počty zaměstnanců. V roce 2019 jich v Brackley bylo 1016, v roce 2020 1063 a v roce 2021 přišel pokles na 1004. Takže rozpočtový strop pouze vrátil Mercedes na úroveň roku 2019? Ne.

Pěkně to dokumentuje zeštíhlení designové a konstrukční kanceláře, která se v roce 2020 rozrostla o 34 zaměstnanců a pod stropem loni přišla o 75, počet zaměstnanců jí klesl z 906 na 831 lidí. To z důvodu šetření pod rozpočtovým stropem. V kontrastu s tím ale například počet administrativních pracovníků stoupl ze 157 na 173, přičemž jejich platy pod strop nespadají.

Ale jelikož ve F1 je máloco nekomplikované, nakonec ani není pravdou, že větší množství administrativních pracovníků nepomáhá týmu postavit lepší vůz. Mercedes nejspíš nebude zdaleka jediným týmem, který takto snížil tlak nízkého rozpočtového stropu.

Museli jsme provést reorganizaci, změnit procesy a s nemálo lidmi jsme se bohužel museli i rozloučit,“ vysvětluje šéf týmu Mercedes. „Avšak aby se týmy pod rozpočtovým stropem mohly rozvíjet, strop se netýká pomocného personálu. Ve finančním oddělení nyní zaměstnáváme o 30 lidí více, právní má o osm více a marketingové o 50 více.

Mnoho lidí bylo najato, aby nám pomohlo fungovat pod rozpočtovým stropem. Jako příklad uvedu, že vedoucí inženýr v minulosti dělal pohovory s uchazeči o pracovní místo pod jeho vedením. Nyní na to máme specializovaného personalistu a vedoucí inženýr, jehož plat se počítá pod rozpočtový strop, věnuje svůj čas podstatě své práce.

Někteří zaměstnanci pracují v oddělení aplikované vědy na projektech nesouvisejících s F1. Tým pomáhá mateřské automobilce s hypersportem Mercedes-AMG ONE a angažuje se například i v prestižním jachtařském Poháru Ameriky. Část zisku nejspíš již generuje tohle oddělení.

Rozpočtový strop udělal z vlastnictví týmu F1 ziskový byznys. Foto: Mercedes

Zdroj: Mercedes, úvodní foto: Mercedes