Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Colapintovi otevřela kolize cestu za vítězstvím

Colapintovi otevřela kolize cestu za vítězstvím

FIA F3 na Silverstone – sprint

Colapinto slaví první letošní vítězství. Argentinec si pro něj dojel ve sprintu poté, co před ním kolidovali Montoya s Barnardem. Druhý skončil lídr šampionátu Bortoleto a třetím místem překvapil Mansell. Bortoleto upevnil své celkové vedení, když využil mimo jiné i špatných rozhodnutí svých hlavních rivalů Martího a Beganovice. Ti během závodu přezouvali na mokré gumy, což se nakonec neukázalo jako šťastná volba.

Pole position pro sprint připadlo díky 12. času v kvalifikaci Montoyovi. Druhý startoval Edgar a třetí Barnard. Za nimi se seřadili Colapinto, Browning, Mini, Aron, Bortoleto, Mansell, Martí, Göthe, Fornaroli, Saucy, Barter, O´Sullivan, Boya, Collet, Frederick, Bedrin, Cresswell, Villagómez, Smith, Tsolov, Esterson, Gray, Cohen, García, Flörschová, Faria a Beganovic. Švéd musel startovat ze 30. pozice poté, co v kvalifikaci nezajel čas kvůli problémům s motorem.

Původně vše nasvědčovalo tomu, že nás čeká jednoznačně suchý závod. Krátce předtím, než piloti vyjeli do zaváděcího kola, se ovšem v Silverstone rozpršelo. Kvůli tomu se start posunul o 10 minut, aby mohli piloti případně přezout. I přesto se ale většina rozhodla zůstat na suchých gumách. Proti proudu šel pouze Saucy, který zariskoval a nazul mokrou sadu.

Montoya si po startu pohlídal první místo. To samé ale bohužel neplatilo o Edgarovi. Před něj se dostali Barnard i Colapinto. Argentinec se dokonce na okamžik posunul na druhou pozici před Barnarda. Pilot Jenzeru se ale ještě před koncem prvního kola vrátil před něj.

Edgar se v úvodu trápil a stále více se propadal. V úvodu druhého kola byl až osmý. Na Silverstone tou dobou sice v některých částech pršelo, nezdálo se však, že by šlo o podmínky, pro které by byly vhodné mokré pneumatiky. To jasně dokládal Saucy, který se propadal.

Montoya nadále držel vedení, jeho náskok ale nebyl nijak obrovský. Barnard na něj ztrácel méně než sekundu. Za Britem se zase držel v rozestupu menším než jedna sekunda Colapinto.

Úvod závodu se neobešel bez potíží. V boji na zadních příčkách došlo mimo jiné ke kolizi mezi Villagómezem a Cresswellem.

V pátém kole se znovu začalo hlásit o slovo počasí. Déšť totiž opět sílil.

Slibný vstup závodu zažíval mimo jiné vedoucí muž šampionátu Bortoleto. Brazilec se po startu z osmého místa posunul na šesté a v pátém kole už atakoval Miniho. Ital se ale prozatím držel.

V šestém kole se ale Bortoleto dostal dopředu. Mini totiž jeho tlak nezvládl a v 16. zatáčce chyboval. Byl příliš široký a propadl se tak o jednu příčku dozadu.

Barnard se nadále držel těsně za vedoucím Montoyou. Schylovalo se ale také k boji o třetí místo. Colapinto sice zůstával v blízkosti vedoucí dvojice, současně se na něj ale dotahoval jeho parťák z juniorské akademie Williamsu Browning.

Cohen byl potrestán deseti sekundami za zavinění kolize. Déšť stále sílil a na některých místech už byla trať viditelně hodně mokrá. Náročné podmínky nachytaly mimo jiné i Fariu, který vycestoval z dráhy. Ředitelství závodu se v sedmém kole rozhodlo raději povolat na dráhu zpomalovací vůz.

Vzhledem k neutralizaci závodu se nabízela možnost, že by jezdci mohli přezout na mokré gumy. Učinili tak Beganovic, Bedrin nebo Tsolov. O kolo později se rozhodl stavět mimo jiné i čtvrtý Browning spolu s řadu dalších pilotů. Mezi nimi byl například i druhý muž průběžného pořadí Martí. Stavěli také Aron, Göthe, O´Sullivan, Edgar, Boya, Esterson nebo Cresswell.

Čelo závodu se rozhodlo zůstat na dráze a setrvat na suchém obutí. Vedl tedy nadále Montoya před Barnardem a Colapintem. Čtvrtý už byl Bortoleto. Pátá příčka patřila Minimu, šestá vítězi kvalifikace Fornarolimu, sedmá Mansellovi, osmá Barterovi, devátá Colletovi a bodovanou desítku uzavíral Cohen.

Trať sice byla celkem dost mokrá, Mini ale dostal v desátém kole informaci, která zněla pro jezdce na suchých gumách povzbudivě. Podle inženýra italského pilota už neměl ve zbytku závodu přijít žádný déšť.

Jelikož se situace na dráze zlepšovala, rozhodlo se ředitelství závodu pět kol před koncem sprint restartovat. Velkou otázkou bylo, jak budou fungovat mokré pneumatiky a zdali jezdci na tomto obutí závod zdramatizují.

Barnard se držel po restartu Montoyi jako klíště a chtěl do vedení. Se svou snahou to ale přehnal. V první zatáčce do Kolumbijce zezadu narazil a poslal ho polosmyku. Zatímco Barnard se propadl na třetí pozici, Montoya až na osmnáctou. Novým lídrem se najednou stal Colapinto.

Souboj Sébastiana Montoyi a Taylora Barnarda skončil kolizí. Foto: FIA F3



Colapinto v nájezdu do 14. kola už téměř třísekundový náskok před Bortoletem. Dopředu ale postupovali jezdci na mokrých gumách. Aron byl pátý, Beganovic šestý, Browning sedmý, Martí devátý a Tsolov desátý. Colapinto tak rozhodně ještě mohl mít důvod k obavám.

Následky incidentu s Montoyou byly pro Barnarda horší, než se původně zdálo. Brit sice zprvu jezdil po trati alespoň jako třetí, pak se ale u něj rozvinul defekt pneumatiky a musel do boxů. Třetí tak byl najednou Mansell, který sahal po překvapivém prvním pódiovém umístění.

Tři kola před koncem mohl být Colapinto klidnější než o pár kol dříve. Nejenže totiž navyšoval svůj náskok před Bortoletem, ale trať rovněž nadále osychala. Kvůli tomu se jezdci na mokrých pneumatikách propadali a už nebyli hrozbou.

Colapinto už závěrečné momenty zvládl a dojel si pro první vítězství v sezoně. Současně šlo o jeho třetí triumf ve FIA F3, když navázal na dvě loňská prvenství. Bortoleto si druhým místem upevnil celkové vedení a Mansell mohl oslavovat své první pódiové umístění. Pilot Camposu v závěru odolal nátlaku Colleta. Po propadu jezdců na mokrých gumách se ještě v závěru pořadí zamíchalo. Zatímco pátý skončil Mini, šestý Barter, sedmý Fornaroli, osmý nakonec Montoya, devátý Cohen a desátý Martí. Španěl v závěru pokořil Arona. Beganovic se propadl na 13. příčku.

Gabriel Bortoleto (vlevo), Franco Colapinto (uprostřed) a Christian Mansell (vpravo) se sešli na stupních vítězů. Foto: FIA F3



Po skončení závodu padlo několik penalizací. Ty ale neměly vliv na bodované pozice. Barnard obdržel deset sekund za kolizi s Montoyou. Jelikož ale dojel do cíle jako poslední třicátý, jeho výsledek se neměnil. Bedrin dostal pět sekund za traťové limity, zůstal však osmnáctý. Gray byl penalizován stejně jako Bedrin, u něj měl ale přišel pád z 22. pozice na 25. příčku. Nejvíce potrápily traťové limity Boyu. Španěl dostal za vyjíždění mimo trať hned tři penalizace. Poprvé pět sekund, podruhé deset a potřetí penalizaci průjezdu boxy převedenou v časový trest 20 sekund. Z 21. pozice spadl na 29. příčku.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA F3