Novinky

  • 12.01.2023 Neutral Vettel po 10 letech a 150 kilometrech prodává Nissan GT-R.

  • 11.01.2023 Good Sebastián Montoya se stal členem juniorky týmu Red Bull.

  • 09.01.2023 Good Dnes se ujímá funkce šéfa Scuderia Ferrari Frédéric Vasseur.

Facebook Instagram

Loeb nabral manko, Loprais sesadil Macíka

Loeb nabral manko, Loprais sesadil Macíka

Rallye Dakar – 2. etapa

Aleš Loprais vyhrál v kategorii kamionů a díky trápení Martina Macíka se stal novým průběžným lídrem, šance Sébastiena Loeba na první vítězství mezi automobily se výrazně zkomplikovaly a Mason Klein převzal vedení mezi motorkáři. I to přinesla druhá etapa letošního ročníku Rallye Dakar, která v pondělí zavedla účastníky ze Sea Campu do Al-Uly a měřila 430 ostrých kilometrů.

Původně se zdálo, že letošní česká nadvláda v kategorii kamionů skončí. Nejprve se totiž z vítězství radoval Nizozemec Janus van Kasteren, zatímco Loprais figuroval na druhé pozici. Poté ale Van Kasteren dostal patnáctiminutový trest za minutí průjezdního bodu. To mělo za následek Lopraisův posun do čela a pád nizozemského jezdce na druhé místo.

„Velmi těžká a po fyzické stránce náročná etapa. Jsme dost překvapení, od půlky nás všechny bolely hlavy a krční páteře. Opět byla spousta kamení, proto jsme se soustředili, abychom neudělali chybu a defekt, což se podařilo. Některé výhledy na trati byly nádherné, ale celkově to bylo tak dlouhé a úmorné, že už jsem se fakt těšil do cíle,“ hodnotil Loprais etapu, na jejíž zdolání potřeboval 5 hodin, 38 minut a 18 sekund.

Za Lopraisem a Van Kasterenem skončil při pondělní etapě Martin van den Brink.

Martin Macík sice vstoupil do letošní Rallye Dakar dvěma etapovými výhrami, pondělí ale nebylo v jeho podání nejideálnější. Kvůli technickým potížím totiž dojel do cíle až za tmy a obsadil pouze osmé místo.

Aleš Loprais je novým lídrem kamionů. Foto: Instaforex Loprais Praga



„Nějaký šutr nám zničil zadní brzdy. Ty nám začaly nonstop brzdit a rozžhavily pneumatiky, které postupně začaly ucházet. Museli jsme zpomalit, brzdy opravovat, gumy měnit. Kola byla úplně rozžhavená, matky nešly povolit. Rvali jsme je klíčem, na kterém jsme skákali, protože se nám během výměny propalovaly rukavice. Byla to síla,“ přibližuje Macík své potíže.

Českému jezdci pomohli mimo jiné i Kees Koolen a Claudio Bellina. Oba tito jezdci startují s kamionem Iveco sestrojeným právě v dílnách MM Technology.

„Postupně nás dohnali a každý nám jednu pneumatiku dal, za což jim děkujeme,“ byl vítěz prvních dvou dnů vděčný.

Claudio Bellina, který startuje rovněž pod hlavičkou stáje MM Technology, dokázal Macíka v pondělí porazit. Ital obsadil sedmou pozici.

Jaroslav Valtr skončil i navzdory defektu pneumatiky čtvrtý. Jeho týmový kolega u stáje Buggyra Martin Šoltys byl sice nucen měnit během etapy měnit turbo, i tak ale skončil v nejlepší desítce. Bral devátou příčku.

Jaroslav Valtr je po pondělní etapě třetí. Foto: Buggyra Racing



Richard de Groot a Kees Koolen obsadili dvanácté, respektive patnácté místo. Tomáš Vrátný skončil čtrnáctý a Robert Kasák z Buggyry dvacátý druhý.

U nizozemského týmu Riwald, který nasazuje kamiony Renault sestrojené severočeskou stájí MKR Technology, pokračovaly trable. Kamion Pascala de Baara se sice po nedělním požáru podařilo opravit, tentokrát ale smůla udeřila na Gerta Huzinka. Na jeho Renaultu odešlo zcela nové turbo a etapu tak nedokončil. Zatímco De Baar byl klasifikován jako dvacátý první, Hoondert skončil dvacátý. Dušan Randýsek a Tomáš Tomeček, kteří startují jako rychlé asistence, byli klasifikováni na 27., respektive 50. místě. Randýskovi byl přidělen maximální možný čas.

Problémy měl jezdec stáje Fesh Fesh Vajdotas Paskevičius. Ani on totiž cíl etapy neviděl. Zabránily mu v tom potíže s plynovým pedálem, které ho potkaly zhruba 70 kilometrů před koncem.

Pondělí bylo rovněž dnem, kdy se s účinkováním v letošním ročníku Rallye Dakar musel rozloučit další jezdec stáje Fesh Fesh Albert Llovera: „Včera při průjezdu kamenitým korytem se mu mezi chránič manžety na zadní nápravě a manžetu samotnou dostal kámen, který způsobil její protržení. Následný únik oleje způsobil zadření zadního diferenciálu a další poškození na nápravě. Vzhledem k rozsahu poškození se jedná o neopravitelné poškození,“ vysvětlil tým Fesh Fesh Andořanovo stažení ze závodu.

Aleš Loprais se díky vítězství ve druhé etapě dostal i do čela průběžného pořadí. Před druhým Janusem van Kasterenem vede o 12 minut a 17 sekund. Na stupních vítězů i nadále figurují dva Češi. Třetí je se ztrátou 16 minut a 4 sekund na Lopraise Jaroslav Valtr.

Macík se po komplikované druhé etapě propadl na pátou příčku a najednou ztrácí na první místo jednu hodinu, 14 minut a 55 sekund. Martin Šoltys je osmý, Claudio Bellina devátý, Kees Koolen desátý, Richard de Groot třináctý, Tomáš Vrátný čtrnáctý, Robert Kasák dvacátý, Adwin Hoondert dvacátý třetí, Tomáš Tomeček dvacátý devátý, Pascal de Baar třicátý druhý, Vajdotas Paskevičius třicátý čtvrtý, Gert Huzink třicátý pátý a Dušan Randýsek padesátý první.

Martin Macík najednou ztrácí téměř hodinu a čtvrt na první místo. Foto: MM Technology

 


Auta: Zapletalův konec i Loebovo trápení



V automobilech skončilo vítězné tažení Audi. V pondělí totiž kralovala Toyota. Zvítězil Násir al-Attíja před Erikem van Loonem. Nejlepším jezdcem Audi byl stejně jako v neděli Carlos Sainz, tentokrát mu ale musela stačit třetí pozice.

Úsměv jsme mohli v pondělí vidět i na tváři Martina Prokopa. Jihlavský závodník totiž poprvé v letošním ročníku pronikl do nejlepší desítky. Sice ho zdržel jeden defekt pneumatiky, i tak ale obsadil osmé místo.

Jezdci stáje Benzina Orlen se vyplatila opatrnější strategie: „Bylo to něco úplně jiného než včera, kdy to bylo jen na rozjezd a jednoduché. Dnes to bylo přesně naopak. Šlo o jednu z nejtěžších dakarských etap. Organizátor sice proklamoval, že zde bude 25 nebo 26 % kamení, to ale rozhodně nebyla pravda. Bylo tu tak 80 % kamení, zbytek tvořilo kamení v písku. Byl to extrém na šutry a na gumy. Rozhodli jsme se jet extrémně pomalu. Pomaleji jsem jet nemohl a vyplatilo se to,“ mnul si v cíli ruce.

Do cíle dorazil také Karel Trněný. Ten se umístil na 106. příčce. Během etapy ho ale potkaly hned tři defekty pneumatik.

Mnohem hůře ovšem dopadl Miroslav Zapletal. Ten se svým Fordem havaroval a letošní Rallye Dakar pro něj skončila.

„Po výjezdu na dunu, která ale dunou nebyla, pro nás závod skončil. Písečný kopec pokračoval na druhé straně příkrou skálou a my jsme z ní spadli. Auto má rozbitý rám a my nemáme šanci ho v servisu opravit,“ oznámil tým Offroadsport na sociálních sítích.

Miroslav Zapletal na Dakaru končí. Foto: Offroadsport



Miroslav Zapletal se sice při nehodě udeřil rukou do volantu, žádné zlomeniny si ale nepřivodil. Od lékařů vyfasoval ortézu.

Antoine Galland a jeho český spolujezdec David Křípal se do první stovky nevešli. Dvojice obsadila 112. pozici.

Snadná nebyla etapa ani pro Stéphana Peterhansela a Mattiase Ekströma. Zatímco Peterhansela postihly dva defekty pneumatik, Ekströma dokonce hned tři. Zatímco Francouz obsadil 15. příčku, Švéd byl sedmnáctý. Ekström během etapy mimo jiné pomáhal motorkáři, který havaroval.


Daleko více než Peterhansel s Ekströmem se ovšem trápil Sébastien Loeb. Jezdec stáje Bahrain Raid Xtreme měl stejně jako ostatní vozy BRX Hunter potíže s pneumatikami. Francouze potkaly hned tři defekty a dokonce se dostal do bodu, kdy už mu nezbývala žádná rezerva. Tu mu musel zapůjčit jeho týmový kolega Orlando Terranova. Do cíle dojel nakonec se ztrátou téměř hodiny a půl na vítěze a obsadil až 59. místo. Zdá se tak, že i letos se jeho naděje na první vítězství rozplývají.

V průběžném pořadí stále vede Carlos Sainz, Násir al-Attíja ale stáhl jeho náskok na 2 minuty a 12 sekund. Třetí pozici obsadil Mathieu Serradori. Martin Prokop je sedmý, Stéphane Peterhansel osmý, Mattias Ekström jedenáctý, Sébastien Loeb třicátý první, Antoine Galland osmdesátý první a Karel Trněný figuruje na 140. příčce.

Carlos Sainz zůstává na prvním místě mezi auty. Foto: Audi Sport



Mezi lehkými prototypy sice triumfoval Mitchell Guthire, v čele ale zůstává Francisco López Contardo. Obhájce vítězství v pondělí obsadil druhé místo.

Josef Macháček se musel v závěru vypořádat s nefunkčním předním diferenciálem. Nakonec obsadil 17. pozici. Trápení Aliyyah Kolocové pokračovalo. Osmnáctiletá závodnice tentokrát vůbec nespatřila cíl etapy.

„V první části dnešní etapy měla spousta posádek na kamení defekty. Nás potkaly dva, ale mohli jsme pokračovat dál. Na 140. kilometru jsme měli problém s motorem a nemohli jsme ho znovu nastartovat. Nešlo tak etapu dokončit a do bivaku nás dotáhli. Věřím lidem v týmu, že dokážou najít příčinu problému a zítra budu moci pokračovat,“ doufá Kolocová.

Celkově je Macháček třináctý. Kolocové patří 42. místo.

V kategorii side-by-side se změnil vedoucí muž průběžného pořadí. Eryka Goczala vystřídal na špici jeho otec Marek.

 

Motorky: Klein poprvé nejrychlejší


V kategorii motocyklů jsme byli svědky prvního etapového vítězství v dakarské kariéře Masona Kleina. Američan, pro kterého jde teprve o druhý start na Rallye Dakar, zvítězil s časem 5 hodin, 23 minut a 4 sekundy. O triumf ho nepřipravila ani dvouminutová penalizace za překročení rychlosti.

O minutu a devět sekund za Kleinem skončil Sebastian Bühler. Nejlepší trojici zkompletoval Skyler Howes se ztrátou jedné minuty a třinácti sekund na Kleina.

Mason Klein poprvé poznal, jaké to je vyhrát dakarskou etapu. Foto: Bas World KTM Racing



Američan Ricky Brabec, který v neděli zvítězil a dostal se do vedení, byl ve druhé etapě nucen čistit dráhu. I kvůli tomu skončil až patnáctý.

Z Čechů byl už tradičně nejrychlejší Martin Michek, který tentokrát obsadil 21. místo. Jeho týmový kolega ze stáje Orion – Moto Racing Group Milan Engel skončil třicátý devátý, David Pabiška padesátý, Jan Brabec padesátý první a Petr Vlček sedmdesátý třetí.

Mason Klein se díky premiérovému etapovému triumfu stal novým lídrem soutěže. Před druhým Tobym Pricem má náskok jedné minuty a 41 sekund. Třetí Joan Barreda ztrácí 2 minuty a 3 sekundy. Ricky Brabec spadl z prvního místa na šesté. Martin Michek je osmnáctý, Milan Engel čtyřicátý třetí, Jan Brabec čtyřicátý devátý, David Pabiška padesátý šestý a Petr Vlček sedmdesátý osmý.

Ve čtyřkolkách pokračovala krasojízda obhájce prvenství Alexandreho Girouda. Francouz získal i na třetí pokus prvenství. Původně se o vítězství přetahoval s Manuelem Andújarem, ten ale v závěru ztratil a nakonec skončil až čtvrtý. Druhé místo obsadil Pablo Copetti a třetí Francisco Moreno.

Laisvydas Kancius z české stáje Story Racing byl klasifikován jako pátý. Zdeněk Tůma bral devátou příčku.

Giroud má v čele náskok 8 minut a 28 sekund před Andújarem. Třetí je Pablo Copetti se ztrátou 17 minut a 42 sekund. Laisvydas Kancius je pátý a Zdeněk Tůma desátý.

V soutěži Dakar Classic byl v pondělí nejlepší Španěl Juan Morera s vozem Toyota HDJ80. Ondřej Klymčiw skončil šestý, Ondřej Martinec třicátý čtvrtý, Radovan Kazarka čtyřicátý, Olga Roučková sedmdesátá druhá a Radek Vávra sedmdesátý šestý.

Ondřej Klymčiw skončil mezi klasiky vpředu. Foto: Škodovkou na Dakar



Juan Morera se díky svému etapovému vítězství posunul i do celkového vedení. Radovan Kazarka je čtyřicátý čtvrtý, Ondřej Martinec 54., Ondřej Klymčiw 67., Olga Roučková 78. a Radek Vávra figuruje na 83. pozici.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Bahrain Raid Xtreme