Lotterer podle očekávání končí
Bude se soustředit na vytrvalostní mistrovství světa
Ze světa formule E dorazila k fanouškům očekávaná zpráva. André Lotterer už v příštím roce nebude součástí startovního pole. Zkušený Němec se chce od příštího roku výhradně soustředit na své účinkování ve vytrvalostním mistrovství světa v barvách Porsche s prototypem třídy LMDh.
„Nastal čas, abych ukončil 26 let dlouhou kapitolu svého formulového závodění. Rozhodl jsem se, že ve formuli E skončím a budu se soustředit výhradně na působení ve WEC u Porsche. S ním bych rád získal nejen titul, ale také počtvrté vyhrál 24 hodin Le Mans,“ říká 41letá hvězda vytrvalostních závodů, která v minulosti slavila tři triumfy ve slavném francouzském podniku s Audi.
Lottererovo působení ve formuli E trvalo celkem šest sezon. Začalo v ročníku 2017/2018 u čínské stáje Techeetah, u které strávil celkem dva roky. Následoval přestup do Porsche (2019-2022). Uplynulý ročník odjel Lotterer v barvách amerického týmu Andretti. Celkově se umístil nejlépe na osmém místě. Tohoto výsledku dosáhl v každé ze svých prvních tří sezon. Na stupně vítězů vystoupal v osmi závodech, zvítězit se mu ale nepovedlo ani jednou. Nejblíže byl v roce 2019 v Hong Kongu, kde strávil v čele většinu kol. Pak ho ale po kolizi se Samem Birdem potkal defekt pneumatiky a propad pořadím.
Rozlučka německého závodníka s elektrickým šampionátem nebyla příliš šťastná. Během ročníku 2022/2023 totiž spíše paběrkoval. Nejlépe dojel čtvrtý při prvním závodě v Mexico City a v celkovém pořadí obsadil 18. příčku. To byl velký rozdíl oproti jeho týmovému kolegovi Jakeu Dennisovi, který dosáhl na dvě vítězství a především se stal šampionem. Lotterer navíc musel vynechat závod v indonéské Jakartě. Ten totiž termínově kolidoval s testovacím dnem před 24 hodin Le Mans.
Původně se očekávalo, že Lotterer opustí formuli E už po sezoně 2021/2022. Nakonec se ale Porsche dohodlo se svým novým zákaznickým týmem Andretti, že do něj Lotterera ještě na rok umístí, aby americké stáji pomohl s vývojem nového vozu Gen3.
Nejzábavnější série
Formule E není ani zdaleka jedinou formulovou sérií, se kterou má Lotterer zkušenosti. Ještě jako junior získal tituly v seriálech Formule BMW Junior (1998) a Formule BMW ADAC (1999). Později zářil i v japonské Formuli Nippon, potažmo Super Formuli. Zde dosáhl vrcholu v roce 2011, kdy se stal šampionem. Na kontě má ale také například celková stříbra z let 2004, 2010, 2013 a 2016. Zazávodil si ovšem i v kdysi populárním americkém seriálu Champ Car a dokonce také ve F1.
V královně motorsportu se Lotterer ukázal při Velké ceně Belgie 2014. Tehdy jednorázově nahradil Kamuje Kobajašiho u Caterhamu. Mnoho se ale nesvezl. Jeho vystoupení skončilo kvůli technické závadě už po jednom kole. Ještě předtím ovšem testoval monoposty stáje Jaguar v letech 2000-2003. U tohoto týmu v roce 2002 dokonce zastával roli rezervního jezdce.
Ačkoli má Lotterer zkušenosti z řady šampionátů včetně F1, za nejnáročnější a nejzábavnější považuje právě formuli E: „Rád bych osobně poděkoval Alejandu Agagovi (spoluzakladatel série – pozn. red.), jeho týmu a také FIA za to, že tento šampionát vytvořila. Byla to fantastická cesta, díky které jste změnili životy mnoha z nás. Jsem nesmírně vděčný a hrdý na to, že jsem zde mohl závodit, propagovat všechny ty udržitelné technologie a poznat úžasné lidi v paddocku, z nichž někteří se stali mými přáteli,“ dodává.
Kdo se u Andrettiho stane novým týmovým kolegou Jakea Dennise, zatím není jasné. Šéf stáje Roger Griffiths se ale nechal slyšet, že by nejraději angažoval pilota, který by se formuli E věnoval prioritně a nedělil pozornost mezi dvě série podobě jako v případě Lotterera. Jako o případných kandidátech se mluví například o Normanu Natovi, který nedávno ztratil místo u Nissanu, loňském šampionovi F2 Felipem Drugovichovi, Davidu Beckmannovi, který už letos zaskakoval za Lotterera v Jakartě, Robertu Švarcmanovi, Jonnym Edgarovi nebo třeba Zaneu Maloneym.
Zdroj: Motorsport, The-Race, FORMULE,cz, úvodní foto: Andretti