Novinky

  • 20.09.2022 Good Bývalý pilot F1 Juan Pablo Montoya slaví 47. narozeniny

  • 17.09.2022 Good Alonso věří, že pokoří hranici 400 velkých cen F1.

  • 15.09.2022 Good Antonio Giovinazzi se má zúčastnit testu s Alpine.

Facebook Instagram

Mercedes nemá na zvyšování výplat

Mercedes nemá na zvyšování výplat

Strop a inflace týmům svazují peněženky.

Toto Wolff přiznává, že řízení velkého týmu s omezeným rozpočtem mu dává zabrat. Obává se, že pokud se tým vydal při vývoji nesprávným směrem, kvůli rozpočtovému stropu může rychle odepsat celou sezonu. Na dohánění soupeřů nebudou peníze, stejně jako na zvyšování mezd zaměstnanců alespoň o inflaci. Ve Spojeném království, kde tým Mercedesu sídlí, je meziroční inflace na úrovni 5.5 procenta, což je 30leté maximum, přitom rozpočtový strop meziročně klesl ze 145 na 140 milionů amerických dolarů, tedy zhruba o 108 milionů českých korun.

Není vůbec snadné předělat naši organizaci tak, abychom se vešli pod 140milionový strop, řekl šéf Mercedesu. "Při velmi vysoké inflaci snižujeme výdaje o 5 milionů, takže je pro nás nemožné zvyšovat náklady včetně zvyšování platů. To bude bolet. A musíme velmi pečlivě vybírat, které oblasti přezkoumá oddělení výzkumu a vývoje. V minulosti jsme to měli snazší, mohli jsme simultánně zkoumat několik možností, poté vybrat nejslibnější. Takto musíme vybrat jednu cestu a té se držet.

Je to hodně odlišné od toho, jak velké týmy fungovaly v minulosti. Pokud bychom například potřebovali vůz od základu překopat, to je obrovská technická výzva sama o sobě a s tlakem vyplývajícím z omezeného rozpočtu to může být téměř nemožné. Všechno máme předem přepočítáno, každou novou věc a veškeré náklady s ní související. Musíme se omezovat, takže nezůstal velký prostor pro kreativitu.

Ze všech lidí na fotografii má pouze Lewis Hamilton plat nespadající pod rozpočtový strop. Foto: Mercedes

Rozpočtový strop samozřejmě potěšil opačný konec startovního pole. Šéf Alfy Romeo prohlásil, že letos možná ještě ne, ale v dohledné budoucnosti bude i jeho tým pracovat na úrovni rozpočtového stropu, tedy s přibližně stejným rozpočtem jako mají Mercedes nebo Red Bull. Tým Haas zase potěšil příliv zkušených zaměstnanců z partnerského Ferrari, které si je už nemohlo dovolit platit.

Paradoxně, zatímco v továrnách velkých týmů se nezvykle šetří, jejich majitelé se mohou koupat v penězích. Red Bull před sezonou oznámil příchod dvou velkých sponzorů. Jsou to neověřené informace, ale pětiletá smlouva s Oracle má mít údajně hodnotu 500 milionů dolarů a Bybit prý přinese 150 milionů za tříletý kontrakt. Sečteno a rozděleno to vychází na 150 milionů ročně pouze od těchto dvou sponzorů, přičemž rozpočtový strop je 145 milionů. Ještě je třeba zaplatit platy jezdců, marketing a další věci vyňaté zpod stropu. Red Bullu stejně zvýší peníze, které vynaloží na vybudování vlastní továrny na pohonné jednotky, což je ale zase investice, která se vyplatí v budoucnosti. Zejména pokud s její pomocí získá podporu automobilky Porsche. Co ale budou s penězi dělat Ferrari nebo Mercedes?

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes