Zvláštní start velké premiéry
VC Las Vegas – 1. trénink
První volný trénink na Velkou cenu Las Vegas skončil nejrychlejším časem Leclerca. Výsledky úvodních jízd ale není možné považovat za reprezentativní. Kvůli problémům s víkem kanálu se totiž jezdilo pouze osm minut místo původní plánované hodiny. Zmíněná závada na dráze navíc způsobila poškození vozů u Sainze i Ocona.
Čtvrteční večer (pro české fanoušky pátek ráno) přinesl v USA dlouho očekávaný okamžik. Ve 20:30 hodin totiž odstartovala úvodním volným tréninkem historicky první Velká cena Las Vegas. Piloty přivítaly ve městě hazardu chladné teploty a dalo se očekávat, že tyto podmínky budou panovat po celý víkend.
První trénink byl pro jezdce výletem do absolutního neznáma. Při něm se museli mít na pozoru. Dějištěm nové velké ceny je totiž rychlý městský okruh, kde to do zdi není daleko. Velkou výzvu měl představovat rovněž nový asfalt. Předpokládalo se totiž, že zejména v úvodu nebude mít dráha velkou přilnavost. Jezdci ovšem počítali s tím, že se její stav bude každým kolem vyvíjet, což se projeví i měnící se přilnavostí.
Hned v úvodních minutách se piloti začali vydávat na trať. Řada monopostů vyrazila do akce se speciálně upraveným zbarvením. Bottas musel hned v prvních metrech po výjezdů z boxů se svým autem zápasit, což potvrzovalo obavy z nízké přilnavosti.
V akci jsme v úvodních minutách viděli různé směsi pneumatik. Své zastoupení měly v tu chvíli v akci měkká, střední i tvrdá sada. V prvních pěti minutách vyjeli všichni s výjimkou Sargeanta a Alonsa, kteří zatím postávali v boxech a vyčkávali.
Neuběhlo ještě ani deset minut a trénink už byl přerušen. Na dráze zůstal stát Sainz. Nebylo jasné, co přesně se Španělovi přihodilo. Zdálo se, že jde o technickou závadu, nikoli o nehodu.
Zatímco Sainz se nacházel v úzkých, Leclerc vévodil výsledkové listině. Monačan měl na kontě čas 1:40,909. Za ním následovala dvojice jezdců stáje Haas Hülkenberg a Magnussen. Verstappenovi zatím patřila čtvrtá pozice. Bylo ale třeba podotknout, že pilot Red Bullu začínal na střední směsi pneumatik.
Sainzovy potíže nakonec způsobily předčasný konec tréninku. Ukázalo se totiž, že Španělovi zhasl motor až po velké ráně ze spodní části vozu. Vzápětí FIA oznámila, že se uvolnilo víko jednoho z kanálů. Konkrétně došlo k selhání betonového rámu kanálu. Musely tak být zkontrolovány i všechny další kanály a došlo k předčasnému ukončení tréninku.
Vítězem tréninku se tak stal Leclerc před Hülkenbergem a Magnussenem. Vzhledem k délce úvodního tréninku a rozdílům v sadách pneumatik ale nelze jeho výsledky považovat za reprezentativní.
Uvolněné víko kanálu nezavařilo jenom Sainzovi. Vůz si poškodil také Ocon, který dokonce bude muset měnit šasi.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:40,909 | 4 | |
2. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:43,446 | + 2.537 | 4 |
3. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:44,261 | + 3.352 | 4 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:44,397 | + 3.488 | 4 |
5. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:45,365 | + 4.456 | 5 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:45,497 | + 4.588 | 4 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:45,824 | + 4.915 | 4 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull PT | 1:45,908 | + 4.999 | 5 |
9. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:46,793 | + 5.884 | 4 |
10. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:47,147 | + 6.238 | 5 |
11. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:48,253 | + 7.344 | 5 |
12. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:48,513 | + 7.604 | 4 |
13. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull PT | 1:48,650 | + 7.741 | 4 |
14. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:48,822 | + 7.913 | 5 |
15. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:48,947 | + 8.038 | 3 |
16. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 2 | ||
17. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 2 | ||
18. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 2 | ||
19. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 2 | ||
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 2 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari