Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

FIA upravuje pravidla restartů

FIA upravuje pravidla restartů

Nejnověji začala vyšetřovat sama sebe.

Poslední pevný restart v Austrálii vypadal, jako kdyby si do extrémně silných monopostů F1 sedli amatéry. Několik na sobě nezávislých incidentů přinutilo pořadatele opětovně vyvěsit červenou vlajku a poslední restatr už byl letmý. Nakonec se nějaké vysvětlení pro na pohled amatérské chyby našlo. Vozy v Melbourne během jednoho kola za safetycarem, cestou z boxové uličky na hlavní rovinku, nedokázaly dostatečně zahřát pneumatiky. Jezdecké pole složené výhradně z největších profesionálů by si is tímto mělo umět poradit, obzvlášť když každý má za sebou tým inženýrů a na voze mnoho senzorů teploty.

Nějaké vysvětlení je však lepší než žádné a piloti se v Ázerbájdžánu se zástupci FIA dohodli, že od nynějška po přerušení závodu červenou vlajkou vyjedou monoposty z boxové uličky až 30 sekund po safetycaru. Všichni jezdci by tak měli dostat prostor pro zahřívací manévry a zároveň budou moci držet rychlejší tempo.

Z Ázerbájdžánu však zástupci FIA odlétali s větším máslem na hlavě. Fotografové totiž odstartovali vlastní závod křížem přes boxovou uličku dříve, než byl závod ukončen. Kdo ví, jak často se takové prohřešky stávaly, ani teď by si toho nikdo nebyl všiml, kdyby Esteban Ocon na konci předposledního kola nezamířil na povinnou výměnu pneumatik. Mohlo dojít k velkému neštěstí. Od boxové čáry je rychlost omezena, ale Ocon se k ní ak fotografům blížil rychlostí kolem 300 kilometrů za hodinu.

Svět tak obletěla mimořádná, zvláštní zpráva, FIA si po závodě zavolala na kobereček sebe samu, jelikož ona je zodpovědná za bezpečnost boxové uličky. Konkrétněji si závodní stewardi k sobě zavolali personál ředitelství závodu.

Bylo poznamenáno, že není neobvyklé, že zástupci (FIA) určitý personál (fotografů) vpouští do boxové uličky před ukončením závodu. Neobyčejné na tomto případě bylo, že jeden jezdec vjel do boxů, když už běželo poslední kolo, takže došlo k nebezpečné situaci. Usoudili jsme, že jen štěstí stálo za tím, že incident zůstal bez následků,“ píše se ve zprávě stevardů.

Zajímavostí je, že Alex Albon v roce 2022 v podobné situaci narazil na stejný problém, ovšem tehdy to nikdo neřešil. Tentokrát však režie závodu sledující Oconův vjezd do uličky ukázala nebezpečnou situaci celému světu.

Ve velké ceně F1 je jedna zastávka povinná, Ocon si ji nechal na poslední možnou příležitost. Foto: Alpine

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: AlphaTauri