Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Mijata vystřídal Lawsona v čele

Mijata vystřídal Lawsona v čele

Super Formule na okruhu Sportsland SUGO

Japonská Super Formule má po čtvrtém letošním podniku nového celkového lídra. Díky triumfu na okruhu Sportsland SUGO se jím stal Ritomo Mijata. Čtyřiadvacetiletý mladík vystřídal na špici Liama Lawsona. Junior Red Bullu dojel po špatně zvolené strategii do cíle až jako pátý a jeho ztráta na první místo nyní činí 12 bodů.

Pro Mijatu šlo na krátkém a rychlém okruhu ve městě Šibata o druhý triumf v japonském seriálu. Ten první si připsal před dvěma měsíci v Suzuce. Současně šlo o jeho třetí pódium v řadě. Při předchozím závodě na okruhu Autopolis totiž dojel druhý. V letošním roce zatím zvládl všechny závody dokončit v nejlepší pětici.

Že na okruhu Sportsland SUGO bude Mijata bojovat opět o nejvyšší příčky, ukázal již v kvalifikaci. V té totiž podlehl o pouhých 31 tisícin sekundy Tošikimu Ojuovi a vyjel si pro start druhé místo.

V úvodních kolech závodu se pořadí na prvních dvou příčkách neměnilo. Oju držel vedení, zatímco Mijata zůstával druhý. Vítěz kvalifikace ale nastoupil do závodu s příliš agresivním nastavením. U stáje TOM´S totiž snížili světlou výšku monopostu, čímž se snažili docílit vyššího přítlaku a trakce. Místo toho se ale pouze poškodila podlaha, což se později začalo projevovat na chování jeho vozu a tím pádem i na jeho časech. V první zatáčce 13. kola se Mijata definitivně dostal dopředu a to se ukázalo jako rozhodující moment závodu.

V 17. kole sice Mijata stavěl u mechaniků a své vedení tak dočasně ztratil, strategie dřívější zastávky se ale nakonec ukázala (nejenom u něj) jako správná. Čtyřiadvacetiletý jezdec se tak poté, co navštívili mechaniky i všichni jeho soupeři, vrátil na špici a triumfoval s náskokem zhruba 22 sekund.

Ritomo Mijata se posunul do čela průběžného pořadí Super Formule. Foto: Team TOM´S



Na stupních vítězů stáli spolu s Mijatou také šampion z posledních dvou let Tomoki Nodžiri a Tadasuke Makino. I této dvojici se vyplatilo zastavit v dřívější fázi závodu. Zatímco Nodžiriho, který se v úvodu propadl po nepovedeném startu ze třetí příčky, jsme viděli v boxech ve 12. kole, Makino stavěl už o kolo dříve. K bronzovému výsledku se propracoval po startu ze sedmého místa.

Pro Nodžiriho nešlo o snadný víkend. Po kvalifikaci totiž přiznal, že na tom stále není fyzicky nejlépe. Před měsícem totiž musel vynechat závod v Autopolisu kvůli pneumotoraxu plic.

"Nemůžu říct, že bych na tom byl po fyzické stránce opět stoprocentně. Ještě jsem totiž nebyl schopen pořádně trénovat," nechal se slyšet po kvalifikaci.

Pro vítěze kvalifikace Tošikiho Ojua nakonec závod skončil předčasně. Krátce poté, co ho sesadil z první příčky Mijata, nedobrzdil do zatáčky při obraně druhé pozice před Šoem Cubojem, vycestoval do štěrku a roztočil se. Do závodu sice zapojil zpátky, nakonec ale odstoupil úplně. Jeho jediným letošním bodovaným výsledkem tak zůstává sedmé místo z prvního závodu ve Fudži.

 


Lawsonova neúspěšná strategie



Liam Lawson, jehož jméno je často skloňováno v souvislosti s nahrazením Nycka de Vriese ve F1 u stáje AlphaTauri, neodjížděl ze čtvrtého letošního podniku spokojen. Kvůli špatně zvolené strategii totiž obsadil až pátou příčku a v celkovém pořadí šampionátu se tak propadl až na druhé místo.

Liam Lawson zajel do boxů příliš pozdě. Foto: Team Mugen



Po startu se sice Novozélanďan posunul z páté pozice na čtvrtou, byl ale jedním z jezdců, kteří se rozhodli absolvovat dlouhý první úsek. Díky tomu se sice posunul na druhé místo za Šoa Cuboje, který zvolil podobnou strategii, po návštěvě mechaniků se ale propadl až na osmou příčku. Čerstvé pneumatiky mu v závěru pomohly získat tři pozice.

"Myslel jsem si, že ti, kteří stavěli dříve, budou zaseknutí v provozu. Nebyl jsem si jistý, proč stále pokračuji. Pak jsem si ale uvědomil, že na nás akorát získávají čas," mrzelo v cíli Lawsona.

Juniora Red Bullu rovněž omezoval Šo Cuboj. Kromě toho doplatil i na nevhodně natlakované pneumatiky.

"Na první sadě pneumatik jsem se cítil špatně. Bylo to zčásti kvůli tomu, že jsem byl zdržován, ale také kvůli klesajícím teplotám. Nezvolili jsme totiž správný tlak pneumatik, protože bylo o něco chladněji, než jsme očekávali. Byl jsme rychlejší než Cuboj, ale ne dostatečně rychlý na to, abych ho předjel. Na těch správných místech mi chyběla rychlost. V poslední zatáčce jsem se trápil, což znamenalo, že jsem se v první zatáčce nikdy nemohl dostatečně přiblížit," vysvětluje.

Zatímco Cuboj nakonec zajel do boxů ve 35. z 51 kol, Lawson dokonce až ve 42. Novozélanďanovi se ale během sedmi kol, kdy měl před sebou čisto, podařilo zrychlit a Cuboje nakonec přeskočil. Japonec dojel na sedmém místě. Mezi Lawsona a Cuboje se vklínil bývalý pilot F1 Kamuj Kobajaši, který obsadil šestou příčku.

 

Alesiho derniéra



Letošní závod na okruhu Sportsland SUGO nebude příjemnou vzpomínkou ani pro Giuliana Alesiho. Syn vítěze Velké ceny Kanady 1995 Jeana Alesiho se totiž už během prvního kola roztočil a zkřížil cestu Juhimu Sekigučimu. Nevyhnutelně následovala kolize, která pro oba jezdce znamenala odstoupení a pro zbytek pole výjezd zpomalovacího vozu.

Giuliano Alesi se loučí se Super Formulí. Foto: Team TOM´S



To ale pro Alesiho nebyl ten hlavní problém. Stáji TOM´S už totiž zřejmě definitivně došla trpělivost s jeho výkony a po skončení víkendu oznámila, že Francouz už v letošní sezoně Super Formule závodit nebude. Od dalšího závodu ho totiž u stáje TOM´s nahradí Ukjo Sasahara.

V prvních pěti závodech dokázal Alesi získat jenom tři body za osmé místo v Suzuce. S nimi mu momentálně patří až 17. místo v průběžném pořadí, což je ve srovnání s výkony jeho týmového kolegy Ritoma Mijaty pochopitelně velký rozdíl. Alesi se ale trápil už loni, kdy si rovněž připsal jen tři body za celou sezonu. Jeho vstup do japonského šampionátu v roce 2021 přitom byl působivý. Tehdy sice pouze zaskakoval za Kazukiho Nakadžimu, který kvůli cestovním restrikcím musel vybrané podniky vynechat, Alesi ale dokázal získat 20 bodů a závod na okruhu Autopolis dokonce vyhrál.

Ačkoli v Super Formuli Alesi končí, jeho spolupráce s týmem TOM´S bude pokračovat v japonském šampionátu sportovních vozů Super GT. Tam závodí v posádce právě se svým nástupcem v Super Formuli Ukjem Sasaharou.

Další letošní podnik Super Formule se bude konat o víkendu 14.-16. července na okruhu Fudži, kam letos seriál zavítá už podruhé. Jako lídr vstoupí do víkendu Mijata s dvanáctibodovým náskokem před Lawsonem. V blízkém kontaktu se špicí se stále drží ale také úřadující šampion Tomoki Nodžiri (-17 bodů) a Šo Couboj (-25 bodů).

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Ritomo Mijata Vantelin Team TOM'S Toyota 1:02'19,412 51 20+2
2. Tomoki Nodžiri Team Mugen Honda 1:02'41,684 51 15+1
3. Tadasuke Makino Dandelion Racing Honda 1:02'46,373 51 11
4. Kazuja Ošima docomo business ROOKIE Toyota 1:02'48,489 51 8
5. Liam Lawson Team Mugen Honda 1:02'48,635 51 6
6. Kamuji Kobajaši Team KCMG Toyota 1:02'49,361 51 5
7. Šo Cuboj JMS P.mu/cerumo-INGING Toyota 1:02'55,918 51 4
8. Kenta Jamašita Kondo Racing Toyota 1:02'58,276 51 3
9. Judži Kunimoto Team KCMG Toyota 1:02'59,407 51 2
10. Sena Sakaguči JMS P.mu/cerumo-INGING Toyota 1:02'59,789 51 1
11. Rjo Hirakawa ITOCHU ENEX TEAM IMPUL Toyota 1:02'59,830 51 0
12. Ren Sato TCS Nakajima Racing Honda 1:03'00,630 51 0
13. Naoki Jamamoto TCS Nakajima Racing Honda 1:03'13,806 51 0
14. Kazuto Kotaka Kondo Racing Toyota 1:03'18,425 51 0
15. Kanukošin Ohta Dandelion Racing Honda 1:03'22,832 51 0
16. Nirej Fukuzumi ThreeBond Racing Honda 1:03'23,440 51 0
17. Cem Bolukbasi TGM Grand Prix Honda 1:03'26,362 51 0
18. Raoul Hyman B-Max Racing Team Honda 1:02'36,824 50 0
DNF Nobuharu Macušita B-Max Racing Team Honda - 33 0
DNF Tošiki Oju TGM Grand Prix Honda - 30 0
DNF Giuliano Alesi Vantelin Team TOM'S Toyota - 3 0+3

Průběžné pořadí: 1. Mijata 75, 2. Lawson 63, 3. Nodžiri 58, 4. Cuboj 50, 5. Hirakawa 28, 6. Jamašita 28, 7. Makino 19, 8. Sato 11, 9. Oju 11, 10. Ošima 10, 11. Jamamoto 10, 12. Kobajaši 10, 13. Sakaguči 8, 14. Fukuzumi 8, 15. Kotaka 5, 16. Bolukbasi 5, 17. Alesi 3, 18. Kunimoto 3.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: TOM´S Racing