Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Kirkwood přeměnil první pole position v první triumf

Kirkwood přeměnil první pole position v první triumf

48th Acura Grand Prix of Long Beach – závod

Kyle Kirkwood se stal dalším pilotem, kterému se podařilo vyhrát závod IndyCar. Jednomu z nejúspěšnějších jezdců v juniorských sérií se to povedlo v druhé sezoně v kariéře. Třetí závod letošního ročníku tak přinesl třetího vítěze. Na druhém místě dojel Romain Grosjean, který tak na svůj první triumf v IndyCar stále čeká. Třetí místo v cíli přineslo dalšímu ex-pilotovi F1 Ericssonovi vedení v šampionátu.

Kirkwood si start ohlídal a udržel vedení. Za ním vystřelili Newgarden a O´Ward, kteří měli nazuté tvrdé pneumatiky. Dixon si stěžoval, že oba začali zrychlovat dřív než lídr závodu. IndyCar ale k žádným trestům nepřistoupila.

Prakticky okamžitě po startu ale musela vyvěsit žluté vlajky. Castroneves dostal v 1. zatáčce přetáčivý smyk a zádí napřed narazil do bariéry. Záchranný tým jej dokázal vyprostit a znovu nastartovat motor před tím, než Castronevese předjel zpomalovací vůz. Kolo na lídra závodu ale nakonec brazilský veterán ztratil při pit stopu, protože se vrátil těsně za pace carem.

Restart žádné drama nepřinesl. Ale v 6. kole se dalším jezdcem, který se dostal do potíží, stal Ilott, který o bariéru poničil pravou přední pneumatiku a ploužil se do boxů. V tu chvíli vedl Kirkwood zhruba o vteřinu před Ericssonem, za nimi byli Grosjean, Newgarden, Palou, Dixon, O´Ward, Herta, McLaughlin a Rossi.

V 19. kole se Newgarden dostal před Grosjeana. Už se začala projevovat lepší životnost tvrdé sady pneumatik. Jenže toho Newgarden plně využít nemohl. V dalším kole totiž zkusil O´Ward využít nového asfaltu v 8. zatáčce a zaútočil na Dixona, přišel kontakt a Dixon skončil zapíchnutý v bariéře z pneumatik. Následovala druhá žlutá fáze. Dixon ale mohl v závodě pokračovat, byť se propadl na chvost pole.

Celé pole zamířilo do boxů. Newgarden od mechaniků vystřelil jako raketa a zařadil se za Kirkwooda na druhou příčku. Na trati přeci jen jeden vůz zůstal a to nováček Canapino, který tak byl lídrem závodu. Za zády měl o kolo zpět jedoucího Castronevese a pak až Kirkwooda.

Před Canapinem vyjel z boxů jeho stájový kolega Ilott, který se tak vrátil do stejného kola jako lídr závodu. Restart byl přinejmenším hektický. Canapino se v 6. zatáčce málem roztočil, přišel drobný kontakt s Kirkwoodem, kterému se nepovedlo jej předjet. Naopak toho využil Castroneves, aby se vrátil do stejného kola jako lídr závodu, zejména pak ale Newgarden, který se protáhl před Kirkwooda a převzal vedení.

Na Kirkwooda se v 8. zatáčce pokusil zaútočit O´Ward, dostal ale přetáčivý smyk a přišel i lehký kontakt se zdí. Vůz to ovšem vydržel a Mexičan mohl pokračovat, byť se propadl na 13. místo.

Na čele jezdil Newgarden, nicméně žádný velký náskok si nevyjížděl, protože šetřil palivo i pneumatiky, co to jen šlo. Na měkké sadě byli v tuto chvíli také jeho stájoví kolegové a Rosenqvist, ostatní piloti v první desítce měli nazutou tvrdou sadu.

Ve 39. kole prudce zpomalil Dixon, zkratkou zamířil do boxů a pak rovnou do garáže. Jak následně prozradil, problém byl s tlakem oleje. Tenhle incident ani následné problémy Benjamina Pedersena ale pro Newgardena vytouženou žlutou fázi nepřinesly. Pedersen ve 45. kole skončil v únikové zóně v 1. zatáčce, záchranný tým mu ale znovu nastartoval motor a mladý závodník pokračoval dál.

Ericsson se v 52. kole dostal před Hertu. Následně zamířil Newgarden do boxů. Znamenalo to však pro něj, že bude muset extrémně šetřit s palivem. Grosjean vydržel ještě kolo, kdy on, Rossi a Rosenqvist zamířili do boxů. Francouz se vrátil s velkým náskokem před Newgardenem. Další kolo přineslo pit stop Kirkwooda, Ericssona, Herty či Powera. Kirkwood vyrazil od mechaniků s bezpečným náskokem na Newgardena i Grosjeana.

V 60. kole musel Newgarden pustit před sebe Ericssona a tým ho upozorňoval, že vzhledem k situaci s palivem, to nebude jediný jezdec, kterému bude muset přepustit místo. Ericsson se vydal stíhat vedoucí dvojici pilotů Andrettiho stáje. Na Kirkwooda ztrácel 6 vteřin, na Grosjeana o vteřinu méně.

Newgarden se dále propadal a v 63. kole jej předjel Herta, o tři kola později i s drobnou kolizí pak také Palou, který byl předtím vůbec posledním jezdcem z čela, který k mechanikům zamířil. Grosjean měl v 1. zatáčce zřejmě drobný kontakt se zdí, ale mohl pokračovat a svého stájového kolegu stíhal s rozestupem zhruba 1,5 vteřiny.

Na mysli ale musel mít také palivoměr, nemohl třeba využívat systém push-to-pass. Ten mu tým povolil až tři kola před koncem a spotřebovat mohl jen část. Kirkwood si tak v poklidu dojel pro první vítězství v kariéře. Grosjean musí na svůj první triumf čekat, připsal si čtvrté druhé místo, a všech dosáhl v Indianapolisu na silničním okruhu a v Long Beach. Vítěz ze St. Petersburgu Ericsson byl třetí a převzal vedení v šampionátu.

Na druhém místě v průběžném pořadí je O´Ward se ztrátou 15 bodů, 19 bodů ztrácí Palou, Newgarden je o další dva body za ním. Vítěz z Long Beach Kirkwood bude z kalifornské dráhy odjíždět jako pátý jezdec průběžného pořadí mistrovství a na lídra ztrácí 36 bodů. Piloty v týdnu čeká test v Indianapolisu, další závod pak následuje 30. dubna v Alabamě.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Kyle Kirkwood Andretti Autosport Honda   85 50
2. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda + 0,9907 85 40
3. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 2,0588 85 35
4. Colton Herta Andretti Autosport Honda + 7,6371 85 32
5. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 8,7770 85 30
6. Will Power Team Penske Chevrolet + 30,3224 85 28
7. Felix Rosenqvist Arrow McLaren Chevrolet + 30,9744 85 26
8. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda + 31,9119 85 24
9. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 33,7842 85 22
10. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 42,8320 85 20
11. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 45,4351 85 19
12. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 46,2809 85 18
13. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda + 47,2828 85 17
14. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 47,7781 85 16
15. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda + 49,4864 85 15
16. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda + 59,9343 85 14
17. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 84 13
18. Sting Ray Robb Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 84 12
19. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet - 1 kolo 84 11
20. David Malukas Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 84 10
21. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda - 1 kolo 84 9
22. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet - 2 kola 83 8
23. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet - 2 kola 83 7
24. Benjamin Pedersen A.J. Foyt Enterprises Chevrolet - 3 kola 82 6
25. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet Porucha 52 5
26. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet Porucha 48 5
27. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda Porucha 37 5

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment