Taktickou bitvu vyhrál díky skvělé jízdě Dixon
Acura Grand Prix of Long Beach – závod
Scott Dixon v neděli v kalifornském Long Beach ukázal, proč je šestinásobným šampionem. Znovu potvrdil to, že na startovním roštu není pilot, který by dokázal tak mistrně šetřit palivo, jako právě Dixon. V Long Beach mu to vyneslo další vítězství v kariéře a to přesto, že v průběhu víkendu nepatřil mezi ty, kteří se pohybovali na předních místech tabulek nejrychlejších časů.
Do závodu nejlépe odstartoval Power, který v první zatáčce zdolal vítěze kvalifikace Rosenqvista a na měkké sadě pneumatik začal hned soupeřům ujíždět. A to i přesto, že jek tým od počátku instruoval, aby šetřil palivo.
Před Rosenqvista se brzy dostal i Powerův stájový kolega Newgarden a následně i Ericsson. Mezitím musel do boxů Rossi a to s proraženou zadní pneumatikou. Poškození způsobil v pasáži u fontány jeho stájový kolega O’Ward, když zezadu najel do Rossiho. A tak záhy musel do boxů i on, tentokrát odpykat si penalizaci.
Rosenqvist pak ztratil další dvě pozice, tentokrát ve prospěch Herty a Paloua. V 16. kole mu přinesla vítaný oddych nehoda nováčka Rasmussena. V předcházejícím kole v 11. zatáčce otřel vůz o zeď, pak se mu ve 4. zatáčce zlomilo zavěšení a v hodinách ještě narazil do projíždějícího Harveyho, ten ale mohl v závodě pokračovat, na rozdíl od dánského závodníka týmu Eda Carpentera.
Na týmech pak leželo strategické dilema – zastavit teď s tím, že je ve zbytku závodu čeká buď modlení se za žluté fáze, nebo razantní šetření paliva, nebo zůstat na dráze s tím, že pokud brzy skutečně další žlutá fáze přijde, a vy v tu dobu budete muset do boxů, propadnete se za piloty, kteří už pit stop absolvovali.
K pit stopu se odhodlali Power, Dixon, Kirkwood, Armstrong nebo McLaughlin. Naopak na dráze zůstali Newgarden, Ericsson, Herta či Palou. Newgarden převzal vedení. Restart změnu na čele nepřinesl. Za to Dixon dokázal předjet Powera a stal se nejlepším jezdcem na alternativní strategii. Roli hrály i pneumatiky, Dixon měl na tento stint měkké, Power na nich startoval, takže obul tvrdou sadu.
Rosenqvist ve 30. kole odstartoval první kolo zastávek v boxech pro piloty, kteří nezamířili k mechanikům během žluté fáze. Newgarden stavěl v dalším kole, Palou vydržel ještě jedno kolo, Herta pak ještě další. Pit stopy vynesly do čela závodníky, kteří předtím stavěli, takže ve vedení bylo trio Dixon, Power, Kirkwood. Za to za Newgardenem se pořadí promíchalo a za ním byli Herta, Palou a pak až Ericsson.
V 51. kole zamířili Dixon a Power naposledy do boxů. Kirkwood si užil dvě kola ve vedení a pak zastavil taky. Newgardenova skupina pak postupně začala stavět v 57. kole počínaje Grosjeanem. Newgarden stavěl o dvě kola později a na dráhu se vrátil za Dixona a těsně před Powera. Herta a Palou vydrželi ještě tři kola. Herta se na dráhu vrátil před Powerem, Palou pak Australana zdolal a společně s Hertou se přibližovali vedoucím jezdcům.
Když zbývalo 17 kol do konce, tak rozestup mezi Dixonem a Newgardenem byl zhruba jedna vteřina. Američan ale na zkušeného pilota nemohl najít recept. A tak mu tým začal postupně hlásit také náskok na přibližující se dvojici Herta – Palou.
Na trati se nakonec tito piloti sjeli v silný kvartet. Zezadu se navíc přibližovali početně stejně velké skupině, kterou měli předjet o kolo.
Rozhodující okamžik přišel šest kol před koncem ve vlásence. Herta zezadu narazil do Newgardenova vozu. Tím, že se záď odlepila od vozovky, automaticky se aktivoval mód proti zhasnutí motoru, což na krátko Newgardena přinutilo zpomalit. Herta i Palou se kolem něj přehnali. Newgarden a tým Penske marně volali po penalizaci Herty za způsobení kolize. Pilot týmu Andretti Global se bránil, že Newgarden prudce zpomalil uprostřed zatáčky a že se mu nemohl vyhnout.
Dixon zmatků za sebou využil k předjíždění pilotů, kteří byli na chvostu pole, takže Hertovi postavil do cesty další překážky. Poslední z nich byl navíc jeho stájový kolega Simpson. Herta se sice přes všechny piloty o kolo zpět prokousal, stejně jako Newgarden ale i on narazil na precizní obranu šestinásobného šampiona. Ten vždy na několik vteřinek využíval systém Push-to-pass, aby vynuloval stejný krok od Herty, sám si ale nevyčerpal palivo.
A tak se nakonec Herta musel spokojit se stříbrnou příčkou. Palou dojel třetí, Newgarden skončil na čtvrtém místě. Pátá příčka patří Ericssonovi. Power byl v cíli šestý před Kirkwoodem, Grosjeanem, vítězem kvalifikace Rosenqvistem a Rossim. Debutant Pourchaire skončil v dalším mclarenu na 11. místě.
Sezona pokračuje už příští víkend a to na okruhu Barber Motorsports Park v Alabamě.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 85 | 50 | |
2. | Colton Herta | Andretti Global | Honda | + 0,9798 | 85 | 40 |
3. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 1,7664 | 85 | 35 |
4. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 3,9735 | 85 | 32 |
5. | Marcus Ericsson | Andretti Global | Honda | + 4,3769 | 85 | 30 |
6. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 15,7639 | 85 | 28 |
7. | Kyle Kirkwood | Andretti Global | Honda | + 16,1788 | 85 | 26 |
8. | Romain Grosjean | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 18,0433 | 85 | 24 |
9. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | Honda | + 18,8155 | 85 | 22 |
10. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 32,0915 | 85 | 20 |
11. | Théo Pourchaire | Arrow McLaren | Chevrolet | + 33,4409 | 85 | 19 |
12. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 40,8207 | 85 | 18 |
13. | Linus Lundqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 42,0003 | 85 | 17 |
14. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 44,4325 | 85 | 16 |
15. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 51,4156 | 85 | 15 |
16. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 52,9961 | 85 | 14 |
17. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1:02,5190 | 85 | 13 |
18. | Sting Ray Robb | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 1:05,5898 | 85 | 12 |
19. | Kyffin Simpson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 84 | 11 |
20. | Nolan Siegel | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 84 | 10 |
21. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 84 | 9 |
22. | Tom Blomqvist | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 84 | 8 |
23. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 84 | 7 |
24. | Pietro Fittipaldi | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 84 | 6 |
25. | Jack Harvey | Dale Coyne Racing | Honda | - 2 kola | 83 | 5 |
26. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | Porucha | 71 | 5 |
27. | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 14 | 5 |
Zdroj: původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment